Tanker om fødselen

Nathalie_91

Glad i forumet
hva slags tanker rundt fødselen har dere?

Jeg har skrevet ned noen få punkter som jeg skal ta med til fødeavdelingen:)

• ønsker å holde ut lengst mulig uten epidural.. Skriker jeg etter det, prøv litt til å motivere meg:)
• far skal klippe navlestrengen
• ønsker lystgass
• siden vi bor en god time unna, ønsker vi begge å få familierom hvis det er ledig
• kald klut i panna og kald drikke må alltid være tilgjengelig :)

Noe mere jeg burde tenke på?:)

Har ikke tenkt så altfor mye hittil, men skal gjøre meg noen notater hvertfall
- ønsker å prøve badekar
- ønsker epidural (viktigere enn badekar)
- far skal klippe navlestreng
- ønsker å amme, men ønsker hjelp på mine premisser (orker ikke "tafsing")

Kommer sikkert på noe mer som kan være fint å ha med :)

- ønsker å prøve badekar

Takk for ammetipset!
Sist gang bare tafset alle på puppene mine og det syntes jeg ikke særlig om... Epidural er konge! Bare det at jeg VIL klare det uten xD og ingen fortalte meg hvor vondt jeg kom til å få i ryggen etter nåla etterpå :/

Skrev liste med jordmor på sykehuset på mandag;
*ønsker andre fødestillinger enn rygg så lenge som mulig (pga prolaps).
*ønsker tydelig/streng jordmor som henter meg inn hvis jeg mister kontroll.
*ønsker at jordmor er på tilbudssiden mtp smertelindring da jeg har vanskelig for å si fra selv.
*epidural/spinal hvis det er tid
*IKKE lystgass.

- ønsker å prøve badekar

Om du ønsker epidural får du ikke badekar.
Ammehjelp ja... Blir en del tafsing da ja. Uff...

Om du ønsker epidural får du ikke badekar.
Ammehjelp ja... Blir en del tafsing da ja. Uff...
Da dropper vi badekar :)
Jeg er livredd for den tafsingen. Har allerede kjempe vondt i brystene, og kjenner at jeg får litt angst for at noen skal dra og klemme på de når de sprenger :/

• ønsker å holde ut lengst mulig uten epidural.. Skriker jeg etter det, prøv litt til å motivere meg:)
• ønsker lystgass
• siden vi bor en god time unna, ønsker vi begge å få familierom hvis det er ledig

Er familierom noe man kan bestille i "forveien" eller ringe og ytre ønske om. Hva er lurt å gjøre eller blir det bare tilfeldig? Vi har minimum 2 timer til sykehus.

Da dropper vi badekar :)
Jeg er livredd for den tafsingen. Har allerede kjempe vondt i brystene, og kjenner at jeg får litt angst for at noen skal dra og klemme på de når de sprenger :/
Jeg satt i badekaret en stund først:) man kan ikke få epidural alltid, noenganger må man vente enten på amnestesilegen eller åpningen :) så du kan fint få til begge deler :) så jeg var i badekaret først og fikk epidural litt senere :) men for meg hjalp det ikke med badekar, jeg lå å fløyt under riene og det gjorde vondt verre for meg xD ville heldt sitte rolig og holde meg fast.. Haha

Er familierom noe man kan bestille i "forveien" eller ringe og ytre ønske om. Hva er lurt å gjøre eller blir det bare tilfeldig? Vi har minimum 2 timer til sykehus.
Jeg vet at i Arendal må man nesten bare vente å se om det er ledig :) sist gang i 2011 da jeg var førstegangsfødene så fikk jeg familierom :) men alt kommer an på :)

Min liste er slik;
- ønsker å bli informert godt underveis (jordmor sier hva hun skal før hun gjør det)
- ønsker å prøve badekar
- ønsker akupunktur
- kan prøve lystgass, men tror ikke det blir særlig mye brukt (lukta gjør meg kvalm)
- ønsker å føde stående på kne, liggende på siden eller på fødekrakk - å ligge på rygg er uaktuelt
- far klipper navlestrengen
- ønsker å amme, men vil spør etter hjelp selv hvis jeg føler at jeg trenger det
- ønsker IKKE epidural/morfin etc.

Jeg satt i badekaret en stund først:) man kan ikke få epidural alltid, noenganger må man vente enten på amnestesilegen eller åpningen :) så du kan fint få til begge deler :) så jeg var i badekaret først og fikk epidural litt senere :) men for meg hjalp det ikke med badekar, jeg lå å fløyt under riene og det gjorde vondt verre for meg xD ville heldt sitte rolig og holde meg fast.. Haha
Da håper jeg på å prøve badekar likevel :D hehe får se hva det blir tid til. Jeg ønsker å teste ut hva varmt vann kan gjøre for smertene, men jeg er egentlig sånn at jeg krøker meg sammen når jeg får vondt, så vi får se åssen det går :D

Har ikke tenkt på dette før jeg så denne tråden men skal jammen sette opp ei liste, ikke sikkert jeg får like enestående jm som sist, for følte nesten hun leste tankene mine og var fantastisk! Lot meg amme iferd uten å blande seg, noe som var godt! Mye av det på listen tenker jeg er noe jeg å mannen avtaler på forhånd som drikke og klut osv. Men spesielt det som går på amming, klipping av navlestrengen av far, ønsker barnet på brystet så fort som mulig etter fødselen, at jeg ikke ønsker epidural denne gangen heller og slikt kan være greit å få med :)

Hmm må sette meg med å skrive liste ser jeg. Jeg vet at jeg ikke ønsker epidural, fir jeg er livredd for skader i ryggen. Regner med at de er flinke og det ukke blir noen form for skade, men klarer ikke riste "angsten".

