tamiflu eller ikke?

maggisaggi

Blir kjent med forumet
jeg har vaksinert meg, men i går ble jeg pluttseli dårlig..
vondt i hode, vondt i halsen, hadde feber i går, men ikke noe idag...+ øreverk
på pandemi.no står det at om en har vaksinert seg og blir syk skal en kontakte lege osv, men nå er det helg, å jeg kommer meg ikke til legen nå.
skal jeg ta tamiflu?

Kan jo være bare bivikrninger av vaksinen.. 

kan reaksjoner på vaksina komme så lenge etterpå? det er snakk om 1mnd eller mer siden jeg tok vaksina

ORIGINAL: maggisaggi

kan reaksjoner på vaksina komme så lenge etterpå? det er snakk om 1mnd eller mer siden jeg tok vaksina
Nei,da er det helt klart ikke bivirkning av vaksinen. Nå er man jo allikevel ikke 100% beskyttet av vaksinen,så i teorien kan du ha H1n1.. OM du skal gå til anskaffelse av Tamiflu må du jo avgjøre selv,men personlig hadde jeg nok ikke tatt i bruk dette,så sant jeg ikke følte meg dødens dårlig... Men,god bedring til deg[:)]

ORIGINAL: maggisaggi

Nei, tvilsomt. Hvis du var 100% frisk ,oppegående når du tok vaksinen, og fikk en mild/merkbar immunreaksjon når du tok den innen 1 uke etter, så vil du være immun mot H1N1 nå og dermed vil det du har nå være en annen type influensa eller forkjølelse (dvs. vil neppe være H1N1).

Hva angår 100% immunitet: Det er ingenting som heter det. 100% ville tilsvart at viruset ville blitt oppløst i samme sekund det kom i kontakt med kroppen / huden din, noe som er umulig. All vaksinasjon og smitte gir rundt 70-80% immunitet, noe som er mer enn nok til å klare å drepe/forhindre et virus/en bakterie i å formere seg når det trenger inn slik at du ikke får noe sykdomsforløp. Det kalles "dekning".

Hva angår ren sjanse for at en vaksine virker/ikke virker så blir du enten 70-80% immun (dvs. fullstendig immunitet), eller så blir du 0% immun fordi kroppen ikke danner antigen grunnet f.eks svekket immunforsvar. Ca 3-4% av de som vaksineres oppnår 0% immunitet og må derfor vaksinere seg på nytt/flere ganger. Beste måten å merke om vaksinen ikke har virket på (uten å teste for antigen med en prøve) er:

A: Man merket ingen immunreaksjoner innen 1 uke etter vaksinering
B: Man var litt skrall/småsyk/småfeber rett før og mens man fikk vaksinen.

Oppfyller man A og B burde man vurdere å ta vaksinen på nytt.

Back
Topp