Tale til bryllup!

JDJ

Glad i forumet
Trenger litt hjelpe ideer til tale til bryllup..
Noen som har skrevet tale før eller fått tale som dere vil dele med meg??

Jeg har holdt tale i noen bryllup men har aldri skrevet talen annet enn med stikkord på forhånd. Jeg klarer ikke å lese opp en tale, det blir for kunstig. Må slenge på litt her og der jeg [:D]

- Bruk humor/humøret ditt. En taler som viser seg frem som lite selvhøytidelig og morsom er ikke kjedelig å høre på (for noen er det kanskje det uansett...)
- Maks 5 minutter.
- Bruk gjerne bilder - det liker folk å se på
- Trekk frem historier, men ikke tvilsomme ting som brud/brudgom gjerne helst ser at resten av slekta ikke vet om. Er du i tvil så hold kjeft om det [;)]
- Henvend deg direkte til brudeparet, om du er plassert i utkanten og det er vanskelig å få kontakt med dem, så gå frem.
- Ha vann i nærheten i tilfelle du er lettrørt.
- Avslutte med en skål!

Takk..
Hadde ikke tenkt å skrive ned hele, men lettere å tenke meg hvordan jeg skal ha det når jeg vet hvordan en tale skal være..
Har aldri vert i bryllup å skulle gjerne visst hvordan en tale som forlover er??

Jeg var forlover i bryllup for snart 2 år siden. Skulle holde tale, men ble så nervøs av tanken at jeg heller skrev en sang! Tok meg ca en time og skrive sangen. Når jeg først kom i gang rablet jeg så blekket sprutet! Sangen ble veldig godt mottatt, var mange som trodde jeg hadde fått proffe til å skrive for meg! *stolt*

Kan legge ut teksten hvis du er interessert i å se en sang.. Når det gjelder tale kan jeg dessverre ikke hjelpe deg mye.. Men prøv å gjør det personlig. Og, en ting jeg ofte legger merke til... Dersom du er av typen som kanskje blir litt nervøs eller lignende hvis du skal holde tale, IKKE prøv på mange vitser... Det kan fort bli litt kleint og pinlig hvis du er litt smånervøs... Og hvis du har morsomme og koselige historier så kommer folk til å le uansett! [:D]

Forloveren min hadde alfabetet og hadde funnet ett ord som beskrev meg til hver bokstav, også sa hun små episoder om hvorfor det passet på meg, på enkelte ord, ikke alle. Og det ble liv rundt bordet av den [:)]

håper du skjønte dette [8D]

Når jeg var forlover å skulle holde tale hadde jeg bare et ark med forskjellige bilder på, og hvert bilde hadde hver sin histore...[8D]
Minner fra vår tid som venner liksom..[:)] (Feks. en barnevogn, siden vi var trillepiker sammen, småpenger siden vi tok bussen til by'n bare vi hadde skrapa sammen nok til bussen.. Osv.)

Jeg er så absolutt ingen taler! (Mister stort sett poenget leeenge før jeg kommer til slutten...) Så da jeg var forlover lagde jeg et eventyr. Hadde bilder på powerpoint og bledde mens jeg leste eventyr. Jeg er ganske god til å lese for barn, og det var derfor jeg fikk ideen. Eventyret handlet så klart om prinsesse bruden og hennes beste venn ([:D]) og bildene passet til fortellingen. Det ble i alle fall veldig godt mottat her, og jeg fikk litt fokus bort fra meg selv ved å vise bilder på storskjerm[8D]

ORIGINAL: JoJo*

Takk..
Hadde ikke tenkt å skrive ned hele, men lettere å tenke meg hvordan jeg skal ha det når jeg vet hvordan en tale skal være..
Har aldri vert i bryllup å skulle gjerne visst hvordan en tale som forlover er??

Oi, der var en ny opplysning, du skal være forlover ja.

Da skal talen være i all hovedsak til den du er forlover til, ikke så mye til partneren hans/hennes. Jeg vil anta det er bruden du er forlover til (ingen selvfølge det men...) og at dere kanskje har kjent hverandre i en del år.

Forloverens tale er ofte en av de mest personlige og ofte fortelles det da fra en verden familien ikke kjenner så mye til. Finn derfor gjerne noe litt spesielt å fortelle om som kanskje overrasker (på en morsom/positiv måte) de andre gjestene, samtidig som det gleder brud/brudgom at du forteller det. Vær gjerne litt intern slik at ting "henger i luften". Fortell litt om endringer som skjedde når brudeparet begynte å vanke sammen osv.

Nå sitter jeg her og tenker på hvordan min tale til min bestevenninne ville vært om hun hadde fått fingeren ut og giftet seg... [;)]

Back
Topp