Takknemlig

Mowgli's mamma

Flørter med forumet
Desemberglede 2015
Hei alle mødre!

Jeg er gravid for andre gang, med nr 2. Når vi skulle ha førstemann prøvde vi 7 mnd før jeg insisterte på å teste både han og meg, fordi jeg synes det tok lang tid og jeg tenkte at noe måtte være galt. Alt var bra med han, mens jeg hadde pcos. Legen gav meg noen tabletter og sa han trodde jeg ville være gravid i løpet av de neste 6 mnd. Jeg ble det med en gang. Jeg er overbevist om at det er fordi jeg "sluttet" å prøve, slappet av og visste at nå var vi under utredning og skulle få hjelp.

Med min ekstremt korte periode med fortvilelse gjorde jeg meg noen tanker. Nå for tiden er vi vant med å få det vi vil omtrent når vi vil. Jeg tullet med venninnen min og sa at det hadde vært så deilig når man da først har bestemt seg for å få barn at man kunne stikke i luka, "betale" og få kvitteringen sin, og vite at om 9 mnd da er babyen her. Jeg skjønner at man ikke klarer å slappe av, man prøver og prøver og test etter test er negativ. Og hva kan man gjøre.... NADA...

Gjennom dette forumet blir det så tydelig at det er så mange flere enn jeg trodde som møter trøbbel på veien. At de færreste har det så lett som jeg har hatt det, jeg blir svært ydmyk.
Jeg må bare si at dere som nå er gravid etter å ha mistet flere ganger, som opplever blødninger, som har prøvd i lang tid å bli gravid og som har gått flere runder med IVF- dere er så tøffe!!!!
Dere har jo definitivt en psyke av stål. Jeg klarer ikke sette meg inn i den redselen dere må ha innerst inne. Det er så beundringsverdig. Jeg er imponert!

Jeg håper ikke jeg har fornærmet noen her nå, det er IKKE meningen med dette innlegget. Kun ment som en beundring til dere som har fått den tøffe, rufsete stien å gå.

Til sist vil jeg spørre dere;
hva gjør dere for å forsøke å slappe av og ikke stresse dere opp? Hvordan snur dere tankegangen fra negativ til positivt?
Jeg tror at dette kan være nyttig for flere av oss, spesielt for den lille :)

Så fint skrevet, Mowgli's mamma!
Jeg synes litt sjokolade, strikking og te hjelper på humøret. Også har jeg liksom bare en følelse på at det kommer til å gå bra, selv om jeg har hatt blødninger en stund nå. Forrige graviditet endte dårlig, og selv om det ikke var noen tegn i form av blødninger eller manglende symptomer, visste jeg innerst inne at hjertet hadde stoppet å slå. Jeg hadde en helt ekstrem uro i kroppen om at noe var galt. Så da jeg fikk konstatert MA etter svake blødninger, fikk jeg hvertfall bevis på at magefølelsen stemmer.
Så lenge denne følelsen holder seg unna, velger jeg å tro at det skal gå bra inntil det motsatte er bevist. :)

Når jeg holder på å grave meg ned i negative tanker synes jeg dette hjelper:
- snakke med noen som kjenner til graviditeten
- høre på lydbok
-strikke
-lage en plan over det jeg må gjøre i løpet av dagen (får ikke gjort noe hvis jeg først begynner å deppe)
- tenke på alt det som faktisk er bra i livet mitt, og det er jo ganske mye. Synes det er lett å la denne ene tingen overskygge alt annet.

Jeg har hatt en veldig tøff vei. Prøven på søsken viste seg å ta 13 prøverørsforsøk, 3 spontanaborter, 2 graviditeter utenfor livmor og 1 missed abortion. Til tross for dette så har denne reisen vært mye lettere enn den første. Og det til tross for at denne er mye lenger og mer krokete. Og det er det bare en grunn til, at jeg ikke trenger å være redd for å aldri få bli mamma, for det er jeg allerede. Min solstråle på 5 år. Før vi fikk han var det en ting vi jobbet med for å holde oss positive. Og det var å tenke på alt det vi hadde sammen og som jo var grunnen til at vi ønsket oss et barn sammen. Det hjalp litt på perspektivet at vi var i en bilulykke midt oppi dette. Min man lå lenge på sykehus og jeg holdt på å miste han. Det satte perspektiv på det. Nå de siste årene så har jeg nok laget meg en forsvarsmur gjennom å stenge ute en del av følelsesregisteret. Jeg og mannen har snakket åpent om dette og ble enige om at vi holder den døra lukket til vi klarer det. Ellers ville jeg nok ikke klart det. Men nå har jeg tenkt til å oppsøke psykolog og åpne den døra for å bearbeide alt vi har vært gjennom. Både gjennom prøvinga, alle vi har mistet og det å føde et prematurt barn med spesielle behov.
Ellers harjeg fått noen gode venner gjennom dette som vet hvordan det føles. Vi snakker om alt fra små til store ting rundt graviditeten.
Jeg gjør ting jeg liker som å sy og strikke
Jeg tillater neg selv å se på babyting og glede meg
Jeg koser meg mye med barnet mitt
Og ikke minst, jeg sover mye

