Tanker om fødsel, keisersnitt tidligere

Tante Nelly

Betatt av forumet
MayDay2021
Augustlykke 2022 ❤️
Hei,
Noen som har født med keisersnitt før som har tanker om fødselen? Vet det er tidlig, men jeg tenker litt på det.

Jeg har født tidligere med keisersnitt (pga seteleie og hun var prematur i uke 28). Jeg tenker endel på fødselen og hva som vil være foretrukket fødemåte. Har lest endel om vaginal fødsel etter keisersnitt, uterusruptur, høy alder (blir 40 i år) og størrelse på barnet. Tenker å gjennomføre fødselssamtale på svangerskapspoliklinikk, men var bare nyskjerrig på om noen har erfaringer eller er i lignende situasjon....
 
:laughing5Jeg hadde hks i 2014 på grunn av sv.dia.

Valgte vaginal fødsel i 2019, og ELSKET hvert minutt av det. Det endte i hks da også, etter 28 timers vannavgang. Men det var en nyyydelig opplevelse jeg aldri ville vært uten:Heartbigred

nå blir det pks for min del denne gangen, og jeg er så glad jeg har en fødselsopplevelse med meg.
 
Tusen takk for svar. Det var godt å høre du hadde en positiv opplevelse til tross for at det endte i hastekeisersnitt. Jeg ser liksom for meg at det skal gå galt ved vanlig fødsel. Men veit jo at man får ekstra overvåkning ved tidligere KS.

Mest sannsynlig får jeg ikke velge uansett, så må vel bare høre hva legene sier.

:laughing5Jeg hadde hks i 2014 på grunn av sv.dia.

Valgte vaginal fødsel i 2019, og ELSKET hvert minutt av det. Det endte i hks da også, etter 28 timers vannavgang. Men det var en nyyydelig opplevelse jeg aldri ville vært uten:Heartbigred

nå blir det pks for min del denne gangen, og jeg er så glad jeg har en fødselsopplevelse med meg.
 
Tusen takk for svar. Det var godt å høre du hadde en positiv opplevelse til tross for at det endte i hastekeisersnitt. Jeg ser liksom for meg at det skal gå galt ved vanlig fødsel. Men veit jo at man får ekstra overvåkning ved tidligere KS.

Mest sannsynlig får jeg ikke velge uansett, så må vel bare høre hva legene sier.

Nå skal ikke jeg si hva du skal gjøre, men jeg hadde i allefall svært kort vei til ks. Jordmødre og leger spurte meg hele veien og ofte om jeg ville gå for keisersnitt. Selv om det varte å rakk, var det fordi baby ikke kom langt nok ned som gjorde at hun ikke ble født vaginalt. Jeg fikk 8 cm åpning, men hun lå med ansiktet mot fødselskanalen. Og når jeg tilslutt sa at jeg ikke maktet mer, så bar det rett i keisersnitt. Jeg fikk ekstremt god støtte, hjelp og overvåkning. Følte meg så trygg og ivaretatt. Ikke en opplevelse jeg noen gang ville vært uten. Tror nok jeg hadde følt på en sorg nå over å aldri få oppleve det, nå som det blir pks☺️
 
Hei,
Noen som har født med keisersnitt før som har tanker om fødselen? Vet det er tidlig, men jeg tenker litt på det.

Jeg har født tidligere med keisersnitt (pga seteleie og hun var prematur i uke 28). Jeg tenker endel på fødselen og hva som vil være foretrukket fødemåte. Har lest endel om vaginal fødsel etter keisersnitt, uterusruptur, høy alder (blir 40 i år) og størrelse på barnet. Tenker å gjennomføre fødselssamtale på svangerskapspoliklinikk, men var bare nyskjerrig på om noen har erfaringer eller er i lignende situasjon....


Ingen erfaring med ks.
Men er det sånn at om man har tatt ks, så må man ta ks igjen?!

Du var jo i en forhåpentligvis annen situasjon sist med prematur. Fødselsforløpet vil alltid være forskjellig fra svangerskap?
 
Jeg har litt erfaring da jeg gar to tidligere KS bak meg. Første var hastekeisersnitt. Da jeg var til samtale på sykehuset ble jeg anbefalt å føde vaginalt med nr 2. Helt klart gode grunner til det altså, men jeg ønsket og valgte likevel et planlagt KS etter samtalen. Grunnen til det var tidligere fødselsopplevelse og frykt for uterusruptur(selv om jeg vet det er skjeldent). De sa også til meg at de var restriktive med epidural pga faren for at det kan maskere smertene til en evt ruptur. I bunn og grunn tenker jeg at dette er ditt valg , men helsepersonell vil nok anbefale deg å forsøke å føde vaginalt denne gangen. Sjansen for en uterusruptur er jo uansett ekstremt liten.
 
