tamiflu og gravide!

mamma 2010.

Blir kjent med forumet
ser det er mange forskjellige meninger om man skal ta tamiflu eller ikke når man er gravid, dette var det jeg fant på folkehelseinstituttet sine hjemmesider :

Tamiflu ved graviditet og amming :
Mange gravide er blitt behandlet med Tamiflu uten at dette har ført til fosterskader. Heller ikke dyrestudier har vist skadelige effekter på svangerskapsforløp, fosterutvikling eller fødsel. Det er heller ingen informasjon som tyder på skadelig effekt på barnet av om om en ammende mor tar Tamiflu. Det europeiske legemiddelverket EMEA har konkludert at fordelen med å gi Tamiflu til gravide og ammende er større enn de teoriske usikkerhetene.

ville bare dele det med dere :)

Jeg har skrevet om at den ikke er testet på gravide... Og den er ikke det.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6719573

ORIGINAL: rico

men mener jg har lest.

av en bruker her inne at det ikke er testet på gravide.

pluss at jeg leste på vg.no i stad at nå begynner dem med å teste den på mennesker.

Vaksina mot svineinfluensa er ikkje testa på menneske enda, men tamiflu er ein behandling me får etter at me har vorte sjuke, og den har vore i bruk i nokre år no.... Vaksina har også vore i bruk før, men då med tilsetting av anna influensavirus enn dagens svineinfluensa. Det står mykje bra informasjon om desse tinga inne på pandemi no, og på folkehelseinstituttet sine sider. Det som vert meldt i massemedia vel eg å ta med ei klype salt..., dei lagar vel helst saker på ting som sel aviser, og jo meir dei kan skremme oss, jo fleire aviser kjøper me....( det ser i alle fall ut til at det er det dei trur)[:)]

Jeg synes det er en utrolig vanskelig sak!!! På den ene siden går flere tunge aktører ut og sier at fordelene er større en potensielle ulemper, fordi det kan bli alvorlige konsekvenser dersom vi får sykdommen uten medisin. Så vet vi at det hele er på forsøksstadiet, og tanken på å bruke babyen min som forsøkskanin liker jeg veldig dårlig. Så egentlig har jeg bestemt meg for å ikke bli syk...

Eg og har planar om å halde meg frisk[:D] Kor lett det blir å få til når eg jobbar i helse vesenet pluss at eg har ein gut som skal begynne på ny skule... nei det er ei anna sak. Får ta det som det kjem... Prøver å la vere å tenkje så mykje på det, for enten blir eg sjuk, eller eg blir det ikkje, og når det kjem til stykket er det minimalt eg kan gjere frå eller til sjølv...[:)]

Leste på nrk text tv at det er uenighet blant fagfolk om Tamiflu burde gis til gravide siden man ikke vet helt sikkert om det påvirker barnets utvkling. t.o.m produsenten av Tamiflu er usikkre på om de vil råde gravide å ta tamiflu.

Jeg spurte om jeg burde få med Tamiflu på reisen siden jeg skal til Hawaii, men fastlegen min sa han trodde tamiflu kan skade barnets utvikling :(

tvi tvi...

synes det er litt skremmende og høre at legen din har sagt det og frarådet deg det,mens min lege har gitt meg tamiflu fordi jeg har blitt smittet og sagt til meg at det ikke er farlig. kjenner jeg blir redd. men er ferdig med kuren så det er ikke så mye og gjøre.

ORIGINAL: venter på bitteliten

synes det er litt skremmende og høre at legen din har sagt det og frarådet deg det,mens min lege har gitt meg tamiflu fordi jeg har blitt smittet og sagt til meg at det ikke er farlig. kjenner jeg blir redd. men er ferdig med kuren så det er ikke så mye og gjøre.

Hvis det er noen trøst, så er det absolutt ingen indikasjoner på at Tamiflu er farlig for gravide. Det er bare at den ikke er tilstrekkelig testet på gravide. Den er testet på gravide dyr uten at den er blitt frarådet gravide etterpå...

Nå har faktisk PRODUSENTENE som lager Tamiflu gått ut og sagt at de ikke tilråder det til gravide!

Syns det er advaring nok jeg. Så pass på, og pass på hygiejnen, og ikke ta risikoer som ikke er høyst nødvendig.
Sånn tenker jeg, og det går da Helt fint[:)] Vill jo på ingen måte utsette mitt lille barn noe, ihvertfall ikke proppe den med de pillene.

Back
Topp