Ta ut bsu penger..

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Har en bsu konto med 5800,- om jeg tar ut de og bruker på noe annet en hus, hvor mye skatt osv må jeg betale av det..og skal de ha tilbake rentene også?[:-] og til hvem betaler jeg skatten, fikser banken det[8|]

Vil heller spare på mannen min sin, de få gangene jeg har noe til overs å spare..[:)] jeg trenger virkelig noen ekstra kr...[&o]

anbefaler deg ikke å ta ut de usle kronene du har.
det vil rett og slett ikke lønne seg.

hvis du er født i 85, har du jo mange år til å spare på.

skulle du velge å ta de ut, så BSU løpet kjørt.
svært få som får like god rente og betingelser på andre sparekontoer, soom med BSU.
ringer du banken din så vet de nok hvor mye du vil sitte igjen med,
er nok bare å ta en telefon

ORIGINAL: *imzevimsa*

har du satt de inn i år, kan du ta de ut uten å bli "straffa" for det. er det fra tidligere må du vel tilbakebetalt renter og skatteletten du har fått. det dumme er at du aldri får opprette ny BSU-konto, og det kan det godt hende du blir å angre på!!!

sambo tok ut 30 000av sin for en del år siden, gjett om han angrer den dag i dag!!! For vi kan bare spare på min.. vi har allerede kjøpt oss hus, men er en veldig grei spareordning siden man får skattelette av det....

ikke at det er min sak, men for "bare" 5800kr da ville jeg ikke ha ødelagt bsukontoen min....

Vel, det har tatt meg ca 5 år å spare opp de 6000 kr så ser liksom ikke helt nytten heller for når jeg sparer så lite er det snakk om noen få kr i skattelette og siden mannen min sparer og rentefradag på hus og bil står på han som tjener mest er det greit at han får mest skattelette[:)]

5800 er mye for meg som virkelig trenger de kr nå..[:-] men minus renter og skatt blir det en del mindre da..

Hvor betaler jeg skatten hen da?[8|]

Skatten du må tilbakebetale er de skattelettene du har fått tidligere.

Men, det er virkelig, virkelig ikke lurt å avslutte den bsu kontoen. Tenk deg NØYE om, om du virkelig tror at du aldri vil få bruk for den innen du fyller 34 år. Du får aldri lage en ny, fordelene ved å bruke den er enorme, og å kaste bort flerfoldige tusen i "gratispenger" fordi du trenger de småpengene du har der nå... det er en ikke-økonomisk avgjørelse, mildt sagt.

ORIGINAL: Rebecca85

Vel, det har tatt meg ca 5 år å spare opp de 6000 kr så ser liksom ikke helt nytten heller for når jeg sparer så lite er det snakk om noen få kr i skattelette og siden mannen min sparer og rentefradag på hus og bil står på han som tjener mest er det greit at han får mest skattelette[:)]

5800 er mye for meg som virkelig trenger de kr nå..[:-] men minus renter og skatt blir det en del mindre da..

Hvor betaler jeg skatten hen da?[8|]

Det er dumt å avslutte bsu-konto og bruke de på andre ting enn hus siden en taper på det.

Men har dere hus alt da? Virker sånn siden du skriver at rentefradrag på huset står på mannen din. Hvis dere alt har hus kan du jo bruke bsu-kontoen på huset da. Vi avsluttet bsu-kontoene et par år etter vi hadde kjøpt hus. Gjorde det da slik at kontoene gikk mot lånet en måned (eller, dvs en måned pr konto). Det førte til at vi ikke betalte nesten noe i huslån den måneden. Veldig smart siden vi hadde det ganske trangt da. Og hvis en gjør det på den måten har en oppfylt kravene for hva bsu-pengene kan brukes på og slipper noe problemer med det.

Jeg tenkte som deg for 10 år siden. Gikk i banken og kranglet med kassadamen for jeg SKULLE ha ut pengene og avslutte kontoen. Kassadama klarte heldigvis å overtale meg til å ikke avslutte kontoen, og gjett om jeg er glad for det den dag i dag. Selv om du ikke sparer så mye nå, så kan det jo hende at du har muligheten til å spare mer i fremtiden.

Du kommer garantert til å angre på det om du avslutter kontoen.

