Tablet til barn

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Jeg skal kjøpe tablet til barna, men iPad blir for dyrt.

Noen som har erfaring med andre tableter til maks 1500kr?

Denne fx: https://www.elkjop.no/product/data/...I/lenovo-tab-10-nettbrett-16-gb-wifi-sort-bla

Eller denne? https://www.elkjop.no/product/data/...033SE/lenovo-tab3-a7-10f-7-nettbrett-sort-bla

Eller noe annen?

Skal brukes til YouTube og Netflix.
Den øverste der fikk mine to eldste til jul.
Går i youtude, Netflix, NRK Super og en del spill
Er foreløpig veldig fornøyd.
Har også ei venninne som har Lenovo til siner og er ganske fornøyd med det merket (vet ikke hvilken modell)

Hvis det står mellom de to ville jeg tatt den store, forskjellen er egentlig mest lagringskapasiteten og størrelsen, og at den store har nyere programvare. Mer lagringskapasitet vil egentlig være ganske ensbetydende med at den vil vare lenger før "behovet" for en ny melder seg :p for akkurat nå er det Netflix og YouTube, neste år kan det være spill som er greia, og de tar litt plass, og mange nettbrett har ikke mulighet til å lagre programmer på minnekort, bare filer :confused:
Ihvertfall mine tanker.

Jeg ville heller kjøpt en brukt iPad. Mye bedre.

Vi har en gammel iPad som kommer til å bli treåringen sin. Hun har brukt den noen ganger allerede.

Apple sitt operativsystem og appene er overlegne de på Android. Mye mer sikkert og brukervennlig både for barn og voksne.

Jeg ville heller kjøpt en brukt iPad. Mye bedre.

Vi har en gammel iPad som kommer til å bli treåringen sin. Hun har brukt den noen ganger allerede.

Apple sitt operativsystem og appene er overlegne de på Android. Mye mer sikkert og brukervennlig både for barn og voksne.
Smaken er som baken, delt i to.
Jeg syns Android er mye bedre og brukervennlig...

Smaken er som baken, delt i to.
Jeg syns Android er mye bedre og brukervennlig...
Det har nok med hva man er vant til :)

Men når det gjelder sikkerhet er Apple i en helt annen liga. Fordi de både lager hardware og operativsystem, og godkjenner alle apper, og har strenge krav. Mens Android er et gratis operativsystem laget av Google (som tjener penger på å samle inn mest mulig data om folk). Derfor kan også Android-nettbrettene være billige. De som lager dem betaler ingenting for Android. Android sin app-butikk er mye mindre sikker. Man får alt mulig rart, og fordi det finnes hundrevis av typer nettbrett og telefoner med Android er det ikke tilpasset den enheten man har.

For spesielt barn og eldre er derfor Apple best, fordi de ikke kan gjøre noe feil, det kan ikke kræsje, de kan ikke ødelegge noe, det kan ikke hackes, ingen virus, ingen sikkerhetshull.

Også er det jo veldig intuitivt når alt er laget for å virke sømløst med hverandre.

Man kan gjøre mye av det samme med Android-nettbrett, men slik jeg ser det har det sin pris i form av mindre sikkerhet og trygghet. Dessuten «betaler» man jo Google i form av at de samler inn data om absolutt alt man foretar seg. Og selger videre. Det er derfor alt fra Google er gratis, det betyr ikke at de ikke lager bra ting (både søkemotor og flere av tjenestene de lager, som Google maps er jo kjempebra), men forretningsmodellen er uetisk.

Hos Apple betaler man mer for produktet, og litt mer for appene enn på Android (fordi Apple får noen prosenter for hver app), til gjengjeld behandles persondata ytterst forsiktig, og de er veldig opptatt av sikkerheten på nåværende og tidligere iPhoner og iPader.

