Tøybleier

frøken-strikkedilla

Betatt av forumet
Vi bruker tøybleier på gullet som nå er 15 mnd og vil bruke det på junispira også:)

Men startet ikke med tøybleier fra starten av, oppdaget det ikke før mini var 4-5 mnd så har ikke erfaring med tøybleier på nyfødte. Så det blir spennende :)

Noen flere som tenker å bruke tøybleier?

Godt for miljøet og huden :)

Er så mange fine bleier også, så endelig får jeg kjøpe flere av samboer :dance018

Jeg vurderer også det, i alle fall bruke det så mye som mulig. Har null erfaring med det, annet enn hører mange skryter av det. Og så er jeg litt opptatt av miljø.

Og ikke minst, som du også nevner, så finnes det jo så mange fine bleier! :D

Hvordan gjør man det i praksis? Hvordan vaskes de osv?

Jeg vurderer også det, i alle fall bruke det så mye som mulig. Har null erfaring med det, annet enn hører mange skryter av det. Og så er jeg litt opptatt av miljø.

Og ikke minst, som du også nevner, så finnes det jo så mange fine bleier! :D

Så spennende :) vi er skikkelig fornøyde med det og sliter ikke med sårhet. Mini har nesten aldri vært sår etter vi fikk over til tøy:)

Og det at man sparer 1 tonn med søppel av å bruke det er jo bare fantastisk mtp miljøet.

Alt for mange fine, blir fort blakk:dance018

Hvordan gjør man det i praksis? Hvordan vaskes de osv?

I starten var det veldig rart, men kom inn i det ettervært.

Finnes forskjellige systemer som alt i ett, alt i to og lommebleier. Vi endte opp på lommebleier da det er lettere å ha i nok innlegg(har en stortisser).

På natt bruker vi formsydd med ullcover som er lanolisert. Lanolin gjør at ullbuksen renser seg selv ved lufting, så den vaskes og lanoliseres på nytt ved urinlukt.

Man vasker de på 60 grader, med en skylling først. Viktig å huske å bare bruke vaskemiddel og ikke tøymykner. Det ødelegger pullen. Innlegg kan tørketromles, men ikke coveret, eller alt med pull i.

Vasker hver 2-4 dag ca, alt ettersom. Oppbevarer de i mellomtiden i enten våtposer eller hva man foretrekker.

Man kan også bruke Ris papir i bleiene for å fange opp avføring, vi gjør ikke det da vi syntes det ikke ble bra på vår. Bleier med morsmelkbæsj kan kastes rett i maskinen, når de begynner med fast føde vipper man avføringen over i do :)

Anbefaler tøybleiesnakk på facebook for å lære mer, der inne er det mange kunnskapsrike :)

Jeg er fast bestemt på tøybleier, men mannen er ikke helt overbevist enda. Har flere venninner som har brukt det, og har gode erfaringer [emoji106]

jeg brukte det med min jente, sammen med tidlig pottetrening så sluttet hun å bæsje i bleien da hun var rundt 10 mnd gammel og det var supert. Potte og tøybleier er tingen;)

Brukte det på fjerdemann. Både jeg og kidden syntes det var fælt. Han ble hysterisk hver gang han tisset, og bleien kjentes våt, og jeg har ikke tall på hvor mange våkne netter jeg hadde før jeg skjønte at bleiene var problemet. Så, jeg mistet liksom litt motet da. Og jeg hadde ALDRI fått mannen med på det uansett, til det har vi så innmari mye klesvask fra før.

Brukte det på fjerdemann. Både jeg og kidden syntes det var fælt. Han ble hysterisk hver gang han tisset, og bleien kjentes våt, og jeg har ikke tall på hvor mange våkne netter jeg hadde før jeg skjønte at bleiene var problemet. Så, jeg mistet liksom litt motet da. Og jeg hadde ALDRI fått mannen med på det uansett, til det har vi så innmari mye klesvask fra før.

Så utrolig kjip opplevelse :( tror det skal finnes noe innlegg som skal holde huden tørr, brukte dere det? :) kan det være fleeceliner? Bruker det ikke selv, så kan hende jeg tar helt feil her.

Back
Topp