Tøybleier?

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Noen her inne som har brukt tøybleier før og har noen tips?
Tenker å prøve tøybleier denne gangen når lille kommer i desember
 
Jeg har litt lyst, men samboer er ikke med på den tanken :p Så det blir nok ikke til det denne gangen ihvertfall
 
Jeg har litt lyst, men samboer er ikke med på den tanken :p Så det blir nok ikke til det denne gangen ihvertfall
Haha! Ser den. Det er jo veldig lettvint med papirbleier. Og i Norge er det kjempebillig med bleier. Vet ikke hvordan det er i Tyskland med bleiepriser da. Men har hørt fra flere at dagens tøybleier er mer moderne enn de som var og at det ikke er så kronglete som folk skal ha det til, så tenker å gi det en sjanse denne gangen :D
 
Haha! Ser den. Det er jo veldig lettvint med papirbleier. Og i Norge er det kjempebillig med bleier. Vet ikke hvordan det er i Tyskland med bleiepriser da. Men har hørt fra flere at dagens tøybleier er mer moderne enn de som var og at det ikke er så kronglete som folk skal ha det til, så tenker å gi det en sjanse denne gangen :D
Det er det jeg og har hørt :p Og ja, bleiene er ikke så billige i Tyskland som i Norge, men ikke så dyre likevel. Tenker mer på miljøperspektivet jeg ihvertfall
 
Det er det jeg og har hørt :p Og ja, bleiene er ikke så billige i Tyskland som i Norge, men ikke så dyre likevel. Tenker mer på miljøperspektivet jeg ihvertfall
Jeg også :) Et bleiebarn produserer jo tonnevis med avfall i bleieperioden.. Og alt går jo rett i restavfall i tillegg!
 
Hadde en plan om å bruke tøybleier på nr. 4. Handlet inn masse bleier før fødsel, mange forskjellige typer. Men var ingen god erfaring. Samtlige bleier lakk og fullskift av klær 5-10 ganger i døgnet. Søkte og googlet etter erfaringet og brukte flere tusen kroner på bleier for å finne noen som holdt.
Så her holder vi oss til engangs.
 
Jeg brukte tøybleier med første, og vil gjøre det igjen! Jeg likte best aio bleier, som jeg la inn et ekstra innlegg i etter hvert. Her kan du se en forklaring om de ulike bleietypene: https://www.youtube.com/watch?v=euwlxii0e60&feature=share

Anbefaler og å bli med i Facebook gruppen tøybleiesnakk. Det er og et stort bruktmarked, og mange kommuner gir støtte til tøybleier :)
Tusen takk for svar! :) Skal se videoen!
 
Vurderer å prøve det denne gangen også. Har lest en del om det og sett et par YouTube videoer. Tror jeg skal kjøpe de fra Amazon og teste ut. Vil helst ha de som en kan legge inn innlegg i.
 
Hadde AIO og SIO med nummer to da han ikke tålte andre typer bleier enn tøybleier, gikk helt fint både privat og i bhg.
Brukte også litt i begynnelsen på nummer 3, men gikk over på engangs etterhvert
 
Jeg brukte alt mulig på min forrige baby, og det meste funka. Det jeg likte best var formsydde med ullbukse utenpå, synes de absoberte best og gav minst bleiebak. Hadde en del i bambus, men var ikke noe fast merke eller noe - bare kjøpte en haug. De som ikke funka ble solgt igjen.

På natta var det ingen tvil om at det var formsydd med (Disana) ullbukse som var best. Brukte liner av silke eller fleece for å holde det tørt mot huden.

Ut på tur og besøk var det stort sett ferdigstappa lommebleier som ble tatt med, slik at det var bare å knappe på. Våtposer fungerer helt utmerket!

I barnehagen strømlinjeforma vi hele opplegget med Bum Genius og noen veldig gode bambusinnlegg (også kjent som "de med blå kant).. så de som jobba der kunne aldri klage på at bleiene var uvant eller lignende. Stappa dem klar og leverte en haug nå og da som lå på bleieskifteplassen, henta brukte bleier i våtpose sammen med barnet.

Opplevde veldig lite problemer, og synes det var både koselig og kjekt å dille med bleiene, sånn sett. Men det er litt tidkrevende når man må til med innlegg (derfor jeg likte formsydde så godt ;) ). Strikka ullbukser sjøl, så det var ganske billig.
På ferier, travle perioder eller når jeg følte for en pause brukte vi engangsbleier.

Solgte stort sett alt etter endt bleieperiode og føler ikke at jeg hverken vant eller tapte på det økonomisk. Men i forhold til min egen samvittighet overfor miljøet tenker jeg at det var en ok+ følelse ;)
 
Jeg brukte GDiapers på lillesøster da hun var nyfødt. Kjøpte alt nytt og fikk støtte fra kommunen. Det var kjekt å dille med de små bleiene og bruker de nok på lille som kommer nå. Da hun vokste ut av bleiene kjøpte vi aldri nye for vi begynte med papirbleier og da var det gjort..
 
Jeg brukte GDiapers på lillesøster da hun var nyfødt. Kjøpte alt nytt og fikk støtte fra kommunen. Det var kjekt å dille med de små bleiene og bruker de nok på lille som kommer nå. Da hun vokste ut av bleiene kjøpte vi aldri nye for vi begynte med papirbleier og da var det gjort..
Støtte fra kommunen? Går det an altså?
 
Jeg vil, mannen nekter. :hilarious:
 
Jeg skal begynne med det ☺️ Tenker på miljøet og bedre for barnet.
 
Vi brukte tøybleier sist gang fra ca 2 mnd alder til 18 måneder. Kjøpte hovedsakelig AIO bleier fra ebay med bambusinnlegg. Sluttet da hun var 18 mnd da hun tisset så mye at det ble veldig klumpete med så mange innlegg.
Kommer nok til å bruke tøybleier denne gangen også :)
 
Last edited:
Back
Topp