Ta på magen? Greit eller ikke

BigMama1018

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Hvordan opplever dere graviditeten når det kommer til fysisk kontakt og kommentarer fra andre?

Er det mange som skal "ta" på babyen hos dere?

Her gikk det faktisk så langt at jeg måtte bli forbanna og true folk med at om de ikke lot meg være så kom jeg til å slå.
Det virker veldig som at jeg ble en almannseie på en måte, siden jeg er gravid så kan alle ta på meg og kommentere hvordan jeg ser ut. O.0

Jeg synes det er helt OK når det er kjentfolk som spør først :) men når ukjente kommer å tar seg til rette blir jeg veldig satt ut og sint [emoji85]

Har ikke blitt tatt på magen av folk som ikke har spurt eller som jeg ikke kjenner, så har ikke reagert noe på det. Det gjør liksom ikke noe :)

Men forstår jo at det er forskjellig fra person til person og mener at folk bør ta hensyn og spør.

Åh? Her er det ingen som har prøvd å ta på magen min, heldigvis!

Min mann, bonusbarn og mamma har kjent - på min oppfordring, men det slutter der :)

Kommentarer slipper jeg nok ikke unna, men foreløpig er det bare kommende storebror som har påpekt hvor stor magen min har blitt [emoji1]

Jeg synes det er helt OK når det er kjentfolk som spør først :) men når ukjente kommer å tar seg til rette blir jeg veldig satt ut og sint [emoji85]
Den er jeg enig i, at folk spør:) men her har det liksom vært "rett på sak uten å spørre"

Synes folk har blitt så uhøflig på en måte (finner liksom ikke annet ord for det)

Åh? Her er det ingen som har prøvd å ta på magen min, heldigvis!

Min mann, bonusbarn og mamma har kjent - på min oppfordring, men det slutter der :)

Kommentarer slipper jeg nok ikke unna, men foreløpig er det bare kommende storebror som har påpekt hvor stor magen min har blitt [emoji1]
Hehe her også har dattera kommentert "oi liksom den magen er stor " men det er jo barn og de er jo ganske rett på sak de små:)

Ingen kommentarer eller noen som har prøvd å ta på enda. Men prøver noen å ta på kommer de til å få høre det, eller om de kommer med upassende kommentarer. Selv om man er gravid bør fremdeles normal høflighet gjelde spør du meg. Og jeg hadde aldri tatt på eller kommentert en annen sin mage uansett om de hadde vært gravid eller ikke.

Sniker fra desember.

Det har skjedd 3-4 ganger at folk har tatt meg på magen. Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt men har blitt så satt ut at jeg ikke har klart å si noe. Også synes jeg det er vanskelig, siden det har vært svigermor, mormor og andre veldig nære. Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk tror at det er greit.

Sniker fra desember.

Det har skjedd 3-4 ganger at folk har tatt meg på magen. Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt men har blitt så satt ut at jeg ikke har klart å si noe. Også synes jeg det er vanskelig, siden det har vært svigermor, mormor og andre veldig nære. Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk tror at det er greit.

Samme her! Jeg liker ikke å bli tatt på i utgangspunktet, og jeg er fortsatt sånn. Min far skal alltid ta på magen og holder hånden veldig lenge. Vi har aldri vært nære så jeg skjønner for det første ikke hvorfor han skal være så "på" barnebarnet sitt når han aldri tidligere har vært noen familiemann, men jeg vet at det hadde blitt kjempebråk om jeg hadde sagt nei eller bedt han om å slutte. Samboeren min får selvfølgelig kjenne så mye han vil, det synes jeg er koselig.

Det å kommentere kroppen min er det noen kollegaer som har tråkket litt i salaten på, jeg var bare tre- fire mnd på vei før den første spurte om det bare var en jeg skulle ha og ikke to. Jeg er ikke stor, men jeg har slitt litt med å bli komfortabel med kroppen min som synlig gravid og jeg blir faktisk sur når noen kommenterer sånn. Jeg hadde aldri kommentert deres utseende negativt, så skjønner ikke at de synes det er OK å si sånt til meg..

Samme her! Jeg liker ikke å bli tatt på i utgangspunktet, og jeg er fortsatt sånn. Min far skal alltid ta på magen og holder hånden veldig lenge. Vi har aldri vært nære så jeg skjønner for det første ikke hvorfor han skal være så "på" barnebarnet sitt når han aldri tidligere har vært noen familiemann, men jeg vet at det hadde blitt kjempebråk om jeg hadde sagt nei eller bedt han om å slutte. Samboeren min får selvfølgelig kjenne så mye han vil, det synes jeg er koselig.

Det å kommentere kroppen min er det noen kollegaer som har tråkket litt i salaten på, jeg var bare tre- fire mnd på vei før den første spurte om det bare var en jeg skulle ha og ikke to. Jeg er ikke stor, men jeg har slitt litt med å bli komfortabel med kroppen min som synlig gravid og jeg blir faktisk sur når noen kommenterer sånn. Jeg hadde aldri kommentert deres utseende negativt, så skjønner ikke at de synes det er OK å si sånt til meg..

Skjønner godt at det er vanskelig å si ifra. Syntes det var kjempe ekkelt i starten, men så fikk jeg bare nok. Å så klart å tydelig ifra at jeg liker ikke fysisk kontakt fra før, så med hormoner er jeg i alle fall ikke glad i å bli tatt på.