Veldig fin post! Kan ikke forestille meg at noen tar denne i verste mening ❤️

Så fint skrevet, Mowgli's mamma!
Jeg synes litt sjokolade, strikking og te hjelper på humøret. Også har jeg liksom bare en følelse på at det kommer til å gå bra, selv om jeg har hatt blødninger en stund nå. Forrige graviditet endte dårlig, og selv om det ikke var noen tegn i form av blødninger eller manglende symptomer, visste jeg innerst inne at hjertet hadde stoppet å slå. Jeg hadde en helt ekstrem uro i kroppen om at noe var galt. Så da jeg fikk konstatert MA etter svake blødninger, fikk jeg hvertfall bevis på at magefølelsen stemmer.
Så lenge denne følelsen holder seg unna, velger jeg å tro at det skal gå bra inntil det motsatte er bevist. :)

Når jeg holder på å grave meg ned i negative tanker synes jeg dette hjelper:
- snakke med noen som kjenner til graviditeten
- høre på lydbok
-strikke
-lage en plan over det jeg må gjøre i løpet av dagen (får ikke gjort noe hvis jeg først begynner å deppe)
- tenke på alt det som faktisk er bra i livet mitt, og det er jo ganske mye. Synes det er lett å la denne ene tingen overskygge alt annet.

Det må være beste måten å bruke sjokolade på :) Og sjokolade er jo så innmari godt :) Jeg heier på nurket!
Ser du har listet opp mange "kose seg" aktiviteter, herlig. Mange gode tips her til oss engstelige mødre, tusen takk :)

Jeg har hatt en veldig tøff vei. Prøven på søsken viste seg å ta 13 prøverørsforsøk, 3 spontanaborter, 2 graviditeter utenfor livmor og 1 missed abortion. Til tross for dette så har denne reisen vært mye lettere enn den første. Og det til tross for at denne er mye lenger og mer krokete. Og det er det bare en grunn til, at jeg ikke trenger å være redd for å aldri få bli mamma, for det er jeg allerede. Min solstråle på 5 år. Før vi fikk han var det en ting vi jobbet med for å holde oss positive. Og det var å tenke på alt det vi hadde sammen og som jo var grunnen til at vi ønsket oss et barn sammen. Det hjalp litt på perspektivet at vi var i en bilulykke midt oppi dette. Min man lå lenge på sykehus og jeg holdt på å miste han. Det satte perspektiv på det. Nå de siste årene så har jeg nok laget meg en forsvarsmur gjennom å stenge ute en del av følelsesregisteret. Jeg og mannen har snakket åpent om dette og ble enige om at vi holder den døra lukket til vi klarer det. Ellers ville jeg nok ikke klart det. Men nå har jeg tenkt til å oppsøke psykolog og åpne den døra for å bearbeide alt vi har vært gjennom. Både gjennom prøvinga, alle vi har mistet og det å føde et prematurt barn med spesielle behov.
Ellers harjeg fått noen gode venner gjennom dette som vet hvordan det føles. Vi snakker om alt fra små til store ting rundt graviditeten.
Jeg gjør ting jeg liker som å sy og strikke
Jeg tillater neg selv å se på babyting og glede meg
Jeg koser meg mye med barnet mitt
Og ikke minst, jeg sover mye
Herlighet.. Ja, det må jeg si. Akkurat slike historier jeg siktet til når jeg skrev. sånne som deg kan flytte fjell vet du! Takk for at du delte din historie, og gode tips! :Heartred

Kjempefint skrevet! Kjenner meg igjen i flere av tankene du deler! :)

Back
Topp