Tøybleier

Lotta80

Forelsket i forumet
Oktoberskatter 2014
Noen her som har erfaring med å bruke tøybleier? Er nysjerrig på det, hjelper jo miljøet og økonomien, men har ikke prøvd det med førstemann for vet liksom ikke helt hva man trenger, eller om det er greit å bruke... for mange år siden leste jeg at tøybleier var bra særlig for guttebabyer og deres fremtid for befruktning, da papirbleier kunne fort bli veldig varme, og gi et dårlig miljø for pungen til gutten... jeg vet ikke mere enn det jeg leste i den ene artikkelen for mange år siden, men har det jo i tankene enda kjenner jeg... så om det blir gutt lurer jeg veldig på å prøve tøy... selv om dagens papirbleier kan nok ikke sammenlignes fra den gang....
noen som har noen erfaringer å dele?
 
Jeg har dessverre ikke erfaring, men har også bestemt meg for p bruke tøy på dette barnet. Det bestemte jeg da jeg oppdaget fenomenet tøybind, og siden jeg kan kjenne hvor mye mer behagelig de er enn engangsbind, så vil jeg jo at babyen min også skal få ha det så behagelig :)

Har googlet mye, og kommet inn på forskjellige sider der det snakkes mye om tøybleier. Tenker jeg snart kan begynne å bestille, og i første omgang går jeg for all-in-one, som er akkurat som en papirbleie. Hvis jeg blir dreven etterhvert kan jeg begynne med brettebleier og alt annet :)

De er jo litt dyre, så tror jeg skal bestille økonomi pakket med flere av en sort først, så kan jeg spe på med de med søtest motiv når jeg har fått litt :)
 
Syns det er en veldig fin tanke, med tanke på miljø å alt man sparer av penger å søppel.
Men jeg likte det ikke når jeg hadde ett barn med tøybleie på i barnehagen, mulig det fins forskjellige typer men den jeg ble kjent med da var stor å klumpete.
Guttungen slet med å gå da det ble for mye mellom bena.
Men jeg kommer selv til å lese meg opp på de forskjellige tøybleiene før jeg bestemmer meg da:happy:
 
Har brukt det både på heltid og deltid på begge de to første og kommer til å gjøre det samme med denne her...
Kommer nok til å få for lommebleier i all hovedsak fordi det er så lettvindt :)
 
Har ingen erfaring med tøybleier, men jeg innbiller meg at det blir enklere å få barnet til å slutte med bleier hvis man bruker det, siden dagens papirbleier har så høy oppsugingsevne. Noen med erfaring som kan bekrefte/avkrefte? :)
 
Brukte det på første, ikke fra hun var bitteliten for da satt de ikke godt, men fra sikkert 3-4 mnd og opp.
Hun var tørr før hun ble et år.
Men det ER mer stress, spesielt om man er mange i familien.
Jeg virderte det til andremann, og har lyst nå også, men fytti så mye klesvask vi har fra før :D haha!
 
Har brukt det både på heltid og deltid på begge de to første og kommer til å gjøre det samme med denne her...
Kommer nok til å få for lommebleier i all hovedsak fordi det er så lettvindt :)

Hva er lomme bleier?:p
 
Bleier som minner mest om engangs ;) fyller i innlegg så er de good to go.. ingen ullbukse eller annet sperrelag :)

Og de holder tett? Åssen er de på natta feks? Er der noe forskjell på bleiene om det er gutt eller jente?
 
Og de holder tett? Åssen er de på natta feks? Er der noe forskjell på bleiene om det er gutt eller jente?

Lommebleiene holder helt tett. Med mindre de er kjempefulle og det renner "ut", men det er jo lilt med vanlige bleier.
I lommebleier har du ofte to forskjellige innlegg, et stort og et mindre. Selve bleien vaskes i maskin og henges til tørk, og innleggene vaskes og kan tørketromles.
Man bruker rispapir inni bleien. Dette er et helt tynt papir. Når barnet bæsjer, tar man det enkelt ut og kaster det, og vasker bleien. Rispapir kan også vaskes (ca 2 ganger tror jeg, før det går i oppløsning) dersom barnet bare har tisset i bleien. :)

Slik var det da jeg brukte tøybleier. Synes det var fantastisk, mye fine bleier :D og mye vedre for miljø og hud :)
 
Liker ideen, men for mye arbeid for min del.. passer for førstegangs foreldre med mye tid ;) Lillesøsteren min brukte tøybleier, har dårlige minner om stinkende bleier som lå til blødt i ei bøtte i dusjen :yuck:
 
Bleier som minner mest om engangs ;) fyller i innlegg så er de good to go.. ingen ullbukse eller annet sperrelag :)
Jeg syns ai-1 er de som minner mest om engangs da, men tenker vi kommer til å kjøpe litt ai-2 og lommebleier også :)
 
Nå har jeg kjøpt min første tøybleie! :D En retropi ai1, med kule isbjørner på :p
Det var stor oppstandelse i stua, og jeg og samboeren kjente og undersøkte lenge og vel før vi samstemt sa oss veldig fornøyd og vil ha flere. Nå gleder jeg meg bare til jeg kan bestille! Tenkte jeg kunne bestille et par i nyfødt strl også, bare for å ha rett etter fødselen, resten blir i one size, tror det holder.

Noen som har erfaring med tøy på nyfødt, hvordan er det å vaske bek ut av bleiene? Lenge siden jeg hadde nyfødt, men syns jeg husker det var nesten som tjære :p
 
Jeg har kjøpt noen stk for å prøve, men om det ikke passer oss, så.. Ja. Da blir det med det.
 
Det er 2 store grupper ang dette på face. En for kjøp og salg og en for spørsmål. Masse masse info der.
 
Back
Topp