Tøybleier

Vi bruker tøybleier! Gleeeeeder meg til å kunne kjøpe inn en deilig samling med nyfødtbleier igjen. Ellers blir h*n jo å dele bleier med mellomste (har bleier nok til tre babyer på fulltid tror jeg:p) så fort h*n bikker 6 kilo.

Det er så lite stress å vaske bleier.
Jeg hater lukta av urin/avføring i papirbleier! :-0
 
Er det noen her inne som har erfaring med ull? Holder på å strikke innlegg i lanolosert ull, men ble brått usikker på åssen i alle dager DET vil bli.. Innleggene må vel vaskes, og da mister de jo lanolinen? Så hvordan skal jeg løse dette? Og hvor i bleia bør ullinnlegget ligge? Nærmest huden, nærmest sperrelaget, eller mellom to andre innlegg? Har forstått det sånn at de fleste har mange forskjellige typer innlegg i hver bleie.
Samboer har mest tro på bambus han da, men jeg vil helst prøve alle mulige ting :p
 
Er det noen her inne som har erfaring med ull? Holder på å strikke innlegg i lanolosert ull, men ble brått usikker på åssen i alle dager DET vil bli.. Innleggene må vel vaskes, og da mister de jo lanolinen? Så hvordan skal jeg løse dette? Og hvor i bleia bør ullinnlegget ligge? Nærmest huden, nærmest sperrelaget, eller mellom to andre innlegg? Har forstått det sånn at de fleste har mange forskjellige typer innlegg i hver bleie.
Samboer har mest tro på bambus han da, men jeg vil helst prøve alle mulige ting :p

Man må lanolisere ulla på nytt med gjevne mellomrom :)
Vis man bruker formsydde bleier så har man gjerne ull innlegger utenpå bleia tror jeg mellom den å sperrelaget. Men kan sikkert også være inni bleia. Ville nok hatt den mellom to lag da eller helt ytterst. Da ull er litt grovt mot den sarte huden nedentil. Men jeg har ikke erfaring med ull :) så håper noen andre kan gi bedre svar. Er diverse tøybleie grupper på fb også ;)
 
Er ikke lanolisert ull bare som sperrelag da? Man kan vel ikke bruke det som innlegg?
 
Noen av mine favoritter:

ImageUploadedByBV Forum1470585879.950618.jpg
ImageUploadedByBV Forum1470585891.517761.jpg
ImageUploadedByBV Forum1470585899.952680.jpg

Veldig glad i bleier med borrelås, denne er veldig enkel å bruke å lett å stappe med så mye man trenger av innlegg. Her med et enkelt blåkant innlegg bretta dobbelt :)

ImageUploadedByBV Forum1470585963.445383.jpgImageUploadedByBV Forum1470585972.757669.jpg

Min favoritt tror jeg, en alt i et bleie ( AIO ). Der er innleggene sydd fast i beia. Veldig lett å bruke for de i familien som ikke er tøybleie frelst også :D

ImageUploadedByBV Forum1470586029.891146.jpg
ImageUploadedByBV Forum1470586038.743962.jpg

Nok en alt i ett bleie, denne er litt romslig og kan ikke justeres i størrelsen slik mange bleier kan. Den er jo veldig søt da og passer fint til den kommende prinsessen ;)

ImageUploadedByBV Forum1470586090.104279.jpgImageUploadedByBV Forum1470586104.334473.jpg

Lommebleie som igjen må stappes, dette er en av de rimligste merkene av bleier. Med masse fine motiv, selges masse av de på eBay :D

ImageUploadedByBV Forum1470586166.819357.jpgImageUploadedByBV Forum1470586174.776122.jpgImageUploadedByBV Forum1470586183.426396.jpg

Formsydd bleie, funker veldig greit til nattbleie. Her med sperrelag i pullstoff :) fungerer også med lanoliserte ullbukser. Innlegget til denne kneppes fast i bleien. Men man kan også om ønskelig legge fler innlegg i bleien.

