Ta hensyn til allergikere i bursdag?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Jeg tar hensyn ja, men da må jeg så klart få varsel om det. :)

Hadde jeg hatt barn med allergier hadde jeg tilbydd meg å ta med, men om de hadde sagt de skulle ordne noe, hadde jeg stolt på det.

Allergi der det kan bli døden hvis de får i seg noe, hadde jeg ordnet selv.

Om barna er allergiske så forventer jeg å få beskjed.
Lager noe om jeg da får beskjed på fforhånd.
Eg trur ein del foreldre vil kvi seg for å informere om allergi, men heller sende med eigen mat. I alle fall gjorde eg det.

Det blir kanskje ikkje oppfatta som frekt, men eg, som "allergiforelder" ville føle meg frekk viss eg forlangte spesialbehandling, eg likar ikkje å "kreve" at andre gjer ekstra arbeid for min del.

Då er det mykje enklare å "innrømme allergi" viss den som inviterer til besøk har spurt om å få beskjed. Viss du forstår forskjellen.

Jeg har akkurat levert ut innbydelser til 6årsdag. Skrev da: "gi meg et pip om det er noen spesielle hensyn vi skal ta i forbindelse med mat" :)

Såklart jeg lager ekstra til de som har behov for det. Forventer ikke at foreldrene skal ta med til eget barn. Derimot forventer jeg at foreldrene gir beskjed i god tid!!
På barnebursdagene vi skal ha i helgen kommer det noen med nøtteallergi, noen med cøliaki, noen muslimer og en med eggallergi. Alle får noe som passer for seg :)

I klassen til den eldstesønnen min hadde vi ei som var super allergisk mot egg. Siden jeg viste det passet jeg alltid på at det var noe uten egg der også. Yngste sønnen vår har lactose intollerans. Dvs han reagerer på melkeprodukter med vondt i magen og evt diare/oppkast. Da han var yngre ga jeg beskjed om at han tåler dårlig produkter med mye melk i og ba om at han fikk hjelp til å styre unna fløtekaker, is osv, og om at de evt måtte minne ham på å gå på WC om han fikk vondt i magen. Nå er han stor gutt på 7 år og passer selv på. Han tåler endel, og vet at om han får vondt i magen må han gå på do.
Jeg forventer ikke at det tas spesielle hensyn mtp hva som serveres.

Jeg har alltid tatt hensyn til allergier, å da har jeg laget mat/kaker mtp allergien.
Men religion har jeg ikke tatt hensyn til, da synes jeg at jeg like godt må ta hensyn til alle som kanskje ikke liker maten/kakene.

Jr. og jeg bør unngå mel, laktose og en haug andre ting. Pleier å gi beskjed og spørre om jeg skal sende med ham noe når vi svarer på invitasjonen. Han er ikke noen stor kakeelsker uansett, men litt kjipt om det f.eks. serveres pizza og man ikke har en glutenfri (han tåler ost).
Har et par bokser allergivennlige sjokolademuffins i fryseren klare til slike situasjoner.

så fremst man får beskjed i god tid så tar vi hensyn.
Hvis ikke så må foreldrene ha med egen mat. Samme med religion. Der må foreldrene ha med egen mat hvis de er superreligiøs og unngår masse produkter. (Og sia e e redd for å handle feil type mat).
Hadde min gutt vært allergisk eller vi hatt noen matvarer vi unngikk så har e sendt med egen mat t han.

Bruker å skrive på invitasjonen at jeg ønsker beskjed om allergier slik at jeg kan ta hensyn. Skriver også gjerne at vi serverer pølser og kyllingpølser. Da vet de som ikke ska ha svin at det et et alternativ. Har kun ett foreldrepar i bhg som sender med matboks med halalpølser. For de andre som ikke spiser svin er kylling bra nok.

Men til dere som har allergikere i hus: jeg har forstått det slik at Toro sin sjokoladekake i langpanne er både gluten og melkefri. Tenker da at om man baker den så trenger man ikke lage "spesielle" kaker? Kjapt og enkelt, og alle kan spise den.

Vi har aldri tatt det som en selvfølge at noen skal ta hensyn til barnets allergi, og alltid tatt med når det er noe.

Vel, slik jeg har forstått det eng bursdager nå til dags, er det vanlig å ta hensyn til allergi og religion.

Så jeg kommer til å skrive på invitasjonen, at dersom det er noen som vil at jeg skal ta spesielle hensyn mtp dette, ber jeg om at de sier fra snarest slik at jeg kan/vi kan ordne dette :)
Det samme hadde jeg gjort :)

Her er det vanlig at den som har et barn med allergier eller ikke spiser svin tilbyr å ta med egen mat - verten sier som regel at de lager mat som passer alle.

Jeg synes det er mest høffelig å ikke forvente noe av noen hverken den ene eller andre veien, man tilbyr seg.

Her er det en klassekompis med cøliaki..
Jeg bruker stort sett å bake ting som vedkommende kan spise, men noenganger har mamman med noe han kan spise..

Synes det går ann å ta litt hensyn, så langt det går :)

Jeg tar så klart hensyn så lenge jeg vet om det :) Og jg har også spurt foreldrene om det er noen allergier vi må ta hensyn til :)

Ville sagt fra, men tatt med noe selv :) Tenker det er viktig at de som holder bursdagen er klar over det i tilfelle barnet får i seg noe det ikke burde, men ville ikke forventet at det ble laget ekstramat. Krysser fingrene for at vi slipper alvorlig allergi!

Hvis noen skulle komme til oss ville jeg prøvd å lage noe tilpasset

Jeg har venninner med cøliaki og en i barselgruppen min. Jeg har sett hvordan det føles og føle seg utenfor, og ikke kunne spise alt.

Så når vi skal invitere til bursdag så kommer jeg til å skrive i invitasjonen om at allergier må meldes fra om. Jeg vil gjerne at det skal være likt for alle, spesielt barn.

Vesla vår er allergisk mot egg og jeg forventer ikke at alle andre skal ta hensyn til det. Jeg spør på forhånd om hva som serveres og tar med meg noe, dersom det inneholder egg. Er vi hos nær familie, "forventer" jeg at de serverer noe hun kan spise, når vi blir bedt.
Når vi arrangerer bursdag, har en gjest nøtteallergi, en annen laktoseintoleranse og Vesla mi eggeallergi. De kan spise minimum to av tingene jeg lager alle sammen, men ikke alt..
Synes det er veldig flott at folk tar noe hensyn til allergikere/andre religioner, men man kan jo ikke forvente at vertskapet endrer på alt pga gjestene ;)

Eg trur ein del foreldre vil kvi seg for å informere om allergi, men heller sende med eigen mat. I alle fall gjorde eg det.

Det blir kanskje ikkje oppfatta som frekt, men eg, som "allergiforelder" ville føle meg frekk viss eg forlangte spesialbehandling, eg likar ikkje å "kreve" at andre gjer ekstra arbeid for min del.

Då er det mykje enklare å "innrømme allergi" viss den som inviterer til besøk har spurt om å få beskjed. Viss du forstår forskjellen.
Tja mulig det, ingen som sender med rundt her hvertfall.

Back
Topp