Tøybleier?

Vordende

Flørter med forumet
Oktoberlykke 2019
Hei!

Har noen erfaring med tøybleier? Basert på det jeg har lest litt rundt på nettet er det mer miljøvennlig og i tillegg sparer man en del penger - spesielt hvis du skal ha flere barn da bleiene kan brukes på 2-3 barn (bleieperioder).
Barn som bruker tøybleier får visstnok også mindre utslett og sår.

Hva mener dere?

Jeg har hele tiden tenkt ææææsj mtp bæsjen men der brukes visst rispapir e.l. som en kaster i do.

Man kan også søke tilskudd fra BIR.

https://bir.no/kundetjenester/fritak-og-tilskudd/tilskudd-til-kjoep-av-toeybleier/

https://www.toybleia.no/page/omtoybleier

Hva synes dere? Hvordan har dere som har erfaring med dette gjort det?

Selv vurderer jeg dette fordi vi ønsker/planlegger å få flere barn ganske tett. I tillegg har vi vaskerom med utslagsvask så tenker at lukten ikke blir noe særlig problem med riktig oppbevaring.
 
Er for lat til å begynne med tøybleier jeg altså..
 
Jeg er imponert over de som gjør det, men det er ikke noe for meg. Jeg kommer til å være endel alene med babyen så jo enklere jo bedre.
 
Jeg er imponert over de som gjør det, men det er ikke noe for meg. Jeg kommer til å være endel alene med babyen så jo enklere jo bedre.

Kan signere denne altså.
 
Sniker her, og tøybleiebruker. Har prøvd begge deler, aldri mer engangsbleier! Søk opp tøybleiesnakk på fb for info:)
 
Vi brukte det noen måneder med storebror. Likter det veldig godt, egentlig. Men etter en periode uten vaskemaskin (pga flytting) så droppet vi det. Er glad jeg prøvde, men også glad jeg gikk over til engangs.
 
Sniker her, og tøybleiebruker. Har prøvd begge deler, aldri mer engangsbleier! Søk opp tøybleiesnakk på fb for info:)

Ah! Supert, takk for tips! Var litt av en jungel å sette seg inn i! :)
 
Vi brukte det noen måneder med storebror. Likter det veldig godt, egentlig. Men etter en periode uten vaskemaskin (pga flytting) så droppet vi det. Er glad jeg prøvde, men også glad jeg gikk over til engangs.

Så begge deler fungerer godt? :)
 
Vi
Ah! Supert, takk for tips! Var litt av en jungel å sette seg inn i! :)
Vi kombinerte tøy med ec light, det resulterte i at vi aldri hadde en bæsjebleie etter morsmelkbæsjen tok slutt, og var ferdig med bleier 100% ved 18 mnd. Så jeg kommer ikke engang til å vurdere engangs igjen, i tillegg til at vi kommer til å bruke ec teknikken med neste barn også.
 
Har ikke sjans til å motivere meg for å begi meg ut på det... :)
 
Vi planlegger det. Vår første barn og har begynt å kjøpe inn bleier. Enig i at tøybleiesnakk som anbefalt her over er bra, og også tøysnappen på Snapchat! Jeg har trua :)
 
Sniker - får vi én til så blir det tøybleier :)
har ikke brukt før da vi brukte felles vaskemaskiner!

Mannen er ikke helt med på den - ennå ;)
 
Sniker jeg :peeking:

Vi har planer om å prøve tøybleier. Jeg har kun erfaring med det fra jobb i barnehage, men syns ikke det var noe problem der :)
Nevnte det for mannen helst i starten som prøvere, men så kom han selv i fjor og tok det opp igjen :)

Så nå er begge motivert til å prøve og vil nok prøve det fra starten :)
 
Tror ikke vi kommer til å gjøre det med to, og første gang med barn:p vet ikke om vi får satt oss inn i det hehe:) men kjempebra av slle sol klarer og få det til :D
 
Så begge deler fungerer godt? :)
Greit nok. Ungen vår var veldig, veldig slank, så ingenting ferdigsydd satt noe godt. Opplevde em del lekasjer, og ble dyrt å teste ulike systemer og merker. Skulle jeg gjort det igjen hadde det kun blitt brettiser og ullsperrelag de første månedene.
 
Tror ikke vi kommer til å gjøre det med to, og første gang med barn:p vet ikke om vi får satt oss inn i det hehe:) men kjempebra av slle sol klarer og få det til :D

Hehe, forstår at du bokstavelig talt får hendene fulle! ;)
 
Sniker jeg :peeking:

Vi har planer om å prøve tøybleier. Jeg har kun erfaring med det fra jobb i barnehage, men syns ikke det var noe problem der :)
Nevnte det for mannen helst i starten som prøvere, men så kom han selv i fjor og tok det opp igjen :)

Så nå er begge motivert til å prøve og vil nok prøve det fra starten :)

Så bra! Så man kan sende barnet i barnehagen med tøybleier også? Eller var det bare tilfeldig at det var lov der du jobbet (?) ? :)
 
Greit nok. Ungen vår var veldig, veldig slank, så ingenting ferdigsydd satt noe godt. Opplevde em del lekasjer, og ble dyrt å teste ulike systemer og merker. Skulle jeg gjort det igjen hadde det kun blitt brettiser og ullsperrelag de første månedene.

Ikke sant! Basert på det jeg har lest er det billigst og best hvis man bare skal "teste" det i begynnelsen :) Så bra tips!
 
Så bra! Så man kan sende barnet i barnehagen med tøybleier også? Eller var det bare tilfeldig at det var lov der du jobbet (?) ? :)
Det er ingen lov mot å ha tøybleier. Noen barnehager krever legeerklæring om at barnet trenger det, men det er teit syns jeg.

Så lenge man får de bleiene som bare er å kneppe eller feste (ikke krever at personalet skal lære bretteteknikker :p), så ser jeg ikke hvorfor det er vanskeligere enn vanlige bleier.

Barnehagene skal ha et godt argument for å ikke la dere bruke det. Det tar ikke mer tid, er ikke mindre hygienisk og er bra for huden til ungen, og ikke minst for miljøet :)
 
Det er ingen lov mot å ha tøybleier. Noen barnehager krever legeerklæring om at barnet trenger det, men det er teit syns jeg.

Så lenge man får de bleiene som bare er å kneppe eller feste (ikke krever at personalet skal lære bretteteknikker :p), så ser jeg ikke hvorfor det er vanskeligere enn vanlige bleier.

Barnehagene skal ha et godt argument for å ikke la dere bruke det. Det tar ikke mer tid, er ikke mindre hygienisk og er bra for huden til ungen, og ikke minst for miljøet :)

Hehe, ja kan jo ikke forvente at de skal drive å bruke masse tid på å lære seg å brette og faktisk gjøre det! Absolutt forståelse for det :) Så bra! Hadde faktisk ikke tenkt så langt som hva som ville skje med barnehage enda :p

Tusen takk for info! :)
 
Back
Topp