Ta med mannen til jordmor?

Siriuspus

Flørter med forumet
Dere som har vært hos jordmor tidligere, vet dere om det er vanlig og/eller annbefalt og ta med sambo på jordmord time? Ikke alle kanskje, men en eller to?

Jeg tenker det at blir det litt som hos fastlegen med helsesjekk og det er det så er det jo liten vits, men tenker at det hadde vært fint for han å bli med hvis vi får høre hjertelyden og eventuelt prata litt om fødselen osv.?

Skal dere ta med "pappan" på jordmortime? :P

De jordmødrene jeg har vært hos sier alltid at pappaen er velkommen til og være med. Og jeg tror gjerne de vil han skal våre med en gang eller to i allefall. Forrgie gang var mannen min med alle gangene hos jordmor, og jeg synes det er fint. Spesielt når man er førstegangs er det jo en fin måte og la mannen ta del i svangerskapet. Det er jo en del mer enn hos fastlegen da man også snakker mer om tanker og følelser rundt fødsel og det å få en baby. Man har bedre tid og man får høre hjertelyd.

Her skal mannen være med et par ganger, men det blir ikke hver gang denne gangen.

Ved første mann så var samboeren med på alle jordmor timene og vi følte det var positivt både for han og meg. Hjalp oss å gjøre oss klare for en baby og høre hjertelyd og snakke om alt vi hadde på hjertet. denne gangen er det ikke like lett med tanke på jobben til samboeren men noen av de skal han være med på.

Vi ble enige ganske tidlig om at de første besøkene gjaldt mest om meg, så de dro jeg til alene. Neste jordmortime er i uke 28, og han har en åpen invitasjon f.o.m den timen:) Regner med han blir med innimellom hvis det passer sånn med jobben.
Da regner jeg med det begynner å handle mer om babyen, fødselen og tiden etterpå. Kan være mer interessant for han enn "bli kjent-runden" med jordmor, svangerskapet hittil, bekkenøvelser osv.

Min mann har ikke vært med til jordmor, kommer ikke til å bli med heller.

Sist var sambo med på alle kontroller, både hos lege og hos jordmor. Vi syntes det var koselig, g jeg vet at jordmor satte pris på det også:) Denne gangen har han ikke vært med på noen kontroll enda, har vært på 3, to hos lege og en hos jordmor. Neste kontroll er hos jordmor i uke 24, da skal han være med:)

Eg tar min samboer med, da han også har endel ting han lure på, å d e jo ikkje alt eg kan svare på. D e ikkje sikkert han blir med på alle, men så lenge han har mulighet så blir han med:P

Her har nok ikke mannen anledning til å ta seg fri til alle jm-timene, det er jo kun jeg som får betalt fri til sånt. Men om han har muligheten så tror jeg at jeg vil oppfordre ham til å bli med på en av de siste timene for å kanskje få lufte litt tanker om forrige fødsel og forventninger til denne gangen. Han er en temmelig stum mann i situasjoner som hos jm men kanskje jeg kan få noe ut av ham.

Ellers så følte jeg aldri at jm-timene var det helt store jeg. Høre hjertelyden kan vi gjøre hjemme og ellers var det jo blodtrykk og urinprøven liksom. Litt prating men jeg fikk ikke SÅ mye ut av det i forhold til hva jeg lærer av å snakke med andre gravide og mødre liksom. :-)

Også her var sambo med på alle kontroller med førstemann. Han hadde en del spørsmål og ting som jeg ikke hadde tenkt på i det hele tatt, så vi fikk svar på det også. Tror både legen og jordmor syntes det var bra, og jordmora syntes det er spesielt bra når pappaen innvolverer seg.
Tror ikke sambo kommer til å være med på alle kontrollene denne gang, mend et gjør heller ikke noe for min del. Det viktigste er at han er med til UL og at han er der for meg under fødsel. Finnes ikke noe bedre smertestillende enn en støttende mann altså.

Tror kanskje han blir med på en time når det nærmer seg fødsel, men inntil da tviler jeg på at vi prioriterer det. Hjertelyden hører vi på hjemme når vi føler lyst til det og sjekke vekta mi gjør jeg fint alene ;-)

Pappaen er alltid velkommen med sier JM:) Han var med en del sist, men ikke alle..
Denne gangen blir han vel med på slutten, når vi skal prate om fødselen..
Han får jo vite timene mine og vet at har han lyst får han lov å bli med, men jeg skjønner om han ikke blir med! 

Tror pappaen er velkommen til å være med, sjøl har eg aldri hatt han me, tenker det holder me de ul vi er på for han...

I det forje svangerskapet hadde jeg mannen med på alle kontroller.
Og han syntes det var kjempe kjekt. Denen gangen er han ikke med siden han alr har vert gjennom den delen.
Men han skal være på UL så må vi utover om han bare må nødt å være med siden han mest sannsynlig må kjøre meg, siden jeg sliter med å kjøre.

han var ikke med sist og kommer nok ikke til å bli med denne gangen heller, ser ikke helt behovet for det noen av oss :) 

Her va han med på alle sist, absolutt alle. :) Og det satte æ pris på, han og jordmora/legen. :)
Den her gangen sir han sjøl at det e ikke like spennanes, MEN han blir med likevel. 
Mye har æ glemt, mye har han glemt, og så e det fint for oss begge og snakke om den timen etterpå. :)

Her vil han også være med, og æ nekte han ikke. :) Syns det e så koselig. :) 

Har vært med en gang, men blir nok ikke flere, da han jobber på disse tider:(

Back
Topp