Skal prøve å lage et bilde innlegg om bleie innlegg :p hvilken jeg liker best og hva de forskjellige er laget av :D
 
Er det noen her inne som har erfaring med ull? Holder på å strikke innlegg i lanolosert ull, men ble brått usikker på åssen i alle dager DET vil bli.. Innleggene må vel vaskes, og da mister de jo lanolinen? Så hvordan skal jeg løse dette? Og hvor i bleia bør ullinnlegget ligge? Nærmest huden, nærmest sperrelaget, eller mellom to andre innlegg? Har forstått det sånn at de fleste har mange forskjellige typer innlegg i hver bleie.
Samboer har mest tro på bambus han da, men jeg vil helst prøve alle mulige ting :p
Innlegg i ull kan brukes på to måter:
Som ekstra beskyttelse i våtsonen. Da er det lurt å bruke lanolingarn. Dette blir mer som "sperrelag" enn et absorberende innlegg, selv om ull også absorberer en del. Disse bør legges ytterst, utenfor andre innlegg og evt utenfor formsydde.
Noen bruker også ull som Stay dry. Formålet er at fukten transporteres vekk fra huden og gjør at det ikke føles så vått mot huden. Det er nok mest vanlig (og gir nok en mer tørr følelse) å bruke fleece/coolmax/coolpass/tilsvarende til dette formålet, evt silke for de som vil bruke naturmateriale mot huden.
Disse innleggene ligger nærmest huden, evt med et engangsinnlegg over. Hvis ull skal brukes til dette formålet, ville jeg gått for behandlet ull, en veldig myk superwash for å tåle skikkelig vask.

Når det gjelder innlegg, så absorberer hamp mest, så bambus, så bomull og deretter mikrofiber. Fleece og ull brukes som sagt mest som sperrelag eller til å transportere fukten bort fra huden (tørrsjikt).
Husk at hurtigheten på absorberingen er i omvendt rekkefølge, så det kan virke mot sin hensikt å pøse på med hamp. Da er det i såfall lurt å ha et innlegg som absorberer raskere over. Mikrofiber kan bli som en svamp og slippe fukt ved trykk hvis det blir veldig fullt.
 
Innlegg i ull kan brukes på to måter:
Som ekstra beskyttelse i våtsonen. Da er det lurt å bruke lanolingarn. Dette blir mer som "sperrelag" enn et absorberende innlegg, selv om ull også absorberer en del. Disse bør legges ytterst, utenfor andre innlegg og evt utenfor formsydde.
Noen bruker også ull som Stay dry. Formålet er at fukten transporteres vekk fra huden og gjør at det ikke føles så vått mot huden. Det er nok mest vanlig (og gir nok en mer tørr følelse) å bruke fleece/coolmax/coolpass/tilsvarende til dette formålet, evt silke for de som vil bruke naturmateriale mot huden.
Disse innleggene ligger nærmest huden, evt med et engangsinnlegg over. Hvis ull skal brukes til dette formålet, ville jeg gått for behandlet ull, en veldig myk superwash for å tåle skikkelig vask.

Når det gjelder innlegg, så absorberer hamp mest, så bambus, så bomull og deretter mikrofiber. Fleece og ull brukes som sagt mest som sperrelag eller til å transportere fukten bort fra huden (tørrsjikt).
Husk at hurtigheten på absorberingen er i omvendt rekkefølge, så det kan virke mot sin hensikt å pøse på med hamp. Da er det i såfall lurt å ha et innlegg som absorberer raskere over. Mikrofiber kan bli som en svamp og slippe fukt ved trykk hvis det blir veldig fullt.

Vil det da være lurt å bruke sånn ull som fukt transportør vekk fra huden i natt bleier! Sønnen min våknet alltid av våt bleie da vi prøvde tøy om natten.
 
Innlegg i ull kan brukes på to måter:
Som ekstra beskyttelse i våtsonen. Da er det lurt å bruke lanolingarn. Dette blir mer som "sperrelag" enn et absorberende innlegg, selv om ull også absorberer en del. Disse bør legges ytterst, utenfor andre innlegg og evt utenfor formsydde.
Noen bruker også ull som Stay dry. Formålet er at fukten transporteres vekk fra huden og gjør at det ikke føles så vått mot huden. Det er nok mest vanlig (og gir nok en mer tørr følelse) å bruke fleece/coolmax/coolpass/tilsvarende til dette formålet, evt silke for de som vil bruke naturmateriale mot huden.
Disse innleggene ligger nærmest huden, evt med et engangsinnlegg over. Hvis ull skal brukes til dette formålet, ville jeg gått for behandlet ull, en veldig myk superwash for å tåle skikkelig vask.

