Tøybleier?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kjersti
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kjersti

Guest
Har du vurdert/vurderer du å bruke tøybleier?

Jeg vurderte det med første, men slo det av en eller annen gang fra meg. Kom tilfeldigvis over en del spørsmål her inne om det i dag, og det slo meg at det kanskje hadde vært noe for oss. Gjorde litt research og kom fram til at det var mye penger å spare så nå er 20 tøybleier på vei til oss i posten.

Spent :)

Da jeg gikk gravid med første leste jeg litt om det og vurderte det, men slo det ganske fort fra meg. Litt deilig og bare kaste bleiene etter bruk.

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Det er nok ikke noe for meg ;) Men flott at andre vil bruke det!

Da jeg gikk gravid med første leste jeg litt om det og vurderte det, men slo det ganske fort fra meg. Litt deilig og bare kaste bleiene etter bruk.

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app
Er faktisk ikke så ille som jeg trodde. AIO(all-in-one)bleiene trenger ikke noe pakking eller liknende, tas på som en vanlig engangsbleie. Eneste forskjellen er at man kaster den i skittentøyet i stedet for i søpla. Og den vaskes sammen med annen 60-grader, så det utgjør ingen forskjell på antall vask heller.

Gleder meg virkelig til å prøve:)

Eg starta ein tråd om tøybleier her inne på januar, og fikk følelsen av at det ikkje var så mange som vurdere det. Men eg syns det ser spennande ut då! Men usikker på om eg får sambo med på det.. hehe... Gleder meg til å lese om dine erfaringer rundt tema etterkvart!

Det skal jeg ærlig innrømme at absolutt ikke er noe for meg/oss :)

Jeg vurderer å prøve tøybleier! Hører fordeler og ulemper med både tøybleier og engangsbleier, men skal i alle fall gi dem en sjans :-)

Vurderte det også med førstemann, men slo det raskt fra meg da vi bodde i en bitteliten leilighet, med fellesvaskeri i et annet bygg! Denne gangen har vi det litt romsligere i leiligheten, og heldigvis egen vaskemaskin :) Har snakket litt om det med samboeren min, som også mente at tøybleier hørtes fornuftig ut. Godt å ha han med på det. Ser for meg at vi i alle fall prøver, og så kan man heller bruke vanlige bleier hvis ungen skal bort eller noe. Aner ikke. Hvor har du bestilt fra, Moderator Kjersti? Har heldigvis noen venninner som har brukt tøybleier på sine barn, så tenkte også å høre med de. Har gooood tid på meg da, når termin er i januar!

Brukte det på gutten min, men fra han var 1 år, så har ikke prøvd med nyfødt.
Det er vel brettebleier som anbefales på de minste? Ser for meg at one size fort kan lekke ved lårene på de minste babyene eller i overgang mellom str. Jeg hadde aio og lommebleier (sistnevnte er det samme bare bedre siden de tørker fortere da du kan ta ut innlegget). Synes de var mer klumpte enn pampers, men like som libero (de er tykkere og stivere). Tøybleiene holder ikke på like mye tiss og det lukter mer. Men med små babyer skifter man ofte så dette er kanskje ikke noe problem med nyfødt. Ser for meg at nyfødtbæsjen fort renner utenfor rispapiret...? Og hvis jeg skal bruke det så skal jeg kaste de rett i maskinen som jeg setter på hver kveld. Det stinker hvis man har de i en pose i noen dager først. Kommer nok til å vurdere det denne gangen også, men venter til baby er født for å se hvordan barseltiden blir denne gangen.

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Jeg jobbet i bhg på småbarnsavd. Et av barna der brukte tøybleier.. jeg syns det var et herk å holde på med. Samt at jeg syntes de var stive og store på barnet. Skjønner ikke at det kunne vært behagelig å ha på?!!
Så her blir det ikke tøy..

