Ta barseltiden tilbake!!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Visste du at de første seks ukene etter fødselen kalles for barseltiden? Jeg vil med dette slå et slag for denne slitsomme, travle, gode og helt spesielle tiden. Jeg ønsker meg at vi tar et lite skritt bakover mot slik det var før. Gir oss selv tid til å bare bli kjent med babyen, komme godt i gang med ammingen og ikke minst venne oss til det nye livet med det nye barnet.

Les hele artikkelen her

Enig! Jeg vet hva jeg skal og ikke skal gjøre neste gang! Å en av tingene går på å bo i senga å bare slappe av, kose og få til amming!

Veldig viktig, sia eg ikke gjor det med nr2 og nr3 va eg passelig deprimert i perioda.

Jeg er veldig enig i at barseltiden bør brukes til å slappe av så mye man trenger, bli kjent med barnet og å få i gang ammingen, men jeg synes artikkelen mister noe veldig viktig. Jeg mener at den store forskjellen på barseltid i Norge nå og før, og forskjellen på barseltid her og i mange andre land, er den stygge mangelen på omsorg vi har i her. Overalt får vi råd om å begrense besøk fordi det er slitsomt, men i tidligere tider fikk faktisk ikke barselkvinner være alene et sekund de første 6 ukene etter fødsel. I en del andre land er det slik ennå. Tidligere var besøket der for å hjelpe med ammingen og babystell, gjøre alt husarbeidet, og hjelpe med de store barna. I land der det fremdeles er slik er barseldepresjoner omtrent ukjent, her er det snart en epidemi... Jeg forstår ikke helt hvordan vi er kommet til å se på barselbesøk som noe slitsomt som skal oppvartes, i stedet for en ressurs som kan settes i arbeid.

Back
Topp