Når det gjelder innlegg, så absorberer hamp mest, så bambus, så bomull og deretter mikrofiber. Fleece og ull brukes som sagt mest som sperrelag eller til å transportere fukten bort fra huden (tørrsjikt).
Husk at hurtigheten på absorberingen er i omvendt rekkefølge, så det kan virke mot sin hensikt å pøse på med hamp. Da er det i såfall lurt å ha et innlegg som absorberer raskere over. Mikrofiber kan bli som en svamp og slippe fukt ved trykk hvis det blir veldig fullt.
Tusen takk for et langt og forklarende svar :) Da forstår jeg bedre hvordan man skal bruke innlegg :)
 
Vil det da være lurt å bruke sånn ull som fukt transportør vekk fra huden i natt bleier! Sønnen min våknet alltid av våt bleie da vi prøvde tøy om natten.
Personlig ville jeg heller valgt fleece til det formålet, hvis det er et alternativ. :)
Hvilke bleier/innlegg brukte dere på natt og brukte dere ull eller pul som sperrelag?
 
Personlig ville jeg heller valgt fleece til det formålet, hvis det er et alternativ. :)
Hvilke bleier/innlegg brukte dere på natt og brukte dere ull eller pul som sperrelag?

Vet du. Vi prøvde ikke så mye på natt pga han våknet å vi endelig hadde fått han til å sove om natten :p men vi brukte diverse formsydde bleier jeg hadde fått i noen av disse pakkene jeg hadde kjøpt brukt. Hadde ull utenpå for det meste. Prøvde pul også. Men følte det ble så klamt. Å han tissa ikke mye om natten heller. Men våkna så fort det ble vått i bleia.
 
Vet du. Vi prøvde ikke så mye på natt pga han våknet å vi endelig hadde fått han til å sove om natten :p men vi brukte diverse formsydde bleier jeg hadde fått i noen av disse pakkene jeg hadde kjøpt brukt. Hadde ull utenpå for det meste. Prøvde pul også. Men følte det ble så klamt. Å han tissa ikke mye om natten heller. Men våkna så fort det ble vått i bleia.
Nei, det forstår jeg godt! Søvn kommer først. :)
Men prøv gjerne en fleeceliner (de fluffy fra little lamb er herlige!) og et lite ekstra innlegg. Da skal det mye til for at det kjennes fuktig ut.
Ull puster bedre og vil kunne bidra til at det føles mindre klamt. :)
 
Nei, det forstår jeg godt! Søvn kommer først. :)
Men prøv gjerne en fleeceliner (de fluffy fra little lamb er herlige!) og et lite ekstra innlegg. Da skal det mye til for at det kjennes fuktig ut.
Ull puster bedre og vil kunne bidra til at det føles mindre klamt. :)

Vi får teste på lillesøster siden hun ikke vil få vent seg til engangs bleier ;) storebror bruker for det meste engangs nå pga barnehagen ikke klarte det med tøybleier. Men bruker tøy litt hjemme. Skal bruke tøy mer når han skal slutte med bleie i håp om at det vil gi han mer følelse på når han tisser å bæsjer ;) neste sommer er håpet å begynne. Da er han 2,5år.
 
Vi får teste på lillesøster siden hun ikke vil få vent seg til engangs bleier ;) storebror bruker for det meste engangs nå pga barnehagen ikke klarte det med tøybleier. Men bruker tøy litt hjemme. Skal bruke tøy mer når han skal slutte med bleie i håp om at det vil gi han mer følelse på når han tisser å bæsjer ;) neste sommer er håpet å begynne. Da er han 2,5år.
Ca like gammel som min da! :)
Vi bruker også engangs nå (siden mai ca), på grunn av omstendigheter. Når kontrakten min går ut (er konsulent) satser jeg på å begynne så smått med tøy igjen. Gitt at barnehagen vil samarbeide. Det virker som om engangsbleiene plager ham. Han er nede med hendene og klør så fort bleia kommer av... Lillebror skal i alle fall få tøybleier. :D
 
Ca like gammel som min da! :)
Vi bruker også engangs nå (siden mai ca), på grunn av omstendigheter. Når kontrakten min går ut (er konsulent) satser jeg på å begynne så smått med tøy igjen. Gitt at barnehagen vil samarbeide. Det virker som om engangsbleiene plager ham. Han er nede med hendene og klør så fort bleia kommer av... Lillebror skal i alle fall få tøybleier. :D

Hehe :) min er født 26 DES 14 ;) vi prøver å selge hus også. Så derfor er det litt greit å ikke ha tøybleie som lukter på vaskerommet :p jeg syns ikke det er ille. Men folk som ikke vet syns jo det er en ubehagelig stank :p jeg er i tb handle modus. Liker veldig godt aio med borrelås. Så tror vi må få tak på fler sånne. Så kanskje Storebror blir mer tb fremover hjemme. En unge i farta er lettere å kneppe på en borrelås enn 3-4 knapper på vær side :p

