Smaken er som baken, delt i to.
Jeg syns Android er mye bedre og brukervennlig...
Det har nok med hva man er vant til
Men når det gjelder sikkerhet er Apple i en helt annen liga. Fordi de både lager hardware og operativsystem, og godkjenner alle apper, og har strenge krav. Mens Android er et gratis operativsystem laget av Google (som tjener penger på å samle inn mest mulig data om folk). Derfor kan også Android-nettbrettene være billige. De som lager dem betaler ingenting for Android. Android sin app-butikk er mye mindre sikker. Man får alt mulig rart, og fordi det finnes hundrevis av typer nettbrett og telefoner med Android er det ikke tilpasset den enheten man har.
For spesielt barn og eldre er derfor Apple best, fordi de ikke kan gjøre noe feil, det kan ikke kræsje, de kan ikke ødelegge noe, det kan ikke hackes, ingen virus, ingen sikkerhetshull.
Også er det jo veldig intuitivt når alt er laget for å virke sømløst med hverandre.
Man kan gjøre mye av det samme med Android-nettbrett, men slik jeg ser det har det sin pris i form av mindre sikkerhet og trygghet. Dessuten «betaler» man jo Google i form av at de samler inn data om absolutt alt man foretar seg. Og selger videre. Det er derfor alt fra Google er gratis, det betyr ikke at de ikke lager bra ting (både søkemotor og flere av tjenestene de lager, som Google maps er jo kjempebra), men forretningsmodellen er uetisk.
Hos Apple betaler man mer for produktet, og litt mer for appene enn på Android (fordi Apple får noen prosenter for hver app), til gjengjeld behandles persondata ytterst forsiktig, og de er veldig opptatt av sikkerheten på nåværende og tidligere iPhoner og iPader.
Så det er en grunn til at det er dyrere. Og at jeg mener at man får mer sånnsett med en brukt bra iPad enn et nytt billig Android-nettbrett, som det ikke vil slippes oppdateringer (inkludert sikkerhetsoppdateringer) til, fordi Lenovo osv. ikke har noe å tjene på det, de vil heller at man kjøper et nytt nettbrett året etter. Mens Apple vil man skal beholde dem i flere år fordi de tjener på salg av apper også, og oppdaterer derfor lenge.