Tanker ang sykemelding

Spiredrøm

Forelsket i forumet
Vært mye dårlig dette svangerskapet og dermed vært endel sykemeldt. Den ene plagen har overtatt den andre og jeg har til nå fått kjenne på både ekstrem svangerskapskvalme, lav hb og bekkenløsning med tilhørende søvnvansker. Jobber som sykepleier. Først var jeg sykemeldt 100% fra uke 8, så 50%, så 100% igjen. Nå jobber jeg 40% og til å begynne med gikk det greit, men siste tiden har jeg merket at det tilrettelegges mindre og mindre. Jeg prøver å tenke at jeg må holde ut, synes ikke det nytter å snakke om det heller. Når tenker dere at det er «innafor» å være sykemeldt ut svangerskapet? Uke 30? Vet jeg hadde fått 100% sykemelding hvis jeg hadde lagt fram hvordan det oppleves, men ønsker jo å jobbe en stund til...skulle bare ønske det ble lagt litt mer til rette
 
Hør meg legen din hva vedkommende tenker? :happy: Jeg fikk "bare" 2 uker sykemelding nå, synes legene er blitt strengere på det..
 
Du bør ikke tenke på når det er innafor, men hva er bra for din kropp? ;) Ta vare på deg selv :happy: Det er ikke så mange andre som kan gjøre det for deg. Jeg har også vært mye sykemeldt og går nå 50%... jeg drøyde det alt for lenge og var helt utslitt... :) Det er ikke gøy å ta ut sykemelding, men nå bygger du ett lite menneske ;) Vi må bare sette tankene over på det trur jeg? Poenget mitt er vel: ikke vær redd for å ta steget ut i 100% dersom du føler du egentlig trenger det :happy:
 
Vanskelig det der! Selv har jeg vært sykemeldt siden uke 7, 100%(hyperremesis og høyrisiko for prematurfødsel). Synes det er tungt, da jeg begynner å innse at det nok ikke kan bli så mye jobb på meg i svangerskapet..

Tenker det kommer an på om du har arbeidsevne eller ikke. Går eventuelt an å be om et møte med sjefen om det du trenger er mer tilrettelegging/at de blir minnet på at du må ha det. Du, eller sjefen, kan kontakte bedriftshelsetjenesten for at de kan komme med tiltak. Er en del som kan gjøres! Og de har jo plikt til å tilrettelegge. Vil ikke anbefale 100% sykemelding om du ikke måå ha det, er fortsatt lenge igjen av svangerskapet. Samtidig, leser du dette, og tenker at det er det du trenger, så hør på magefølelsen, mange presser seg for langt!:)
 
Jeg tenker å gjøre mitt ytterste for å klare å jobbe gradert frem til 8 uker før jeg går ut i permisjon, så slipper jeg å få et eventuelt aktivitetskrav og møter med NAV ang tilrettelegging. Vet at min lokale NAV er veldig streng på dette området, selv om sykmeldingen er svangerskapsrelatert. Sjefen fikk allerede innkalling til møte da jeg ble 50 % sykmeldt, med spørsmål om det ikke var noe mer de kunne gjøre av tilrettelegging... Både legen og jeg måtte skrive under på at det ikke var noen tiltak som kunne gjøres pr nå (med mindre de kan sette inn en seng og la meg sove 3 timer hver vakt lizzom).
 
Snakk med lederen din tenker jeg, om du vil være i jobb. Det er lett å glemme etterhvert og de fleste arbeidsgivere vil jo ha oss på jobb så lenge som mulig. :)
 
Huff, det er ikke noe god følelse og måtte minne de andre på tilretteleggingen.. Føles mer som en byrde enn noe annet da.. Men som de andre sier så er de pliktige å tilrettelegge så langt det lar seg gjøre. Jeg jobber som sykepleier også og har gått over på 50% svangerskapspenger grunnet vanskeligheter å tilrettelegge, men tror ikke du får det siden bekkenplager ikke er til fare for fosteret..
Har du andre barn du tar deg av også? Anbefaler deg uansett å få en samtale med lederen din.. jobber du turnus? Tenker de i hvert fall bør tilrettelegge slik at du slipper seinvakter mtp søvnvansker.. jeg er tatt ut av stell og jobber mest admin uten stell osv.. det hjelper masse for da er ingen avhengig av at jeg er opplagt og klar for å prestere når det passer dem, men kan ta pauser når det passer meg selv osv..
 
Huff, det er ikke noe god følelse og måtte minne de andre på tilretteleggingen.. Føles mer som en byrde enn noe annet da.. Men som de andre sier så er de pliktige å tilrettelegge så langt det lar seg gjøre. Jeg jobber som sykepleier også og har gått over på 50% svangerskapspenger grunnet vanskeligheter å tilrettelegge, men tror ikke du får det siden bekkenplager ikke er til fare for fosteret..
Har du andre barn du tar deg av også? Anbefaler deg uansett å få en samtale med lederen din.. jobber du turnus? Tenker de i hvert fall bør tilrettelegge slik at du slipper seinvakter mtp søvnvansker.. jeg er tatt ut av stell og jobber mest admin uten stell osv.. det hjelper masse for da er ingen avhengig av at jeg er opplagt og klar for å prestere når det passer dem, men kan ta pauser når det passer meg selv osv..
Jeg jobber i psykiatrien så det er ikke så mye stell i utgangspunket, men nå har vi hatt pasienter med blant annet esbl smitte og åpne sår, og da er det jeg som blir satt på det. Føler meg overhode ikke komfortabel med det. Har lav hb og svimler i utgangspunktet, og blir faktisk skikkelig dårlig av sånn nå(ikke til vanlig). Har en 4 åring fra før. Arbeidstiden har de vært flinke å tilrettelegge, jobber kun dagtid. Kan jeg spørre hva slags arbeid de ikke kunne tilrettelegge for deg? du har helt rett, man føler seg som en byrde. Hvis jeg får mindre å gjøre, får jo andre mer! Derfor tenker jeg at det beste for alle var at jeg var fult sykemeldt, så hadde det hvertfall blitt leid inn en vikar som «funker».
 
