Ta hensyn til allergikere i bursdag?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Om foreldrene gi beskjed i god tid så syns jeg de som inviterer bør lage i stand så alle ksn spise alt. ( så langt det lar seg gjøre).

Jeg gir beskjed, og tilbyr å ta med. Når vi inviterer be jeg om å få vite om allergier (på annet enn egg, det har vi jo dekket opp)

Bruker å skrive på invitasjonen at jeg ønsker beskjed om allergier slik at jeg kan ta hensyn. Skriver også gjerne at vi serverer pølser og kyllingpølser. Da vet de som ikke ska ha svin at det et et alternativ. Har kun ett foreldrepar i bhg som sender med matboks med halalpølser. For de andre som ikke spiser svin er kylling bra nok.

Men til dere som har allergikere i hus: jeg har forstått det slik at Toro sin sjokoladekake i langpanne er både gluten og melkefri. Tenker da at om man baker den så trenger man ikke lage "spesielle" kaker? Kjapt og enkelt, og alle kan spise den.

Og møllerens røde pose (den store ikke den noe mindre lyseblå) er tilbake i butikkene. Den er uten melk og egg.

Men til dere som har allergikere i hus: jeg har forstått det slik at Toro sin sjokoladekake i langpanne er både gluten og melkefri. Tenker da at om man baker den så trenger man ikke lage "spesielle" kaker? Kjapt og enkelt, og alle kan spise den.

Ikke alle som tåler sjokolade heller da ;)

Ville selvfølgelig tatt hensyn, og ville nok bedt om å få beskjed :)

Foreldrene til de allergiske barna tilbyr seg alltid å ta med, men jeg vil lage mat alle kan spise. Så lenge jeg får beskjed i god tid, så synes jeg egentlig det er litt morsomt å streve med å finne oppskrifter som passer til alles behov. Tar hensyn både til allergier, religion og rare new age ideer. :p Det viktigste er at alle barna føler seg inkludert. :)

Ikke alle som tåler sjokolade heller da ;)
Sant nok. Men gluten, melk og egg er de vanligste.

Toro er glutenfri, møllerens eggefri (bare den røde posen, og de lyse muffinsene kom fra dessverre ikke tilbake, den kunne man lage lyd kake av også)

Jeg spør ikke om barna har allergier el. Det får nesten foreldrene si i fra om. Men bursdagsbarnet skal få bestemme maten, håper jo helst at det ikke er allergier, eller at dem kanskje kan Gjøre det enkelt for oss :p

Når jeg tenker meg om, er det ingen i bhg eller vennekretsen som har allergier:)

Jeg syns det er den som holder festen sitt ansvar å lage alternativ mat OM allergikere har varslet at de er allergiske :)

Hvis jeg vet om allergien tar jeg selvsagt hensyn til det. Men det forutsetter selvsagt at foreldrene gir beskjed slik at det er mulig å ta hensyn.
Enig her :)
Jeg selv som forelder hadde gitt besjed om det var mine som hadde å mener selv st det er da ikke vannskelig å gi besjed om slik at ting kan bli lagt til rette :)

Jeg tar slike hensyn når vi skal ha besøk, men jeg forventer ikke at alle andre gjør det.
Uansett er det noe som er greit å avklare på forhånd :)

Syns det er viktig at foreldre sier i fra om allergier, noen ting kan jo være direkte farlig å få i seg! Men bra hvis de som inviterer tar det med som en påminnelse på invitasjonen også :-) jeg ville gjort mitt beste i å lage ett alternativ for barn med allergi, evt. Lage noe som alle kunne spise så ikke det ene barnet føler seg utenfor :-)

Ja, jeg ville ha vist hensyn. Man vet ikke hvor allergisk de er heller. Men noen foreldre sender med alternativ også :)

Jeg passer alltid på at alle kan ha det jeg lager. Og når jeg leverer guttungen i bursdag,dobbeltsjekker jeg at de har noe han kan ha. Alle vet at han er allergisk,for det har jeg sagt ifra om på foreldremøte.

Skjønner forresten at det ikke er selvsagt for alle, her har barna muligens hveteintoleranse etter pappaen men de får smake på andre sin bursdagsmat, litt går bra. Alle tantene og flere søskenbarn har cøliaki også så vi er litt ekstra oppmerksom og skriver på invitasjon at vi vil ha beskjed om evt intoleranse, sikkert ikke alle som kommer på det som ikke har det i familien.

Back
Topp