Det blir faktisk respektert, jeg ut et langt innslag på FB om dette. Og det med kommentarer også, at man kommenterer ikke folk uansett gravid eller ikke. Første sv. Skap så jeg ingenting, men nå biter jeg heftig ifra meg ;)

Husker fra sist jeg gikk gravid, at alle trodde de kunne ta seg til rette. Ble rett og slett allemannseie. Sa tydelig ifra om at ingen fikk ta på magen min med mindre de spurte først, og sa jeg nei, skulle det respekteres. Fikk noen sure miner, men hadde ikke ork til å bry meg.

Denne gangen har jeg veldig mange plager, og er veldig ukomfortabel i min egen kropp, og dermed er jeg enda mer sensitiv i forhold til nærkontakt. Både mann og barn må spørre først, og de er de eneste som får lov til å røre magen.

Sist gang så hadde jeg så liten mage, kunne nesten ikke se at jeg var gravid før 7 mnd. Da fikk jeg kommentarer som "sikker på at du er gravid, og ikke bare har lagt på deg?" selv om det var humoristisk ment, så var det ikke noe hyggelig. Man har ikke for vane å kommentere magestørrelse på folk som ikke er gravide, hvorfor er det plutselig greit når man er gravid?

Det har jeg ingen problemer med, og skjønner ikke "hysteriet". Selvfølgelig vil folk kjenne, det er jo utrolig fasinerende.
Har imidlertid ikke møt mange som vil kjenne, og de som har gjort det har spurt først.

Det har jeg ingen problemer med, og skjønner ikke "hysteriet". Selvfølgelig vil folk kjenne, det er jo utrolig fasinerende.
Har imidlertid ikke møt mange som vil kjenne, og de som har gjort det har spurt først.

Samme her. Ingen som spør før de gir klem heller.
Er det ukjente/folk kun min samboer kjenner så bør de gjerne spørre først. Men hadde synes det var veldig rart hvis mine nærmeste spurte om lov først [emoji55]

Fint at du ikke har noen problemer med det unødvendig å kalle det "hysteri". Folk er forskjellige. Litt av greia er vel også at folk ikke spør, de bare tar for seg.

Kjæresten får selvfølgelig ta så mye han vil, og jeg legger ofte hånden hans på magen min for at han skal kjenne spark. Men jeg blir helt uvel av bare tanken på at noen andre skal ta meg på magen. Ikke mamma en gang, absolutt ikke greit. Enn så lenge er ikke magen så stor, og jeg pakker den godt inn i (kjærestens) store klær sånn at det ikke er noe å se på eller kommentere. Men jeg har faktisk også løyet og svart "nei" når f.eks mamma spør om jeg kjenner liv, i frykt for at hun skulle finne på å ta på magen min for å kjenne (hvor hun har respondert at det er rart jeg ikke kjenner noe enda...). Dersom fremmede kom bort og tok på uten å spørre....vet ikke hva jeg skulle gjort jeg. Har mest lyst til bare å snu meg og gå? Hvordan har andre gjort det?

Det grunner nok i hvor stor intimgrense folk har. Personlig syns jeg det er ubehagelig når folk tar på magen uten å spørre og jeg merker at jeg blir litt ekstra på vakt som gravid også. Skulle veldig gjerne ønske at jeg ikke følte sånn, for som du sier det er jo utrolig fascinerende, så skjønner at folk er nysgjerrige. Vil jo at så mange som mulig skal ta del av den store gleden i magen, men til nå er jeg bare komfortabel med pappaen som får tafse så mye han vil på magen.

Jeg måtte si fra noen ganger at jeg syns det er ubehagelig og har vært så glad for det i ettertid, til de som bare kjenner i vei uten å spørre. Også har jeg begynt å si til de som spør om de får kjenne at jeg setter stor pris på at de spør! Da er det også lettere for meg å si ja[emoji5]

Så lenge det er folk jeg kjenner, om enn bare litt er det helt Ok for meg! Har enda ikke opplevd at totalt ukjente har prøvd enda..! Så jeg vet ikke hva jeg ville gjort eller om jeg ville reagert!

Synes det er greit når veninner gjør det. Synes det er VELDIG rart når fremmede på butikken gjør det. Greit nå når magen er stor, hadde nok ikke likt det så godt i starten, da babybumpen ikke var synelig.

Fint at du ikke har noen problemer med det unødvendig å kalle det "hysteri". Folk er forskjellige. Litt av greia er vel også at folk ikke spør, de bare tar for seg.

Jeg syns mange er hysteriske. Sette i til folk for at de tar på magen? Det har jeg ikke sansen for. Man må gjerne gi beskjed om hvor sin egen grense går, men da sier man ifra til vedkommende på en ordentlig måte. Man vil mest sannsynlig oppnå mer forståelse på den måten også.

Jeg syns mange er hysteriske. Sette i til folk for at de tar på magen? Det har jeg ikke sansen for. Man må gjerne gi beskjed om hvor sin egen grense går, men da sier man ifra til vedkommende på en ordentlig måte. Man vil mest sannsynlig oppnå mer forståelse på den måten også.

Det er vel ingen her som har sagt noe om å være ufine heller? Det er snakk om at man ikke synes noe om det, og det synes jeg på ingen måte er hysteri. For meg er det helt unaturlig å gå rundt og ta folk på magen, med mindre de selv inviterer til det.

Back
Topp