Tøybleier

Miyazaki

Førstegangsgravid
Er det noen her som tenker å prøve tøybleier?

Jeg så noen artikler om det, og tror jeg kommer til å prøve det. Tenker brettebleier og rispapir, så kan man bare putte rispapiret rett i do med bæsjen på. Da slipper vi å fly med søpla hele tiden. Vi bor i 4 etg uten heis, så ser for meg at det faktisk kan være mer praktisk enn engangsbleier.

Noen gode tips til hvor man kan kjøpe billig og bra?

Jeg måtte bruke det en periode med sønnen min pga utslett, han reagerte på rispapiret så det måtte vi droppe, men ellers fungerte det supert! Kjøpte hos bleieboden.no. brukte lommebleier, kjempepraktisk! Brettebleiene blir jo gjennomvåte så det er veldig upraktisk.

Ja :)
Men jeg vil anbefale deg og kjøpe litt forskjellig til å prøve, og lese deg litt opp på ulike typer tøybleier. Det er en jungel :P

Jeg vurderte det, men mannen sa nei. Tror ikke jeg ville vurdert igjen det de første mnd, men når det er mer fast, så er det sikkert ikke noe problem. Pluss at de første mnd byttet vi gjerne 6-10 bleier om dagen. Blir mye klesvask.

Vi har bleiebøtte og det lukter ikke i det hele tatt. Holder å tømme den annen hver dag eller når den ble full.

Det er utrolig mange argumenter for å bruke tøybleier. Miljø, barnets komfort, økonomi, ømfintlig hud osv.
Eneste negative er vel at man må vaske de, men vaske gjør man jo uansett. Så hvor mye forskjell en ekstra maskin med bleier gjør er vel ikke stort :P Passe på og ha nok bleier så slipper man og vaske hver dag! Har du tørketrommel i tillegg er det jo easypeacy :)

Tøybleiene er så moderne nå at det er hverken tungvint eller grisete.
Pluss at de er jo så søte med alle slags farger og mønster!

Mange som syntes det er ekkelt, men personlig så syntes jeg det er ekkelt med en hengende slapp plastbleie som stinker kjemikalier..

Og bruke bind er jo ganske ubehagelig, stakkars babyer som på bruke det i 3 år :P

Rispapir kan ikke kastes i do, de må kastes i bosset. Men er ikke nødvendig med rispapir før babyen får fast føde. Vil bare renne utenfor. Jeg har ikke prøvd fra nyfødt, men brukt litt på treåringen min nå. Har lest mye på tøybleiesnakk på facebook :-) Planen er å bruke det på minien når han kommer og har kjøpt en del formsydde og noen alt i ett og lommebleier :-)

Back
Topp