*på telefonen vel :-)*

Kan noen forklare meg fordelene og ulempene ved tøybleier vs engangsbleier? :p

Kan noen forklare meg fordelene og ulempene ved tøybleier vs engangsbleier? :p
Fordelene er:
Miljøvennlig da papirbleier utgjør MYE søppel.
Miljøvennlig mtp produksjon av papirbleier.
Billigere da de kan brukes om igjen. Det har blitt regnet på med strøm til vaskemaskin og vaskemiddel osv.
Mer skånsom mtp stoffer som er i papirbleier (som gjør tiss til gele og hindrer lukt osv).
Ph-verdien og fuktighetsballansen er bedre til underlivet med tøybleier.
Temperatur i underlivet er lavere ved tøybleier, kan bli for høy i papirbleier mtp guttas pung.

Ulempene:
Litt mer klesvask.
Holder ikke på like mye væske.
Lukter mer.
Kan være mer klumpete.

Vi har tenkt tøybleier. Tenker at siden de ikke suger opp like godt som engangsbleier, så blir det kanskje fristende for barnet å slutte med bleier før h*n er tre år...
Men det som var mest avgjørende for oss er vel det med at de ikke blir like varme, og ikke har kjemikalier så tett på underlivet og huden til babyen.
Men tenker det sikkert blir en blanding. Besteforeldre, hytteturer/teltturer, ferie ol blir sikkert med engangsbleier. Så får vi se hva som blir mest praktisk i barnehage etterhvert...

Edit: Lurer og på hvor du har bestilt tøybleiene Moderator.
Har sett at det er rimelig stor prisforskjell på Ebay og babybutikker i Norge feks. Vurderer å kjøpe i Usa i sommer, må bare finne litt mer ut av typer og sånt no

Fordelene er:
Miljøvennlig da papirbleier utgjør MYE søppel.
Miljøvennlig mtp produksjon av papirbleier.
Billigere da de kan brukes om igjen. Det har blitt regnet på med strøm til vaskemaskin og vaskemiddel osv.
Mer skånsom mtp stoffer som er i papirbleier (som gjør tiss til gele og hindrer lukt osv).
Ph-verdien og fuktighetsballansen er bedre til underlivet med tøybleier.
Temperatur i underlivet er lavere ved tøybleier, kan bli for høy i papirbleier mtp guttas pung.

Ulempene:
Litt mer klesvask.
Holder ikke på like mye væske.
Lukter mer.
Kan være mer klumpete.

Sniker litt.
Vi bruker tøybleier på babyen vår og må som vi er vant til det synes vi det lukter mye mer de gangene han har på plastbleier... Det lukter mer kjemisk på en måte, med tøybleier synes jeg ikke at det lukter i det hele tatt. (Bortsett fra i noen få sekunder når jeg åpner bleieposen og putter den i vaskemaskinen :-p)

Jeg har lyst til å teste det, men samboer er ikke like enig. Har heldigvis god tid til å finne ut av det :)

Sniker litt.
Vi bruker tøybleier på babyen vår og må som vi er vant til det synes vi det lukter mye mer de gangene han har på plastbleier... Det lukter mer kjemisk på en måte, med tøybleier synes jeg ikke at det lukter i det hele tatt. (Bortsett fra i noen få sekunder når jeg åpner bleieposen og putter den i vaskemaskinen :p)
men er det ikke litt ekkelt da? For hvordan gjør du det da du skal ha vekk bæsjen? og er det ikke litt ekkelt å vaske bæsjen i vaskemaskina? :p

men er det ikke litt ekkelt da? For hvordan gjør du det da du skal ha vekk bæsjen? og er det ikke litt ekkelt å vaske bæsjen i vaskemaskina? :p

Du har et tynt rispapir inne i bleien som du kaster i do. Så bæsjen ligger oppå rispapiret og går i do, og så går tøybleien i vaskmaskinen. :) http://www.bleieboden.no/?menuid=-84

Sniker meg ut igjen! :)

Eg starta ein tråd om tøybleier her inne på januar, og fikk følelsen av at det ikkje var så mange som vurdere det. Men eg syns det ser spennande ut då! Men usikker på om eg får sambo med på det.. hehe... Gleder meg til å lese om dine erfaringer rundt tema etterkvart!
Skal holde dere oppdatert. Alt-i-ettbleier er veldig greit for mannfolk. Min var med på det med en gang da jeg forklarte hvor billig det var og at det er like lett som engangs bare at man hiver til vask i stedet for i søpla:-)

Sendt fra telefonen min! <3Appen<3

Back
Topp