Ta hensyn til allergikere i bursdag?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Er det den som holder bursdagen sitt ansvar å ta hensyn til allergikere? Gir du som har ett barn med allergi beskjed til de som har invitert til bursdag? Har dere med egen mat/kaker, eller forventer du at de som inviterer har ordnet dette?

Hvis jeg vet om allergien tar jeg selvsagt hensyn til det. Men det forutsetter selvsagt at foreldrene gir beskjed slik at det er mulig å ta hensyn.

Har kun invitert til bursdag. Hadde på lekeland. Og følte hvertfall da at det var litt unødvendig når jeg måtte spørre foreldrene til en jeg veit har allergi, slik at jeg fikk gitt beskjed dit. Jeg ville alltid gitt beskjed, mitt ansvar at ungen ikke får noe han ikke tåler, og tilbudt meg å ta med selv, slik med tanke på at de ikke alltid har så god erfaring :-)

Jeg fikk beskjed dagen før navnefesten at en av gjestene var veganer. Jeg fikk smekket sammen noe, men ble mektig irritert over å få så kort varsel.
Hadde selvfølgelig laget noe tilpasset for en allergiker hvis jeg hadde fått beskjed om det, de fleste kan jo spise dette.

Hvis mitt barn utvikler matallergi tror jeg faktisk jeg ville tilbudt meg å ta med noe selv, når jeg ga beskjed. Tenker det er nok å styre med, om de ikke skal lage noe ekstra til ett barn. Om de da avslo og laget det selv hadde jo bare vært fint.

Jeg har alltid noe i fryseren som jeg kan ra med meg i bursdager til min allergiker :)

Hvis vi inviterer til bursdag og får beskjed så lager vi nok noe.

Når frøkna her skal noe, og vi vet det er kaker feks, så må vi ta med eget til henne. Forlanger ikke at de skal lage noe ekstra.

Annet enn hvis det er familie, da forventer jeg faktisk at de tar litt hensyn og lager noe hun kan spise ;-)

Men det er dessverre ikke like lett for enkelte familiemedlemmer...

Her lager jeg mat som alle kan spise, både med og uten allergi.
Jeg syns det er viktig at barn i barnebursdag ikke skal føle på denne spesialtilpasningen hele tiden. Så når min eldste har bursdag er alt melkefritt for eksempel.
Svogeren min tåler ikke mel. Han er så stor gutt at han takler at det er noen bursdagskaker han ikke kan spise. Lager uansett alltid masse han kan spise. Nøttekake for eksempel.

Problemet blir litt større om du må unngå mel, melk OG egg. Da melder jeg litt pass.

Hadde jeg hatt unge med alvorlig allergi selv ville jeg meldt fra på forhånd og så spurt om jeg skulle ta med noe til barnet selv.

Jeg tar lager selvfølgelig mat/kaker slik at alle kan spise. I første klasse ba jeg foreldrene gi meg beskjed om det var noe jeg skulle ta hensyn til. I barnehagen var det ei som ikke tålte noe hadde jeg på følelsen av og spurte da hva hun likte så hadde en kake hun kunne spise og så var det en hun ikke kunne spise. I bursdagene til frøkna er alt melkefritt eller hu hadde egen vaniljesaus mens de andre hadde vanlig vaniljesaus. Om det er ønskelig tar jeg selvfølgelig med mat eller kaker til frøkna når hun skal i bursdag men det har ikke hvert nødvendig.

Vel, slik jeg har forstått det eng bursdager nå til dags, er det vanlig å ta hensyn til allergi og religion.

Så jeg kommer til å skrive på invitasjonen, at dersom det er noen som vil at jeg skal ta spesielle hensyn mtp dette, ber jeg om at de sier fra snarest slik at jeg kan/vi kan ordne dette :)

Forventer at foreldre gir beskjed dersom barnet er allergisk. Er det helt ekstremt er det fint om de tar med selv da jeg ikke hadde vist hva og hvordan lage noe, f.eks mel, melk og egg på samme person i kake:/

Men mener det er unødvendig å spørre, foreldre må huske å si ifra og da tar jeg seff hensyn;)

Om barna er allergiske så forventer jeg å få beskjed.
Lager noe om jeg da får beskjed på fforhånd.

Det er en i barnehagen som har allergier (egg,melk og nøtter),'og når vi har hatt bursdag har vi ALLTID laget all maten slik at han også kan spise det de andre spiser. Det tar ikke meg mye lenger tid å finne oppskrifter som han også kan spise :) foreldrene er veldig takknemmelig for at vi gjør det sånn, og han selv sier han for en gang skyld føler seg som alle andre :)

Inviterer man til selskap må man også ordne alt selv mener jeg. Jeg skal skrive på bursdagsinvitasjoner at jeg vil vite om allergier for da ordner jeg opp med noe.

Så lenge jeg får beskjed ordner jeg alltid til de som har spesielle behov. Min største utfordring en gang var en som måtte ha halal hvor maten hans ikke måtte bli laget i samme utstyr som jeg tidligere hadde laget noe med svin i. Syns det kravet var urimelig i grunn. Det ble rå veggismat for å unngå "problemet".

Så lenge jeg vet om det., ordner jeg selvfølgelig noe annet til det barnet som er allergisk. Men syns jo foreldrene til det barnet har et ansvar med å si ifra, sånn at man er klar over det :)

Når vi har laget til bursdag for storebror her så har vi stått for alt, det har vært for eks at en ikke kan ha svinekjøtt og en som ikke kunne ha melk.
Foreldrene med barnet med allergi eller av annen årsak ikke kan spise noe må gi beskjed da syns jeg. Kan jo liksom ikke vite det, om man ikke kjenner hverandre godt.

Jeg har cøliaki selv og tar ofte med meg i selskaper. Kommer helt an på hvem vi skal til. All nær fam. baker glutenfritt.

Etter å ha hatt eit barn med matallergi, ber eg alltid om å få beskjed om allergiar eller andre hensyn når eg inviterar til besøk (fordi eg veit kor fantastisk det er viss nokon faktisk orkar å gjere det ekstra som gjer at barnet mitt slepp å vere "den som har matboks med seg i bursdagsbesøk" igjen).

Sjølv antok eg aldri at andre lagde spesiell mat til barnet mitt, så eg har alltid spurt om eg skulle ta med.

Det er dog desto meir fantastisk når ein får beskjed om at ein ikkje treng å ta med noko sjølv.

Tar alltid hensyn til slike ting så langt det overhodet er mulig. Det fordrer at foreldrene gir beskjed og det skrives alltid på invitasjoner at jeg vil vite om det er allergier som må tas hensyn til. Har selv sendt med mat/kaker til min gutt tidligere, men nå er han såpass stor og vet godt selv hva han skal unngå. Dermed uproblematisk.

Back
Topp