Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det finnes mange forskjellige typer. Du har de eldste typene med gasbind innerst og med en bleiebukse utenpå. Eller så har du de som er helt like vanlige bleier - bare i tøy. Enten med fastsydd eller utakbart for i en lomme.
Hvor mange man trenger kommer helt an på hvor ofte man skifter bleier og hvor ofte man vasker.
Ja det funker i barnehagen. De putter brukt bleie ingen våtpose for å ta med hjem.
Man bruker gjerne et rispapir inni som man kaster i do med avføring på dersom barnet har bæsjet. Da er det bare tiss i bleia som skylles ut før den slenges til vask. Rispapiret kan vaskes et par ganger i maskinen og brukes på nytt dersom det ikke kom bæsj på.
Samme her!Jeg er litt fascinert!
Det kommer an på kommunen. I mange kommuner får man refundert 1000kr av utgiftene man har hatt til tøybleier (man må sende dem kvittering). Men ikke i alle kommuner! Så greit å sjekke det førstMan kan vel også søke om støtte tl tøybleier?
Tenker å begynne å handle inn når jeg blir gravid (og har passert 12uker).
Sånn var det ja! Vet man får refundert i kommunen vi bor i ihvertfallDet kommer an på kommunen. I mange kommuner får man refundert 1000kr av utgiftene man har hatt til tøybleier (man må sende dem kvittering). Men ikke i alle kommuner! Så greit å sjekke det først
Ang barnehage spørs det også veldig fra sted til sted. Opplevd flere steder hvor de nekter det, kun VANLIG engangsbleie med åpning på sidene.
Det kan de ikke nekte. Som regel er de uvitenhet og fordommer. Eneste forskjellen er å putte bleia i en medbrakt våtpose istedenfor å putte den i bleiebøtta.
Men altså det bør være en bleie med åpning på siden og en alt-i-ett-bleie. Men det blir jo bare på samme måte som at up-and-go bleier ikke er greit. Så greit å ha litt føringer på hva slags type tøybleie.
). Tøybleier har også god gjensalgsverdi.Hvilke nettsider anbefaler du?Tøybleier er som en jungel i begynnelsen, så anbefaler å prøve mange forskjellige typer (og merker!). Kjøp gjerne brukt og se om du får refusjon av kommunen. Vet at på mange forskjellige grupper så har de lånepakker du kan låne en stund imot porto. Vi bruker lommebleier (bleier med en lomme som du legger innlegg i selv) og AIO (alt-i-ett, er vel tøybleieversjonen av "vanlig" bleie) nå når lille er 13 mnd. Vi er kjempefornøyd og har prøvd og feilet litt underveis. Det jeg angrer mest på i begynnelsen er at jeg ikke kjøpte mer nyfødtbleier. Babyen min var under 3 kg ved fødsel og passet nyfødtbleiene til 6 mndAnbefaler også nyfødt aio istedet for brettebleier + ullbukse hvis du vil ha det enklest mulig. Mange bruker formsydd bleie og ullbukse på natt da det absorberer veldig mye - vi bruker bare en lommebleie som vi "booster" ekstra godt. Funker fett
Hvor mange bleier du trenger avhenger veldig av hvilke type bleier du velger. Ved AI2 trenger du få bleieskall, men mange innlegg. Ved AIO ville jeg beregnet minst 20 bleier for å slippe å vaske hver dag. Med ny baby i hus blir det mye vask i begynnelsen, men det stabiliserer seg etter hvert. Ungen min er 13 mnd og jeg vasker bleier én gang i uka. Mange kommuner gir refusjon for tøybleier, alt fra 700 til 2500 kr!
Fordeler med tøybleier:
- Vanvittig mange kule prints
- Mange forskjellige typer (tilpasse ift behov)
- Ingen søppel
- Lite lukt
- Strikk i bleiene, så de sitter godt (ingen eksplosjoner med mindre du setter bleia på feil).
- Du KAN spare mye penger (med mindre du detter ned i kaninhullet). Tøybleier har også god gjensalgsverdi.