Tøybleie er best :D
 
Hehe :) min er født 26 DES 14 ;) vi prøver å selge hus også. Så derfor er det litt greit å ikke ha tøybleie som lukter på vaskerommet :p jeg syns ikke det er ille. Men folk som ikke vet syns jo det er en ubehagelig stank :p jeg er i tb handle modus. Liker veldig godt aio med borrelås. Så tror vi må få tak på fler sånne. Så kanskje Storebror blir mer tb fremover hjemme. En unge i farta er lettere å kneppe på en borrelås enn 3-4 knapper på vær side :p

Tøybleie er best :D
25. Mars -15 er min født :)
Ja, jeg foretrekker også aio med borrelås. Og jeg synes bleier i størrelser sitter mye bedre enn one size. Jeg har også sett at min får gnagsår av knappene for størrelsesjustering på enkelte merker, så her sikter vi oss inn på aio i størrelser og helst borrelås. :) Helst de typene som er smale mellom beina (finnes svært få av disse med borrelås!). Blueberry simplex 2.0 med sideknepping, GroVia aio, bitti D'lish, peachy green aio liker vi godt. Nå gleder jeg meg til å prøve bottombumpers aio str.2 med borrelås. Og så er jeg veldig nysgjerrig på AMP aio, men de er med knapper. Softbums med borrelås liker vi godt bortsett fra den stappingen som jeg ble så lei av at jeg solgte det meste av lommebleier.
 
25. Mars -15 er min født :)
Ja, jeg foretrekker også aio med borrelås. Og jeg synes bleier i størrelser sitter mye bedre enn one size. Jeg har også sett at min får gnagsår av knappene for størrelsesjustering på enkelte merker, så her sikter vi oss inn på aio i størrelser og helst borrelås. :) Helst de typene som er smale mellom beina (finnes svært få av disse med borrelås!). Blueberry simplex 2.0 med sideknepping, GroVia aio, bitti D'lish, peachy green aio liker vi godt. Nå gleder jeg meg til å prøve bottombumpers aio str.2 med borrelås. Og så er jeg veldig nysgjerrig på AMP aio, men de er med knapper. Softbums med borrelås liker vi godt bortsett fra den stappingen som jeg ble så lei av at jeg solgte det meste av lommebleier.

Har også merka gnag av knappene på de bleiene som har det. Å er lei av å stappe bleier :p er vanskelig for alle stappinger er jo forskjellig. Noen stappes mye for å brukes til feks en biltur mens andre er lettere når vi bare er hjemme. Men er jo litt kostbart med aio med borrelås. Å vi får jo ingens støtte her :/ så kjøpt mye brukt. Blir nok å gjør det nå også. Prøve å selge noen av lommebleiene. Vil gjerne få det til fra dag en denne gangen :p så her må det shoppes. Hø hø.. Men ikke prøvd så mange merker. Håper på finne en grei pakke på brukt marked et sted :)
 
Hos oss er Totsbots Aio en av favorittene. Må stappe med ekstra bambusinnlegg, så det blir litt mellomting mellom Aio og lommebleie egentlig. Har både med borrelås og knapper. Kjøpte nettopp 13 stk totsbots teenyfit på en engelsk kjøp/salgside på Facebook for 550 inkl frakt :-D Har i tillegg endel prefolds i nyføststr, spent på dette. På gutten vår begynte vi med tøybleier da han var ca 1år, så blir annerledes med nyfødt :-o
 
ImageUploadedByBV Forum1470744890.018076.jpg

Er så mange fine print og farger på tøybleier :) dette er alt i ett bleier å de vi liker best. Nå har jeg hamstret enda flere men da brukte :)

ImageUploadedByBV Forum1470744948.654733.jpg

Dette er jo det som er skummelt med tøy bleier :) de har så mye morsomme print :D så man kan få litt dilla! Noen av mine favoritter her :D
 
Vi er på tanken, har kjøpt 6 nyfødt bleier fra alvababy, men er ikke så sinner på om jeg liker dem. Tror jeg kjøper inn noen aio til og brettebleier med pul så får vi se om det er noe for oss
 
Vi er på tanken, har kjøpt 6 nyfødt bleier fra alvababy, men er ikke så sinner på om jeg liker dem. Tror jeg kjøper inn noen aio til og brettebleier med pul så får vi se om det er noe for oss

Er jo det som er, man må prøve seg frem. Vis du melder deg inn i tøybleiesnakk på fb. Så har de tror jeg låne pakker man kan låne :) så man får prøvd litt forskjellig. Ellers har de fleste forhandlere startpakker med litt godt blandet så man får prøvd litt forskjellig ;)
 
Back
Topp