Tøybleier

delfie

Elsker forumet
Marsboerne2017
Nå har jeg akkurat bestilt meg tøybleier, eller ikke til meg da, er til mine to små så klart! Har tenkt en stund på det, har fått mer og mer lyst til å prøve det.

Er det noen andre her som bruker tøybleier? Vil veldig gjerne høre erfaringer...

vi bruker ikke tøybleier, men skal visst være veldig bra for barnet..
har ingen erfaring med det dessverre

Jeg kunne godt tenkt meg å prøve det, faktisk. Vi deler bossdunk med husverten og de glemmer alltid å sette ut dunkene når det er tid for tømming.. så det er bestandig fullt! Hehe. Må gå til drastiske tiltak for å redusere søppelmengden har vi funnet ut.
Ser for meg DET søppelberget Jonas alene har laget på de fem månedene han har levd.. Og tenk alle babyene i Norge tilsammen.. hehe..
Må tenke miljø nå i disse globale oppvarmingstider.. kan ikke ha noe av at vi blir eskimoer!
Spøk til side, hvor bestilte du tøybleier og hvordan fungerer det egentlig?
Hvor gjør man av bleiene underveis? Hive de i en bøtte ved siden av stellebordet og kjøre kokvask hver kveld eller?

ORIGINAL: lillefix *

Jeg kunne godt tenkt meg å prøve det, faktisk. Vi deler bossdunk med husverten og de glemmer alltid å sette ut dunkene når det er tid for tømming.. så det er bestandig fullt! Hehe. Må gå til drastiske tiltak for å redusere søppelmengden har vi funnet ut.
Ser for meg DET søppelberget Jonas alene har laget på de fem månedene han har levd.. Og tenk alle babyene i Norge tilsammen.. hehe..
Må tenke miljø nå i disse globale oppvarmingstider.. kan ikke ha noe av at vi blir eskimoer!
Hvor gjør man av bleiene underveis? Hive de i en bøtte ved siden av stellebordet og kjøre kokvask hver kveld eller?

I tøybleiene har du ett rispapir inni slik at mesteparten av bæsjen hiver du i bosset/do (veit ikkje kor[;)])
Er ikkje noe særlig bedre for miljøet,er veldig forurensende med all vaskingen av disse bleiene.Men er sikkert bra for barnet[:)]

Jeg har også kunnet tenkt meg til å prøve tøybleier. Blir jo så enormt med søppel av engangsbleiene.

Brukte tøybleier til eldste datteren min. Syntes det fungerte kjempegreit. Når vi var på ferie brukte vi vanlige papirbleier.
Hadde en bøtte med lokk, med sterkt eddikvann i som vi la bleiene i før vi vasket dem. Bæsj skylte vi av før vi la dem i bøtta. Hun var aldri sår når vi brukte tøybleier[:D]

ORIGINAL: lillefix *

Ja, mesteparten av søppelet jeg har her er også bleier, og jeg er så utrolig lei av å kjøpe og kaste, gjelder ikke bare bleier det altså, men sånn generelt har jeg blitt veldig bevisst på hva jeg kjøper og om det bare kommer til å bli kasta igjen. Men hovedgrunnen til at jeg vil bruke tøybleier er at jeg tror det er bedre for barnet. Jeg tror det er bedre for huden dems, også tror jeg de får et litt mere bevisst forhold til hva som skjer i bleien. Tøybleiebarn blir vanligvis tørre mye tidligere enn papirbleiebarn.
Jeg er akkurat i ferd med å bestille mine første bleier nå, disse kjøper jeg brukt, så jeg har ikke veldig mye erfaring med hvordan det fungerer enda. Jeg har meldt meg inn i et tøybleieforum som er et lukka underforum på tettinntill.no. Der finner man nok svar på det meste vil jeg tro, og de har kjøp og salg sider. Men det er jo en jungel av forskjellige typer bleier og av merker så jeg er litt i villrede om hva jeg skal kjøpe. Har nå bestilt tre forskjellige merker av lommebleier, som jeg tror er den typen bleie jeg vil bruke, og to/tre av hver av merkene.
Som Cathrine nevner oppi her så kaster du rispapiret med avføringa i do, resten av bleien oppevares i en bøtte el til du vasker de. Har skjønt at de fleste vasker annenhver dag eller noe sånt. Bleiene kan vaskes sammen med andre klær, kluter, håndklær osv.

Her er et bilde av noen av bleiene jeg holder på å kjøpe:

Og et bilde når bleien er sammenknept:

Dette er formsydde bleier med en lomme hvor man putter i innlegg etter behov. Jeg håper og tror dette vil bli bra...

Ja, bruker TB. Veldig fornøyd, ingen lekkasjer lenger!!![:D]

Jeg bruker brettebleier/prefolds og formsydde hjemme... Formsydde og lommebleier på tur. Av lommebleier bruker vi Happy Heiny's, Pea pods og har nå bestilt Slinki Minki. De har kommet på postkontoret i dag, så får vel hentet de etterpå eller i morgen.

På natten bruker vi to brettebleier i nøstebarnbrett. Har bestilt Huggles, så jeg håper de kommer neste uke eller noe.... De skal vist være veldig fine til nattbleier. Men to brettebleier går helt supert[:D]

Hva slags bleier har du kjøpt? Hvis du skal bruke brettebleier, husk å bruke brillebukse i tillegg selv om du bruker Snappi. Hvis ikke kan mm bæsjen renne utenfor. Men med brillebukser har det vært null lekkasjer her... Med papirbleier hadde vi mm bæsj lekkasjer hver dag... Jeg har en skikkelig storbæsjer, da. Hadde ikke det problemet med storesøster[:D]

Men du er vel allerede inne på bleieforumet på tettinntil er du ikke? [;)]

Av de jeg har kjøpt er det to Fuzzy bunz, tre GAD (har aldri hørt om de før)og muligens to Happy Heiny. De to HH får jeg bare kanskje da de reservert ut idag. hadde ikke tenkt å bruke brettebleier, høres ut som litt mye jobb for meg. I allefall i starten. Må starte med det jeg syns ser enklest ut.
Blir vel litt kombi i starten regner jeg med. Jeg er inne på tøybleieforumet ja, heter det samme der som her...

Ja, jeg husker deg jo fra bæreforumet, da... Ble bare plutselig litt usikker på om du var inne på TB også... Brettebleier er i grunn ikke mere jobb enn formsydde. Men litt mer jobb enn lommebleier, ettersom man må ha sperrelag i PUL eller ull over.. Men alt dette har du sikkert fått med deg[;)]

Men synes nå at brettebleier er de beste innleggene til lommebleier, bedre enn de som følger med. Så dersom du ikke er fornøyd med innleggene, burde du ta en tur på jysk eller på internett å få tak på noen brettiser. De er jo ikke så dyre som de andre innleggene man får kjøpt i hamp og bambus.... [:D]

Lykke til!!!!

Er inne på TB også. Leste en plass om noen som brukte microfiberkluter som innlegg, har du prøvd det? Sånne en får kjøpt billig på plasser som Europris ol.

Nei, det har jeg ikke prøvd:)

jeg er neeeesten overbevist her..så er vel bare spørsmål om tid før jeg går te innkjp jeg også..

Back
Topp