Det ble tandemamming her! Eldste fikk som sagt veldig interessen for pupp igjen når det plutselig var mye melk der igjen.
Selve tandemammingen går helt fint, men har egentlig bare vært aktuelt hvis jeg f.eks. ammet eldste, og så våknet yngste og ville ha pupp umiddelbart. Da kunne jeg ha de på hver sin pupp samtidig. Etter hvert ble det mer at de ammet på tur.
Jeg har praktisert det slik at de har fått hver sin pupp, fordi venstrepuppen har overproduksjon og får lett tette melkeganger. Denne er derfor perfekt til eldste som har veldig god sugevne (siden hun er 2 år). Høyre pupp passer perfekt til baby, siden det brystet blir mer sårt, og tåler ikke den «hardhendte» sugingen til eldste. Det var også behov for å gi yngste høyre pupp ettersom hun hadde en favorittside fra fødselen, og vi trente på å ligge med hodet på den andre siden.
Noen ting å tenke på:
- Gir du samme pupp til begge, uten å «vaske» puppen først, kan eldste smitte yngste med div. sykdom fra barnehagen. Her fikk yngste hjernehinnebetennelse fra eldste, uten at eldste var syk i det hele tatt.
- Å amme som gravid/høygravid kan være veldig slitsomt, fordi magen er i veien for å kunne amme sittende. Det gjorde også sykt vondt ettersom at brystvortene mine var så ømme.
- Snakk med eldste om at baby kun drikker melk, og ikke spiser annen mat. Baby skal alltid ha førsterett på puppen. Ikke vits å lage mer søskensjalusi ved å prøve å gjøre det helt likt ved å si at eldste skal få pupp samtidig/rett etterpå. Det er ikke realistisk at de alltid skal få pupp samtidig når yngste må amme så ofte som nyfødte gjør.
- Pupp er for vår 2-åring mer kos enn en nødvendighet. Hvis du er sliten eller har for lite melk til begge, så fungerer det like bra i min erfaring å trøste/kose med eldste uten å gi pupp. Her måtte vi droppe nattamming med eldste fordi jeg ble vekt i hytt og pine gjennom hele natten av begge to. Følte jeg kjørte skytteltrafikk mellom 2-åringen sitt rom og vårt soverom. Det løste seg ved at jeg løftet opp og trøstet 2-åringen når hun våknet for å amme, og etter 3-4 netter så sluttet hun å våkne.
Sikkert mange andre ting jeg kunne nevnt, men dette var det jeg kom på i farten