Godt å høre at du ble så godt ivaretatt. Det er betryggende.

Jeg og pappaen opplevde den forrige fødselen veldig forskjellig, så vi har derfor også veldig ulike tanker for den neste fødselen. Tenker vi tar en fødselssamtale med lege før vi bestemmer oss.


Nå skal ikke jeg si hva du skal gjøre, men jeg hadde i allefall svært kort vei til ks. Jordmødre og leger spurte meg hele veien og ofte om jeg ville gå for keisersnitt. Selv om det varte å rakk, var det fordi baby ikke kom langt nok ned som gjorde at hun ikke ble født vaginalt. Jeg fikk 8 cm åpning, men hun lå med ansiktet mot fødselskanalen. Og når jeg tilslutt sa at jeg ikke maktet mer, så bar det rett i keisersnitt. Jeg fikk ekstremt god støtte, hjelp og overvåkning. Følte meg så trygg og ivaretatt. Ikke en opplevelse jeg noen gang ville vært uten. Tror nok jeg hadde følt på en sorg nå over å aldri få oppleve det, nå som det blir pks☺️
 
Det kommer veldig an på situasjonen tror jeg, stort sett anbefales man å forsøke vaginal fødsel med nr to. Med unntak av om barnet er veldig stort, barnet ligger i seteleie eller man er over 40 (om jeg har forstått rett). Så vi får se hva vi finner ut av nå vi snakker med lege. Foreløbig er jeg skeptisk, men vi får se hvor trygg jeg er etter en samtale. :)

Ingen erfaring med ks.
Men er det sånn at om man har tatt ks, så må man ta ks igjen?!

Du var jo i en forhåpentligvis annen situasjon sist med prematur. Fødselsforløpet vil alltid være forskjellig fra svangerskap?
 
Takk for at du delte. Det høres ut litt som du hadde det sånn som meg. Veldig vanskelig å se for seg å føde vaginalt, og jeg heller mot KS. Men tenker jeg skal ta en samtale med legene på svangerskapspoliklinikken, har endel spørsmål.

Jeg har litt erfaring da jeg gar to tidligere KS bak meg. Første var hastekeisersnitt. Da jeg var til samtale på sykehuset ble jeg anbefalt å føde vaginalt med nr 2. Helt klart gode grunner til det altså, men jeg ønsket og valgte likevel et planlagt KS etter samtalen. Grunnen til det var tidligere fødselsopplevelse og frykt for uterusruptur(selv om jeg vet det er skjeldent). De sa også til meg at de var restriktive med epidural pga faren for at det kan maskere smertene til en evt ruptur. I bunn og grunn tenker jeg at dette er ditt valg , men helsepersonell vil nok anbefale deg å forsøke å føde vaginalt denne gangen. Sjansen for en uterusruptur er jo uansett ekstremt liten.
 
Jeg har ingen erfaring selv. Men ei god venninne av meg fødte to vaginalt, nr 3 ble keisersnitt.. tror det var hastesnitt pga akutt sv. Forgiftning. Barn nr 4 fødte hun vaginalt, og til og med i seteleie. Og det gikk veldig greit selv om det var tøft.
Lykke til med avgjørelsen :)
 
Jeg har født to barn vaginalt, ett barn med keisersnitt i narkose i uke 26, og ønsker nå å føde vaginalt igjen. Det skal ikke være noe i veien for det, og keisersnitt vil for meg personlig, være siste løsning :hilarious:
 
Hei.
Jeg har også hatt keisersnitt med min første og har nå termin med nr 2 i midten av juli. Jeg er skikkelig usikker på hva jeg bør/skal gjøre. Første var et hastekeisersnitt og jeg kjenner på mye av den samme redselen som du beskriver. Jeg var på fødselssamtale på sykehuset i dag og sitter igjen med mer usikker. Opplevde ikke å få noe konkrete svar på noe av det jeg lurte på, kun statistikk som jeg selvsagt har googlet meg fram til selv. Jeg vil gjerne høre hvordan du opplever samtale på sykehuset hvis du bestemmer deg for det☺️❤️
 
Jeg hadde akkurat samme problemstilling for 1,5 mnd siden. Jeg ble henvist til samtale om fødsel med overlegen på fødeavdelingen. Der ble vi enige om vaginal fødsel men lavterskel for ks pga tidligere ks med førstemann. Jeg var livredd for livmorsruptur men legen forsikret meg om at om livmor sprekker, så begynner det i det små, og smertene er helt annerledes enn fødesmertene. Det er veeeeldig sjelden at livmor sprekker, hun hadde aldri opplevd det før. Hun informerte meg godt om hva jeg skulle være obs på og hvordan de overvåket meg mtp ruptur. Snakk med legene på sykehuset! Det endte med en utrulig fin fødsel og mye bedre enn ks :)
 
Back
Topp