Ta med barn på oul?

Mae

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Jeg tenker litt på det å ta med barn på oul. Storebror har selv uttrykt ønske om å bli med å se på babyen, men jeg vet ikke hva jeg skal svare han.

Han er 6 år og skjønner jo hva som er i magen og gleder seg veldig til å bli storebror igjen.

Jeg vet jo at det ofte frarådes å ta med barn på oul, hvis det er noe feil. Har vært på tidlig ul i uke 11 der alt var helt fint, og fått høre hjertelyden nå i uke 12, så jeg føler meg i utgangspunktet trygg på at alt er ok.

Er det andre her som er i lignendes tanker med eldre søsken, og hvordan tenker dere kring det i så fall?

Jeg tenker akkurat som deg. Hun er fem år - og oul er i påsken, når barnehagen er stengt. Vi har ikke familie her - så lite barnepiker..

Har vært på ul i uke 7 og uke 12+4 og da var alt fint. Pluss en voksende mage og mange symptomer ellers..

Tenker at hun mest sannsynlig blir med..

Å, det er sikkert kjempestas for storesøsken å få være med på noe sånt! :)

I min innkalling til oul står det "vi ser helst at barn ikke er med, hovedsaklig grunnet den uro det medfører". Men jeg ville tenkt at når de er så store som 5 og 6 år så er ikke det noen problem, da skjønner at de skal oppføre seg :) Jeg synes det høres kjempekjekt ut å ha med storesøsken! Tenk så fint å kunne snakke med dem etterpå om det dere har sett, og høre hvordan de opplevde det. Får sikkert noen ordentlig gode samtaler ut av det :) (og sikkert en del interessante spørsmål :p )

Vi hadde med mamma, min søster og henna gutt på 3d ul med 1.mann. gikk veldig bra. Med 2 reiste vi aleine på 3d ul.. sidan 1 då berre var 1.5 år var det ikkje så naturlig at han var med. Veldig glad for at vi reiste aleine den gangen då jordmor fann ein hjertefeil på babyen. Ho var veldig usikker på kva det var og vi var fleire runder på ul på sjukehuset i etterkant. Vi hadde vore på 2 tidlig ultralyda og ordinær ultralyd der dei sa alt var ok..

Jeg tror det blir raskt kjedelig for de å se på skjermen.. Det er jo mye målinger osv.

Jeg har ikke vurdert det.. Tenker at OM det skulle vise seg å være noe galt (har selv vært på ul i uke 12), så skal jeg ta meg av jenta mi og samtidig ta innover meg det jordmor forteller.

Det stod forresten i mitt skriv også at det frarådes å ha med barn.

Her jeg bor er det ikke lov å ta med søsken/barn. Jeg ville ringt og spurt på forhånd, kanskje de sier det er ok? :-)

Har ei på 3,5 fra før. På den medisinske ultralyden på sykehuset ville jeg ikke tatt med barn, der er fokuset på å undersøke om alt er bra med babyen, ikke "underholdning". Det handler nok mindre om at barn blir urolige enn at de krever mye oppmerksomhet i form av forklaringer osv. I tillegg til dette med at man KAN finne ut at det er noe feil, og det kan bli belastende å samtidig måtte forholde seg til et større barn.

Om noe kunne jeg vurdert å ta med på privat 3d-ultralyd, men da i samråd med den som foretar undersøkelsen, så man ikke trenger fokusere på det medisinske, men kan forklare mer for barnet og ta "hele showet" på barnets premisser. Det kan man ikke på sykehuset. Har hørt om sykehus der de til og med er skeptiske til å sjekke kjønn, da det er en medisinsk undersøkelse og kjønn er medisinsk irrelevant...

Har ei på 3,5 fra før. På den medisinske ultralyden på sykehuset ville jeg ikke tatt med barn, der er fokuset på å undersøke om alt er bra med babyen, ikke "underholdning". Det handler nok mindre om at barn blir urolige enn at de krever mye oppmerksomhet i form av forklaringer osv. I tillegg til dette med at man KAN finne ut at det er noe feil, og det kan bli belastende å samtidig måtte forholde seg til et større barn.

Om noe kunne jeg vurdert å ta med på privat 3d-ultralyd, men da i samråd med den som foretar undersøkelsen, så man ikke trenger fokusere på det medisinske, men kan forklare mer for barnet og ta "hele showet" på barnets premisser. Det kan man ikke på sykehuset. Har hørt om sykehus der de til og med er skeptiske til å sjekke kjønn, da det er en medisinsk undersøkelse og kjønn er medisinsk irrelevant...

Slik har ikke jeg tenkt på det før :) Kanskje jeg er mer enig med deg enn det jeg har skrevet lengre oppe, her var det mange gode poeng :)

Nei jeg har ikke lyst å ha med 5-åringen min dit. Det blit uansett litt vanskelig for dem å sette seg inn i hva de ser, oh jeg tror det kan bli langdrygt for dem også. :-) kommer til å vise bilde etterpå tenker jeg, men det kommer an på om bildene er gode nok til å at klarer å se hva det er for noe, har sett mange ul bilder der jeg selv sliter med å tyde hva som er hva :-)

Jeg ville ALDRI tatt med ett barn på OUL, og det er heller ikke lov hos oss. Hva gjør du om du får en fæl beskjed? Jeg vet om noen som var på tidlig ul der alt var fint, mens på den ordinære var det en så stor hjertefeil at svangerskapet måtte avsluttes. Om jeg får en slik beskjed, vil jeg ikke at barna mine skal se reaksjonen min eller måtte ta meg av de samtidig som jeg har fått en grusom beskjed. På tidlig ul ser de kun etter indikasjoner på enkelte syndromer, på oul er det mye mer informasjon om hjertet, hjernen, ryggraden osv. Ta heller å bestill en 3D og ta de med på det senere om alt skulle være bra.

Tenker også at det er på kanten til uforsvarlig å ta med, da spesielt de litt større som forstår mer, barn på OUL. I dette gamet kan ting snu på minutter, så selv om man hører hjertelyd hjemme kan det være null liv noen timer senere på UL.
Jeg tror det er lett å traumatisere barn om de må være vitne til at mamma og pappa får en vond beskjed.

Jeg signerer Knøttasmamma sitt innlegg! Tenker at OUL ikke er scenerien for "tilskuere", mens en 3D UL senere absolutt kan være en fin opplevelse for søsken :)

Back
Topp