ORIGINAL: lillemæ

Jeg tok ut bsu-pengene mine (ca 10 000) da jeg skulle kjøpe meg vaskemaskin og oppvaskmaskin. Han på banken prøvde å overtale meg til å ta opp et lån i stedet for..
Jeg avslutta bsu-kontoen da og har aldri angret. Og dette er noen år siden!
Det av renter og skattelette du må betale tilbake vil komme med på neste års skatteutregning. De vil da trekke den summen av den summen du eventuelt får tilbake neste år.
Hos meg var det snakk om en par tre hundre kroner.

Selvfølgelig er det lurt å ha bsu-konto, men som sagt... jeg har aldri angret på at jeg tok ut pengene.
Har ikke hatt behov for noen bsu-konto i ettertid heller. Klarte fint å ta opp lån og kjøpe huset mitt uten de 10 000 kronene... [;)]

Kommer ikke til å angre jeg heller, mannen min har jo sin ennå så kan jeg spare mer senere så kan vi jo bare spare på hans og få skattelette[:D] Vi har allerede hus vi så[:D]

Tror de ryker ut ja[:)]

Helt enig i det som blir sagt..
Jeg tror ikke du vil få ut såå mye heller, for det er jo en høyrente konto som har stått i 6 år.. Selv om det ikke er stort beløp, blir det nok en del redusert, men det vet de i banken, hvor mye av beløpet som er renter. For det er de pengene du ikke får. du får bare akkurat det beløpet du har satt inn tror jeg.. hvis du ikke bruker det til hus da..

ORIGINAL: Pernillen

Helt enig i det som blir sagt..
Jeg tror ikke du vil få ut såå mye heller, for det er jo en høyrente konto som har stått i 6 år.. Selv om det ikke er stort beløp, blir det nok en del redusert, men det vet de i banken, hvor mye av beløpet som er renter. For det er de pengene du ikke får. du får bare akkurat det beløpet du har satt inn tror jeg.. hvis du ikke bruker det til hus da..

Snakket med banken jeg, får hele beløpet og må bare betale litt skatt av de til neste år, får rentene utbetalt[:)]

ORIGINAL: lille nupp

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: lillemæ

Jeg tok ut bsu-pengene mine (ca 10 000) da jeg skulle kjøpe meg vaskemaskin og oppvaskmaskin. Han på banken prøvde å overtale meg til å ta opp et lån i stedet for..
Jeg avslutta bsu-kontoen da og har aldri angret. Og dette er noen år siden!
Det av renter og skattelette du må betale tilbake vil komme med på neste års skatteutregning. De vil da trekke den summen av den summen du eventuelt får tilbake neste år.
Hos meg var det snakk om en par tre hundre kroner.

Selvfølgelig er det lurt å ha bsu-konto, men som sagt... jeg har aldri angret på at jeg tok ut pengene.
Har ikke hatt behov for noen bsu-konto i ettertid heller. Klarte fint å ta opp lån og kjøpe huset mitt uten de 10 000 kronene... [;)]

Kommer ikke til å angre jeg heller, mannen min har jo sin ennå så kan jeg spare mer senere så kan vi jo bare spare på hans og få skattelette[:D] Vi har allerede hus vi så[:D]

Tror de ryker ut ja[:)]
hvor gammel er mannen din i forhold til deg da?

for det er kun opp til 32??? så om han er eldre enn deg, så er det bortkastet å spare på den sammen, da burde dere heller spare på din sammen..

fylte min opp i forifjor, og kunne cashe ut godt over 100 000 på lånet vårt, og det var digg.. og irriterer meg at gubben ikke hadde sin konto lengre

for det er god sparing

og setter du av 100-500 kr mnd så vokser det fort.. og det merker man jo ikke på lomma engang.. og de er ikke låst før årskifte

[;)]
snakk med banken istede, kanskje du kan få litt kreditt om noe er veldig nødvendig du trenger penger til akkurat nå

[:)]

Han er bare 24 han da så vi har noen år å spare på[:D] og aldri om vi har råd til å spare 20.000 i året..[:-] ikke når vi allerede har hus og billån + 2 barn som koster nok[;)]

Mannen sparer 300 i mnd og legger jeg til 200 så blir det litt op 10 år og vi får jo ikke noe mindre fradrag om vi sparer på en.. får han igjen på skatten så er det til begge uansett[:D]

ehm man mister ikke bsuen fordet man tar ut penger som er satt inn i år..mn de som er sperret på en måte, blir det noe annet med. da mister man bsuen

Back
Topp