Ta ut spiral- når bør man prøve?

Vil ha nummer tre

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Sensommerskattene 2023
Hei,

Jeg skal ta ut spiralen min neste uke og er så usikker på når vi bør prøve å bli gravide. Ønsker å bli gravid kjapt.

Har lest at mange får eggløsning 1-5 dager etter uttak av spiral, andre får det 2 uker etterpå og andre mange mnd etterpå osv.

Er det noen som vet om det er større fare for abort for eks dersom man blir gravid ved første eggløsning?

Bør man drøye det og få mensen først?

Du kan prøve så fort spiralen er ute :)
Har ingenting å si å få en menstrasjon, annet enn at da har du noe å beregne termindato etter. Lege/jordmor bruker jo første dag i forrige mens frem til OUL.
Ingen større fare for å miste, kroppen blir ikke gravid hvis den ikke er klar for det :)

Tok ut spiralen når jeg skulle ha mensen, flaks. Fikk mens to dager etterpå, og eggløsning 14 dager etterpå. Gravid på første PP, ingen fare. Kroppen blir gravid når den er klar. :)

Du kan prøve så fort spiralen er ute :)
Har ingenting å si å få en menstrasjon, annet enn at da har du noe å beregne termindato etter. Lege/jordmor bruker jo første dag i forrige mens frem til OUL.
Ingen større fare for å miste, kroppen blir ikke gravid hvis den ikke er klar for det :)
Da skal jeg prøve å bli gravid med en gang den er ute :D takk for svar!

Tok ut spiralen når jeg skulle ha mensen, flaks. Fikk mens to dager etterpå, og eggløsning 14 dager etterpå. Gravid på første PP, ingen fare. Kroppen blir gravid når den er klar. :)
Åssen visste du når du skulle ha mens? Jeg har ikke hatt mens på over 2 år (siden jeg satte inn spiralen) og har ikke snøring på når jeg skal ha mens. Dessuten har jeg alltid brukt hormonell prevensjon bortsett fra når jeg har gått gravid/prøvd å bli gravid.

Da skal jeg prøve å bli gravid uten å vente på mens :D

Åssen visste du når du skulle ha mens? Jeg har ikke hatt mens på over 2 år (siden jeg satte inn spiralen) og har ikke snøring på når jeg skal ha mens. Dessuten har jeg alltid brukt hormonell prevensjon bortsett fra når jeg har gått gravid/prøvd å bli gravid.

Jeg hadde ingen anelse, derfor flaks :p Hadde selv hatt spiral i 7 år uten blødning så her var det null peiling. Men når jeg ser tilbake til de få gangene jeg hadde småblødninger med spiral så var det rundt den datoen. Så det var nok mens. ;)
De sier det tar kroppen noen få dager å kvitte seg med hormonene fra spiralen. Så alt er mulig. :)

Last edited:

Man får gjerne bortfallsblødning etter å ha sluttet på hormonell prevensjon, ikke menstrasjon :) men ikke alle som får den blødningen og ikke alle som får den med èn gang. Uansett bare å starte prøvingen med det samme!
https://sml.snl.no/withdrawal_bleeding

Enig med hu :D skjedde akkurat det samme her. Tok ut spiralen samme dag som TR starta og blink i første pp.. så det er bare å kjøre på :joyful::Heartred

Back
Topp