Pappan skal klippe navlestrengen, men jeg vil også at han skal bli tatt vare på, det er stress for han å se meg gå gjennom så mye smerte, så jeg vil være extra påpasselig med det, hvertfall hvis det blir komplikasjoner og jeg blir kjørt avgårde, så må jeg vite at han har det bra!

Jeg ønsker badekar :) har hørt mye bra om badekar, og Pappan vil faktisk bli med oppi :-P så får se da ;)

Jeg er ikke redd for å gå nr 2 under fødselen, men jeg har vert så forstoppa i det siste, og hvis det fortsetter, så hadde det bare vert lindrene med klyster, så hvorfor ikke :) hvis det er tid da, aner jo ikke hva som skjer når det først starter ;)

Håper jeg slipper 5 forskjellige jordmødre og leger som skal "oppi det" til enhver tid, jeg har en minimal intimsone, så det kommer til å stresse meg... Jeg vet at mannen ikke kommer til å bli blid hvis en mann skal undersøke meg, men sont kan en inne nekte vel :-P

Håper å få til amming, men hvis de skal komme å stresse meg og tafse, da blir jeg sinna. Ikke bare pga intimsonen min, men da må de ha vaska henda først! Ei i familien var så uheldig å bli tafsett på av ei med skittene hender og hun og barnet ble smittet, husker ikke hva, men det har satt ett støkk i meg...

Jeg må få forhørt meg om hvordan mannen har det hvis vi blir lenge, for han nekter å dra, selv om vi er 15 min unna. Han må hjem å mate pus, men han er nokk kjapt tilbake ja :-P vi skal på omvisning snart da :) så får høre da, men må som sagt skrive ned hva jeg lurer på :)

Det viktigste for meg under fødsel er informasjon og følelsen av å bli tatt seriøst! Jeg vil ikke bli dulla med, og jeg vil at meningene mine skal bli hørt! Jeg blir utrygg av «dulling», og tror da automatisk at noe er galt :-P Ellers ser jeg for meg at jeg må ta fødselen litt som den kommer. Jeg aner ikke hvordan jeg vil reagere på smertene og det kan være jeg klarer meg fint med lite smertestillende og det kan være jeg roper på epidural etter 30 min ;-)

Når det kommer til amming må de bare tafse så mye de vil :-P Sist ble jeg nesten overrasket over at de spurte inn lov til å ta på puppen min! Men etter å ha lest her inne så forstår jeg jo at det er mange som reagerer på slikt ;-)

• ønsker lystgass

Hvorfor ønsker du å vente lengst mulig med epedural egentlig?

Mulig jeg er litt rar, men jeg vil ha det så fort som mulig. Jeg vil ikke ha smerter unødvendig

Hvorfor ønsker du å vente lengst mulig med epedural egentlig?

Mulig jeg er litt rar, men jeg vil ha det så fort som mulig. Jeg vil ikke ha smerter unødvendig
Fordi jeg hadde epidural sist gang og vil ikke ta det hvis ikke det er høyst nødvendig..:)

Så mangen gode tips her:-)
Min liste er foreløpig:
- vil ha info om alt som skjer, gi også mannen infoen om jeg er for opptatt med riene
- vil bruke badekar som smertelindring
- må vann tas/ eller jeg må klippes IKKE vis meg saks/tavannpinnen
- ønsker epidural om fødsel drar ut
- ønsker å få ligge på hotellet etterpå.
- hjelp til amming, men på mine premisser

Nå håper jeg bare at snella snur seg, så jeg kan få mine ønsker, regner med ting blir anderledes om vending ikke går og hun må fødes i sete!

Jeg skal ha planlagt KS, så har ikke så mye å tilføre rundt det. Hadde det sist også. Bare håper de syr med tråd i stedet for stifter (penere arr). Og så kommer jeg til å skrive opp at jeg vil amme, men ikke vil ha stress eller "tafsing" rundt det- og så vil jeg ha lov til å bruke smokk på mini hvis jeg selv vil det. Regner med at det går bra. Gjorde tilsvarende sist. Hadde et flott sykehusopphold da, bortsett fra litt lite smertestillende etter KS. Denne gang har jeg med paracet og ibux, og skal dessuten på et sykehus hvor jeg er bedre kjent og også kjenner et par av jordmødrene fra før (privat). Det blir bra.

Har ikke tenkt så mye. Lystgass får jeg ikke pga gammelt utstyr. Vi får nytt sykehus til høsten.
Ønsker ikke epidural usj hater sprøyte og er sykepleier

Back
Topp