Så det er en grunn til at det er dyrere. Og at jeg mener at man får mer sånnsett med en brukt bra iPad enn et nytt billig Android-nettbrett, som det ikke vil slippes oppdateringer (inkludert sikkerhetsoppdateringer) til, fordi Lenovo osv. ikke har noe å tjene på det, de vil heller at man kjøper et nytt nettbrett året etter. Mens Apple vil man skal beholde dem i flere år fordi de tjener på salg av apper også, og oppdaterer derfor lenge. :)

Mine barn har iPad gjennom skolen, herregud for et bedritent opplegg. At de ikke kan kræsje er i hvert fall bullshit, for det reklameres stadig vekk på iPader kjøpt inn til skolestart i 2017, fordi de f*** ikke funker som de skal.

Nå har ikke mine nettbrett utenom skolen sine, er litt som å kaste penger ut av vinduet, men jeg hadde aldri orket å bruke penger på iPad, basert på den erfaringen jeg har gjort meg på det halvåret vi har hatt iPad i hus.

Vi har lenovo i bilen, den er veldig treg desverre og har elendig batteritid. Inne har ungene aver og ipad, verdt hver krone

Mine barn har iPad gjennom skolen, herregud for et bedritent opplegg. At de ikke kan kræsje er i hvert fall bullshit, for det reklameres stadig vekk på iPader kjøpt inn til skolestart i 2017, fordi de f*** ikke funker som de skal.

Nå har ikke mine nettbrett utenom skolen sine, er litt som å kaste penger ut av vinduet, men jeg hadde aldri orket å bruke penger på iPad, basert på den erfaringen jeg har gjort meg på det halvåret vi har hatt iPad i hus.

Nå kan man ikke sammenligne en skolepx/nettbrett med noe man kjøper privat, vi har selv ipad hjemme og ungene på skolen der vi jobber bruker på skolen, de på skolen er proppa fulla av programmer og systemer, det er ofte ikke ipaden som kræsjer med systemene som er lagt inn på den.

Får ifte samsung til rundt 1500 på salg
Vi var veldig fornøyd med det
IPad anbefaler jeg ikke, for noe ræl

Samsung til begge her også. Veldig fornøyde. Men de koster vel ikke akkurat 1500.

Ungene fikk hver sin, litt dyrere, Lenovo til jul. Så begrenset bruk enda, men i alle fall ikke noe problemer så langt.

Vi er ikke apple-fan i huset da, Android telefon alle som har.

Takk for mange svar!
Apple er som kjent ikke aktuelt da det er for dyrt og jeg trenger to.
Barna er ikke så store, de blir 4 og 2 år. Så tenker at den billigste er ok for deres behov..

Eldste har en Lenovo, usikker på hvilken men den kosta rundt 1500 i fjor da han fikk den. Den er funker helt supert og er fullt ut godkjent av mannen som er over gjennomsnittet opptatt av slike ting og kan masse om datagreier. Forøvrig klarte han å knuse skjermen på den da den datt i bakken (vår feil som ikke hadde lagt beskyttelse på glasset på den på). Kan neppe skylde så mye av det på selve nettbrettet MEN Ipaden som vi har til lillebror som er 10 år gammel og har fulgt faren storebroren og nå lillebroren i arv har havnet i gulvet en helg haug av gangen (også den uten noen form for beskyttelse) og aldri knust eller blitt noe tull med så det er tydeligvis noe som tåler masse. Men skjønner godt at det ikke er akutelt pga. prisen. Hadde ikke vært noe vi hadde prioritert å kjøpe her heller, den vi har ble kjøpt før vi fikk barn og hadde andre prioriteringer. Kjøp en Lenovo dere, og legg for all del beskyttelse på glasset på den!

I løpet av disse ti årene har det visst skjedd en endring i hva som er aktuelt å kjøpe i det hele tatt i dette huset og Apple produkter er visst ikke en del av det lenger ;)

Generelt, de er mer enn gode nok:p
Vi kjøpte et huawei til under 1500 til snuppa til jul.

Leste forøvrig "tablett til barn".:p

Vi hadde en lenovo i tideligere og den funket helt supert, klarte å knuse skjermen såpass at det ble dyrt å fikse den, så måtte ha en ny og kjøpte da en iPad. Men hadde ikke den blitt ødelagt, hadde han hatt lenovoen enda ;)

Våre har to års idiot-forsikring mot barn som setter seg på den og mister ned og sånn. Kostet en del. Men et skjermkifte så et den vel snart inn...

Back
Topp