Jeg jobber i psykiatrien så det er ikke så mye stell i utgangspunket, men nå har vi hatt pasienter med blant annet esbl smitte og åpne sår, og da er det jeg som blir satt på det. Føler meg overhode ikke komfortabel med det. Har lav hb og svimler i utgangspunktet, og blir faktisk skikkelig dårlig av sånn nå(ikke til vanlig). Har en 4 åring fra før. Arbeidstiden har de vært flinke å tilrettelegge, jobber kun dagtid. Kan jeg spørre hva slags arbeid de ikke kunne tilrettelegge for deg? du har helt rett, man føler seg som en byrde. Hvis jeg får mindre å gjøre, får jo andre mer! Derfor tenker jeg at det beste for alle var at jeg var fult sykemeldt, så hadde det hvertfall blitt leid inn en vikar som «funker».

Skjønner :) vi har også en del pasienter med esbl, men har gått til de fordiom da..
Jeg får hodepine av alt stresset som er på jobb og sover dårlig. Har hodepine i ca ett døgn etter jeg har jobbet og ikke alltid Paracet hjelper. Har lav hb og blir svimmel og uvell av stresset.
Vi er midt i en kommunesammenslåing med en ny leder som ikke gjør det så mye lettere. Så er pga stressbelastningen som jobben tilfører da.. så nå jobber jeg 50% dagtid :)
 
Jeg vil anbefale å lese litt om svangerskapspenger, og evt snakke med lege/jordmor om det :) Jeg har søkt 30% svp, og fikk dette nylig innvilget. Det er kjipt å være sykemeldt, og snilt å tenke på at det går utover noen andre, men husk at du gror et lite menneske inni deg - helsa kommer først! Da må arb,giver finne andre løsninger i mellomtiden :happy:
 
Jeg er 50% sykemeldt nå grunnet kvalme (og trøtthet). Jobber turnus med en del kveld/dag skifter som funker særdeles dårlig for meg, blir totalt zombie på dagvakten. Mange av brukerne er dårlig med hygiene/renhold som gjør at jeg blir dårlig/må gå ut. Er nå også blitt litt redd for en som plutselig har vært utagerende. Skal til legen igjen på mandag, så da skal jeg snakke med han hva han tenker/foreslår. Sjefen kom med et utsagn hvor hun basically sa at jeg fikk bli sykemeldt fullt/mer hvis ikke jeg kunne jobbe disse skiftene kveld/dag og generelt dagvakter som jeg syns er vanskelig pga trøtthet selv om jeg legger meg tidlig.
 
Jeg er 50% sykemeldt nå grunnet kvalme (og trøtthet). Jobber turnus med en del kveld/dag skifter som funker særdeles dårlig for meg, blir totalt zombie på dagvakten. Mange av brukerne er dårlig med hygiene/renhold som gjør at jeg blir dårlig/må gå ut. Er nå også blitt litt redd for en som plutselig har vært utagerende. Skal til legen igjen på mandag, så da skal jeg snakke med han hva han tenker/foreslår. Sjefen kom med et utsagn hvor hun basically sa at jeg fikk bli sykemeldt fullt/mer hvis ikke jeg kunne jobbe disse skiftene kveld/dag og generelt dagvakter som jeg syns er vanskelig pga trøtthet selv om jeg legger meg tidlig.


For et utrolig merkelig utsagn av arbeidsgiver. De er jo faktisk pliktig å tilrettelegge!
 
Jeg er 50% sykemeldt nå grunnet kvalme (og trøtthet). Jobber turnus med en del kveld/dag skifter som funker særdeles dårlig for meg, blir totalt zombie på dagvakten. Mange av brukerne er dårlig med hygiene/renhold som gjør at jeg blir dårlig/må gå ut. Er nå også blitt litt redd for en som plutselig har vært utagerende. Skal til legen igjen på mandag, så da skal jeg snakke med han hva han tenker/foreslår. Sjefen kom med et utsagn hvor hun basically sa at jeg fikk bli sykemeldt fullt/mer hvis ikke jeg kunne jobbe disse skiftene kveld/dag og generelt dagvakter som jeg syns er vanskelig pga trøtthet selv om jeg legger meg tidlig.

Det hørtes ut som min sjef:wtf: sa at jeg fikk maks 2t søvn med sein tidlig vaktene og at jeg var helt ødelagt pga det. Da fikk jeg bare et tørt svar om at det bare var å bli vant til det, for kom ikke til å bli bedre når ungen kom ut:facepalm:
 
Det hørtes ut som min sjef:wtf: sa at jeg fikk maks 2t søvn med sein tidlig vaktene og at jeg var helt ødelagt pga det. Da fikk jeg bare et tørt svar om at det bare var å bli vant til det, for kom ikke til å bli bedre når ungen kom ut:facepalm:

Fy søren for en kjip sjef! Kanskje blir det mindre søvn på natta når babyen kommer, men da kan man faktisk også sove litt på dagtid når babyen sover (håper jeg) og man skal ikke prestere og være på jobb når man har sovet så lite.
 
Hva med forsvarligheten da? Ta det opp med tillitsvalgt mtp kravet om tilrettelegging? Evt verneombud:)
 
Back
Topp