Tøybleier

Har brukt litt tøybleier på minstemann, men ble til at papirbleier var lettest :p
Men lurer på å prøve igjen denne gangen og, syns det var grådig greit egentlig :)
 
Brukte sist, veldig fornøyd. Ikke spesielt vanskelig, barnehagen syns det var ok, tidlig bleieslutt og 1000kr i støtte fra bir. Nå har jeg jo mye bleier så investeringen denne gangen blir ikke så stor men skal nok klare å bruke opp tusenlappen jeg får til denne ungen også.
Bare å spørre i vei om det du lurer på
 
Brukte sist, veldig fornøyd. Ikke spesielt vanskelig, barnehagen syns det var ok, tidlig bleieslutt og 1000kr i støtte fra bir. Nå har jeg jo mye bleier så investeringen denne gangen blir ikke så stor men skal nok klare å bruke opp tusenlappen jeg får til denne ungen også.
Bare å spørre i vei om det du lurer på
Er det forskjellige størrelser på tøybleier? å er det egne innlegg i bleiene? Hvor får jeg kjøpt? Å hvor søker man om støtte? Haha hær får du spørsmål :p
 
Brukte sist, veldig fornøyd. Ikke spesielt vanskelig, barnehagen syns det var ok, tidlig bleieslutt og 1000kr i støtte fra bir. Nå har jeg jo mye bleier så investeringen denne gangen blir ikke så stor men skal nok klare å bruke opp tusenlappen jeg får til denne ungen også.
Bare å spørre i vei om det du lurer på
Takk! Har du noen tips til hva slags tøybleier man kan begynne med? Jeg så det var litt mange typer og størrelser, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne :p
 
Det er vel ikke alle steder man får støtte?
Jeg lurer på å kjøpe alvababy bleier, lommebleier. Men må sikkert ha en del med to bleiebarn samtidig.
 
Alvababy er rimelig og one size. Men mulig man må ha egne beregnet på nyfødt helt i begynnelsen.
 
Er ikke alle kommuner som gir støtte, ingen kommuner i mitt fylke. Fant en oversikt en gang, skal se om jeg finner den igjen ...
 
Jeg vil også bruke tøybleier, men har ikke turt å ta det opp med kjæresten. Har en mistanke om at han kommer til å være skeptisk. Skal vente på det rette øyeblikket, og må tenke ut hvordan jeg skal ta det opp ...

Har ikke barn eller erfaring med dette selv, men har lest om masse fordeler: det er mer miljøvennlig (så lenge du fyller vaskemaskina og unngår kokvask), du får mindre søppel, det stinker mindre, du slipper å kjøpe hele tida, slipper å utsette huden for bleiekjemikalier, barnet lærer at tissing og våt bleie henger sammen og slutter ofte derfor fortere med bleie.
 
Kjøpte og brukte noen all in one bleier sist og de funker kjempebra. Nå hadde vi ikke eget hus/vaskemaskin(!) så brukte mest papir men likte tøybleier!:)
 
Jeg har lyst til å bruke tøybleier til button, har ingen erfaring med bruk, men de er så lekre, og AIO-bleiene må jo være omtrent like lettvindte som engangsbleier tenker jeg, eneste er jo vaskingen, men det er jo ikke så stress (tror jeg) :) Her i Oslo får man 1000kr i støtte fra renovasjonen om man velger tøybleier.
 
Det blir sykt mye søppel med papirbleier.. Tenker på den haugen vi har etterlatt på jorda til sammen etter tre barn om vi bruker papir. Er hovedsakelig av miljøårsaker jeg vil begynne.
Såg forresten at vogue tok opp tøybleier, det er trendy! ;)
 
Er det forskjellige størrelser på tøybleier? å er det egne innlegg i bleiene? Hvor får jeg kjøpt? Å hvor søker man om støtte? Haha hær får du spørsmål :p
Ja er forskjellige størrelser, men mange har knapper som gjør at man kan tilpasse størrelsen så de er tilnærmet onesize (litt for store til nyfødt gjerne)
I begynnelsen hadde jeg endel brettebleier med sperrelag utenpå, og noen få formsydde. Brettebleiene (gulpekluter) er geniale iom at de kan tilpasses størrelsen på babyen, og de tørker kjapt. Det er greit når man gjerne har 10 skift med mm-bæsj i starten.
Kommer til å gå for formsydde med ullbukse fra tidlig av denne gangen, samt flere lommebleier. Lommebleiene ser ut som vanlige papirbleier på en måte, og du legger i innlegg etter behov, de er veldig enkle for barnevakter å håndtere.

Ullbuksene og de formsydde kjøpte jeg på nøstebarn, av lommebleiene syns jeg virkelig at alvababy.com gav valuta for pengene. Koster 50-60kr stk, mot over 200 for norske butikker, og de norskkjøpte bleiene var ikke bedre syns jeg. Men blir fort helta på bleiedesign og finner man et kult mønster så går det fort noen kroner
 
Takk! Har du noen tips til hva slags tøybleier man kan begynne med? Jeg så det var litt mange typer og størrelser, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne :p
Hvor holder du til forresten? Er su i nærheten av bergen så er du herved velkommen på tøybleietreff :-D
 
Jeg har lyst til å bruke tøybleier til button, har ingen erfaring med bruk, men de er så lekre, og AIO-bleiene må jo være omtrent like lettvindte som engangsbleier tenker jeg, eneste er jo vaskingen, men det er jo ikke så stress (tror jeg) :) Her i Oslo får man 1000kr i støtte fra renovasjonen om man velger tøybleier.
Problemet jeg syns med endel AiO er at de tørker så himla tregt. Bør ikke ha de i tørketrommel heller siden pul trekket blir slitt da. Lettere med lommebleier der en kan tørke trekket for seg og evt hive innleggene i tørketrommel. Evt Ai2 der innlegget kneppes løs
 
Jeg vil også bruke tøybleier, men har ikke turt å ta det opp med kjæresten. Har en mistanke om at han kommer til å være skeptisk. Skal vente på det rette øyeblikket, og må tenke ut hvordan jeg skal ta det opp ...

Har ikke barn eller erfaring med dette selv, men har lest om masse fordeler: det er mer miljøvennlig (så lenge du fyller vaskemaskina og unngår kokvask), du får mindre søppel, det stinker mindre, du slipper å kjøpe hele tida, slipper å utsette huden for bleiekjemikalier, barnet lærer at tissing og våt bleie henger sammen og slutter ofte derfor fortere med bleie.
Pappaen til mini fikk bare beskjed om at sånne skulle vi bruke. Ingen diskusjon hehe. Tok meg av bretting av brettebleier i starten og det aller meste av stapping av lommebleier, da var det ikke så mye han kunne klage på. Wetbag til brukte bleier er kjekt så man slipper å ta i de når de skal vaskes
 
Hvor holder du til forresten? Er su i nærheten av bergen så er du herved velkommen på tøybleietreff :-D
Oslo. Så det blir litt langt å reise. Men det hadde jeg mer enn gjerne blitt med på om det hadde vært litt nærmere ;-)
 
Back
Topp