Ta vannet

Sille92

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Junibollene 2023
Julilykke 2023
Er en uke på overtid idag. Har nå 3 cm åpning og er satt opp til å ta vannet i morgen (litt lite fostervann på baby og litt høyt blodtrykk på meg). Del dine erfaringer om hvordan det føles å ta vannet, hvordan smerter og faser etter dette har gått. Hvor lang tid tok det fra de tok vannet til du hadde født? Gyn kunne kjenne hodet idag også:happy:

Er en uke på overtid idag. Har nå 3 cm åpning og er satt opp til å ta vannet i morgen (litt lite fostervann på baby og litt høyt blodtrykk på meg). Del dine erfaringer om hvordan det føles å ta vannet, hvordan smerter og faser etter dette har gått. Hvor lang tid tok det fra de tok vannet til du hadde født? Gyn kunne kjenne hodet idag også:happy:

Hos meg har de tatt vannet begge gangene jeg har født. Første gang på 3cm pga treig utvikling og andre gang som del av igangsetting etter å ha bli satt i gang med ballongkateter.

Her ble i alle fall riene sterke og hyppige rett etter vannavgang. Og begge ble født rundt 4-5 timer etter de tok vannet. Akkurat det at de tok vannet kjente jeg ikke så mye til. Hodet lå så langt nede begge gangene at det stoppet for det store splæshet. Hadde vært en artig opplevelse om vannet gikk av seg selv denne gangen :joyful:

Her tok de vannet, hadde nesten 3 ganger så mye som normalt. Men hadde ikke mye åpning og lang livmorhals så 1 lege, 1 bakvakt, 1 jordmor og en student måtte til! Ble brukt nål, ikke krok som er mest vanlig. Var ikke vondt men ubehagelig siden jeg var så umoden. Jordmor måtte holde på babyen sånn at han ikke raste ned i bekkenet, han var påtur å snu seg på tvers så de måtte ta vannet.

Ekstremt deilig når vannet sildret ut! All trykket mot mellomgulvet mitt forsvant

Men fikk ikke rier av det og 3 timer senere måtte de starte drypp

Her tok de vannet i løpet av fødselen, det hadde ingen effekt. Det var vondt å ligge på ryggen for å sette inn kroken fordi jeg hadde rier, men merket ikke noe til at de tok vannet. Ingenting kom ut da hodet var godt nede i bekkenet og vannet lå bak barnet. Fødselen fortsatte i samme tempo og barnet ble født 2-3 timer senere.

Har i ettertid lest meg opp på temaet og ville ikke gitt samtykke til dette igjen.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville gjort det samme igjen? Er det risiko for barnet?

Jeg kjente ikke noe, annet enn at det straks sildret litt :) Hadde vel en 3 cm åpning på tidspunktet. Fikk drypp med en gang og resten er en annen historie, fødselen videre hadde ingenting med igangsettingen å gjøre.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville gjort det samme igjen? Er det risiko for barnet?

Det er noen risikoer dersom hodet ikke er godt ned i bekkenet. Men jeg synes du skal la en jordmor forklare det for deg og din situasjon (hvordan babyen din ligger) ved en evt igangsetting eller under fødsel - det er ikke egentlig noe å lage stor skremsel rundt synes jeg :)
Jeg takket først nei til å ta vannet fordi jeg fryktet kraftigere rier uten fremgang, vannet kan dempe litt på riene og jeg ville se om det gikk av seg selv. Endte med å gå 5 timer med rier uten at åpningen ble større. Hodet var ikke festet da vannet ble tatt, og det fosset bokstavelig talt ut pga det. Men de overvåket baby fint med en elektrode på hodet hans og hadde full kontroll.
Kjenner minst 4 stk som har fått igangsatt fødsel på sykehus ved vannavgang alene - slapp drypp eller tabletter. Rett på med rier og en uproblematisk fødsel (riktignok flergangsfødende).

Det er noen risikoer dersom hodet ikke er godt ned i bekkenet. Men jeg synes du skal la en jordmor forklare det for deg og din situasjon (hvordan babyen din ligger) ved en evt igangsetting eller under fødsel - det er ikke egentlig noe å lage stor skremsel rundt synes jeg :)
Jeg takket først nei til å ta vannet fordi jeg fryktet kraftigere rier uten fremgang, vannet kan dempe litt på riene og jeg ville se om det gikk av seg selv. Endte med å gå 5 timer med rier uten at åpningen ble større. Hodet var ikke festet da vannet ble tatt, og det fosset bokstavelig talt ut pga det. Men de overvåket baby fint med en elektrode på hodet hans og hadde full kontroll.
Kjenner minst 4 stk som har fått igangsatt fødsel på sykehus ved vannavgang alene - slapp drypp eller tabletter. Rett på med rier og en uproblematisk fødsel (riktignok flergangsfødende).

Takk for utfyllende forklaring :happy:

Har bare blitt tatt vannet på under fødsel med de to første. Det var like før ungene kom ut da de tok det. Med første brukte de nål eller noe med nr 2 ga jm bare ett press mot vannblæra med fingeren under en ri å så gikk det. Bare for at det skulle gå litt fortere. Hadde jeg denne gang kommet inn med åpning og de ville tatt vannet for å sette igang så har jeg ikke tenkt noe over det å latt de gjøre det :)

Back
Topp