- Ungene slutter oftere med bleier
- Veldig lett å selge videre
Ulemper:
- Kan virke komplisert til du setter deg inn i det
- Tar mye mer plass i stellevesken
- Koster litt i innkjøp
- Må kanskje prøve noen forskjellige merker/typer før du finner de med perfekt passform.
- Større bleierumpe
Ikke lov å nekteAng barnehage spørs det også veldig fra sted til sted. Opplevd flere steder hvor de nekter det, kun VANLIG engangsbleie med åpning på sidene.
Tøybleier er som en jungel i begynnelsen, så anbefaler å prøve mange forskjellige typer (og merker!). Kjøp gjerne brukt og se om du får refusjon av kommunen. Vet at på mange forskjellige grupper så har de lånepakker du kan låne en stund imot porto. Vi bruker lommebleier (bleier med en lomme som du legger innlegg i selv) og AIO (alt-i-ett, er vel tøybleieversjonen av "vanlig" bleie) nå når lille er 13 mnd. Vi er kjempefornøyd og har prøvd og feilet litt underveis. Det jeg angrer mest på i begynnelsen er at jeg ikke kjøpte mer nyfødtbleier. Babyen min var under 3 kg ved fødsel og passet nyfødtbleiene til 6 mndAnbefaler også nyfødt aio istedet for brettebleier + ullbukse hvis du vil ha det enklest mulig. Mange bruker formsydd bleie og ullbukse på natt da det absorberer veldig mye - vi bruker bare en lommebleie som vi "booster" ekstra godt. Funker fett
Hvor mange bleier du trenger avhenger veldig av hvilke type bleier du velger. Ved AI2 trenger du få bleieskall, men mange innlegg. Ved AIO ville jeg beregnet minst 20 bleier for å slippe å vaske hver dag. Med ny baby i hus blir det mye vask i begynnelsen, men det stabiliserer seg etter hvert. Ungen min er 13 mnd og jeg vasker bleier én gang i uka. Mange kommuner gir refusjon for tøybleier, alt fra 700 til 2500 kr!
Fordeler med tøybleier:
- Vanvittig mange kule prints
- Mange forskjellige typer (tilpasse ift behov)
- Ingen søppel
- Lite lukt
- Strikk i bleiene, så de sitter godt (ingen eksplosjoner med mindre du setter bleia på feil).
- Du KAN spare mye penger (med mindre du detter ned i kaninhullet). Tøybleier har også god gjensalgsverdi.
- Ungene slutter oftere med bleier
- Veldig lett å selge videre
Ulemper:
- Kan virke komplisert til du setter deg inn i det
- Tar mye mer plass i stellevesken
- Koster litt i innkjøp
- Må kanskje prøve noen forskjellige merker/typer før du finner de med perfekt passform.
- Større bleierumpe
Regner med du mener å kjøpe fra? Fra utlandet er favorittene mine alvababy (billig og masse kule design) og fill-your-pants. ELSKER sistnevnte, men om du vil ha bedre budsjett er alvababy bra! Av norske liker jeg veldig godt lillegull, hun har mye å velge mellom og gir super service. Andre norske er tøybleierumpa (også bra), gåsungen og tøybleia. Har ikke personlig erfaring fra de to siste. Anbefaler deg også å følge tøybleiesnappen (@toybleier), der får du mye tips!Hvilke nettsider anbefaler du?
Tusen takk for utfyllende svarRegner med du mener å kjøpe fra? Fra utlandet er favorittene mine alvababy (billig og masse kule design) og fill-your-pants. ELSKER sistnevnte, men om du vil ha bedre budsjett er alvababy bra! Av norske liker jeg veldig godt lillegull, hun har mye å velge mellom og gir super service. Andre norske er tøybleierumpa (også bra), gåsungen og tøybleia. Har ikke personlig erfaring fra de to siste. Anbefaler deg også å følge tøybleiesnappen (@toybleier), der får du mye tips!