Ta barselstiden tilbake!!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Visste du at de første seks ukene etter fødselen kalles for barseltiden? Jeg vil med dette slå et slag for denne slitsomme, travle, gode og helt spesielle tiden. Jeg ønsker meg at vi tar et lite skritt bakover mot slik det var før. Gir oss selv tid til å bare bli kjent med babyen, komme godt i gang med ammingen og ikke minst venne oss til det nye livet med det nye barnet.

Les ammehjelper-bloggen her

Til deg som har født, fikk du tid til å komme deg til hektene etter fødselen?

Til deg som skal føde, har du planer for barselstiden?

Tenker å ikke lage så mye planer - ta det som det kommer og bare kose oss sammen som familie :-)

Jeg tok det så med ro som jeg kunne. Ble på sykehuset så lenge jeg fikk lov til nå sist, hadde en 2åring og en 4åring hjemme - og jeg er skikkelig dårlig til å la husarbeidet vente når jeg ser det må gjøres. Babyen sov hele tiden og jeg følte jeg hadde husmorferie :P

Første 2 ukene var fæle. Mild fødselsdepresjon, og familie/svigerfamilie som kom uanmeldt på besøk daglig selv om eg hadde gitt klar beskjed om at vi ville være aleine første 2 ukene. Neste gang skal foten settes hardt ned og døren låses. :)

I wish.
Man får jo ikke hjelp på barsel, man blir forstyrret på flermannsrom og så blir man kastet ut så fort som mulig pga plassmangel. Så kommer man hjem sliten til flere barn, middagslaging og husarbeid. Med keisersnittsår, såre brystvorter og kolikkbaby som bare skal bæres. Hurra...

Jeg tok det veldig med ro og hadde en god start på det nye livet. Hadde ingen andre forventninger til meg selv enn at jeg skulle bli kjent med og ta vare på babyen, og det var også alt jeg gjorde. Det var veldig fint. :)

Nei, her var det full rulle fra dagen etter fødselen. Altså ca 12-14 timer etter hadde eg fullt av besøk hjemme og folk rant inn dørene. De skjønnte heller ikke at det var på tide å gå når eg sovna på sofaen under samtalene. (Les: x svigers)

Så barseltiden min var ikke som barseltiden før.

Sent from my iPhone using BV Forum

Lille er 11 dager. Men jeg føler ikke jeg bare kan slappe av.... Og iallefall ikke rett før jul. Fortsatt sliten..

Vi var på sykehuset i 12 dager etter fødselen, med en pode som ikke ville spise, men som måtte tvinges i mat hver 3. time. Jeg sov maks 2 timer oppstykket hvert døgn, og da vi endelig kom hjem, så var jeg så sliten at jeg knakk helt sammen psykisk. Så da ble dps og spedbarnsteamet involvert og vips hadde vi avtaler der to ganger i uka på toppen av oppfølging på helsestasjon pga vekt og lignende. Så ingen ro og fred her nei.

Eg tenke å ta det som det kommer, men håper at eg får god tid til å slappe av og bli kjendt med vesla :)

Vært hjemme i fire uker. Hatt litt besøk men meste besøket tar hensyn å er ikke så lenge om ganga.

Samboer er flink å hjelpe til hjemme :-)

Vært litt på farten også :-)

Ble ikke så rolig nå siste gangen nei. Var skolearbeid så snart jeg kunne. Hadde gruppeinnlevering på skolen. Og når guttungen var 6 uker hadde jeg den første av 2 eksamener. I ettertid har jeg ønsket å gjort det annerledes.

Ble mye sykdom, litt ammeproblemer og besøk. Prøvde å slappe av så mye som mulig, men fortsatt ting som skal gjøres annerledes neste gang :-)

Ble mye besøk, mye farting hit og dit og mye styr forrige gang. Denne gangen skal jeg bli mest mulig hjemme og bare nyte tiden sammen med bebisen og resten av min lille familie :) <3

Synes jeg hadde en fin barseltid jeg :) Guttungen ble født tidlig på sommeren, så pappaen hadde 2 fødselsperm uker pluss 3 uker ferie! Vi hadde litt besøk, men ikke så mye at det ble slitsomt! Vi var for det meste hjemme og koste oss! Trilla litt turer og besøkte kjente når vi ville :)

Jeg hadde samling på Høgskolen da yngste var 5 uker, vi flyttet fra Akershus til Trøndelag da han var 6 uker, og jeg hadde tre hjemmeeksamener da han var mellom 7 og 10 uker så svaret er vel i grunn Nei.
I tillegg hadde vi oppfølging først på ammepoliklinikken på Ahus og så på HS fordi han ikke la på seg allerede fra vi dro fra sykehuset to dager etter fødsel. Hadde jevnlige avtaler der fra februar-april.

Hadde en grei barseltid. Første uka lå vi på sykehus da han pustet dårli etter fødsel og hadde en slags infeksjon i kroppen så både han og e måtte ha intravenøs antibiotika i noen dager.
Når vi kom hjem så fikk gubben æren av å ordne ting og tang, mens e satt å ammet og slappet av. Fikk ene hofta ut av ledd under fødsel så de første 13 ukene hadde e ekstreme smerter. Og midt oppi dette var det flytting til ny leilighet. Da kom min familie og hjalp til med flyttinga, mens e tok meg av nedpakking og baby.

Jeg dro hjem kun 6 timer etter fødsel. Havnet på et firemannsrom, og fødte om morgenen.. Så når jeg ønsket å hvile, s åskulle alle spise frokost/ringe familie osv osv… Klarte ikke å slappe av. Så da dro jeg hjem.

Denne gangen skal jeg være der så lenge som mulig :D
Nå er det en 3-åring som venter når vi kommer hjem, og jeg vil slappe litt av før hverdagen kommer.
Bortsett fra det, så er jeg veldig flink til å slappe av og bruke barseltiden godt. Joggebukse og gulpekluter ftw!

Sist fødte jeg i Oktober, og det ble fort for kaldt og det vaqr mørkt. Så nå gleder jeg meg over et augustbarn, så vi kanskje kan kose oss ute på en trilletur etterhvert :)

Back
Topp