Tøybleier

Jeg personlig synes det blit for mye styr med tøybleier. Har nok vask fra før med to små;)
Bleiebøtta er perfekt her i huset, selv på varmt gulv er det ingen lukt.
Og snittprisen for de pampers jeg kjøper er 1, 56. Vil dermed påpeke at det er billigere hvis du regner strømpris på vask :p

Også må jeg kommentere en ting; min gutt begynte på potte når han var 1, 5 år. Helt tørr nå som han har rundet 2, med pampers;)

Så her blir det engangs :D

Jeg generaliserer selvsagt. Noen barn blir tørre tidlig, det handler mye om rutiner, men dersom man ser på større grupper så er tøybleie tingen.

Regnestykket blir ca slik for å spesifisere. Det meste er da tatt med (Sakset fra http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=360296.)

Tøybleier:
18 formsydde bleier el. Lommebleier. = La oss si at det koster ca. 2400 kr
Vask (en vaskemaskin koster ca. 1 kr i strøm) = 1 vask annenhver dag = 182,5 kr/år = 365 kr (på 2,5 år)
Vaskemidler, 1 flaske i mnd = 30 kr x 12 mnd = 360 kr x 2,5 år = 900 kr
Vaskeposer, etc. = 200 kr
Totalt = 3465 kr

Engangsbleier:
Engangs koster vel ca. 1,50 kr/ bleie
Et barn bruker ca. 7000 bleier i bleieperioden
+ engangs vaskekluter 1 pk/uka 20 kr x 50 = 1000 kr/år

Totalt = minst 11 500 kr

Engangs her. Mener jeg har lest det ikke nødvendigvis er så mye mer miljøvennlig med tøybleier; vann, vaskemiddel, strøm og evt tøymykner er ikke særlig bra for miljøet. Jeg bruker kun billigbleier, og da kommer de på rundt 90 øre pr stk. Noen av de er svanemerket også....

Men jeg bruker engangs pga jeg har nok Klesvask fra før :)

Kanskje dette du har lest? http://www.plusstid.no/Klesvask-og-tekstil/Sensitiv-hud/Vasking-av-toeybleier

Der står det at du må vaske riktig for at det skal bli mer miljøvennlig en papirbleier.

Jeg kjøpte tøy bleier sist, kjøpte på ebay, der hadde di i masse fine farger og mønstre, men jeg synes bleiene ble store å klumpete under klærne, og det kan være jeg gjorde feil, men di lakk ihvertfall gjennom hulla ved beina, her blir det uten tvil engangs bleier, er en stor fan av rimis billig bleier nå og bruker di framfor libero og pampers. Kjempefornøyd :D

Jeg generaliserer selvsagt. Noen barn blir tørre tidlig, det handler mye om rutiner, men dersom man ser på større grupper så er tøybleie tingen.

Regnestykket blir ca slik for å spesifisere. Det meste er da tatt med (Sakset fra http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=360296.)

Tøybleier:
18 formsydde bleier el. Lommebleier. = La oss si at det koster ca. 2400 kr
Vask (en vaskemaskin koster ca. 1 kr i strøm) = 1 vask annenhver dag = 182,5 kr/år = 365 kr (på 2,5 år)
Vaskemidler, 1 flaske i mnd = 30 kr x 12 mnd = 360 kr x 2,5 år = 900 kr
Vaskeposer, etc. = 200 kr
Totalt = 3465 kr

Engangsbleier:
Engangs koster vel ca. 1,50 kr/ bleie
Et barn bruker ca. 7000 bleier i bleieperioden
+ engangs vaskekluter 1 pk/uka 20 kr x 50 = 1000 kr/år

Totalt = minst 11 500 kr

Jeg komenterer kun min mening og hva jeg har opplevd av erfaring med to små:)

Ser oppsettet, synes det er godt du brenner så for det. Men kan ikke si annet enn at jeg har et annet syn på saken:)

Men våtservietter er verken et must til noen av delene.
Og synes 7000 bleier er litt i overkant. Hvis man sier at et barn bruker bleie i snitt i 2, 5 (som er tatt i regnestyllet over) år, tilsvarer dette 7, 7 bleier pr dag. :eek:
Også er det mange variabler som ikke er med som at nyfødt bleier er mye billigere, ett barn på tre år bruker mye mindre bleier enn nyfødt osv osv

Jeg mener ikke å tråkke på tærna, mener ikke å provosere, kun diskutere forskjellige synspukter:)

Kan hende jeg vil vurdere det. Den viktigste fordelen jeg ser er at tøybleiebarn ofte blir fortere ferdig med bleier enn de som får engangsbleier. Min datter brukte bleier til hun var 3,5 år og det var ikke sjangs å venne henne av før, derfor frister det litt ekstra ;)
Jeg er ikke kjempeglad i å vaske klær da.. det er den største bakdelen (muligens eneste) jeg kan se ;)

Jeg komenterer kun min mening og hva jeg har opplevd av erfaring med to små:)

Ser oppsettet, synes det er godt du brenner så for det. Men kan ikke si annet enn at jeg har et annet syn på saken:)

Men våtservietter er verken et must til noen av delene.
Og synes 7000 bleier er litt i overkant. Hvis man sier at et barn bruker bleie i snitt i 2, 5 (som er tatt i regnestyllet over) år, tilsvarer dette 7, 7 bleier pr dag. :eek:
Også er det mange variabler som ikke er med som at nyfødt bleier er mye billigere, ett barn på tre år bruker mye mindre bleier enn nyfødt osv osv

Jeg mener ikke å tråkke på tærna, mener ikke å provosere, kun diskutere forskjellige synspukter:)

På et diskusjonsfora skal man vel diskutere og uttrykke ulike meninger så er overhode ikke provosert! Det er viktig at alle synspunktene kommer fram! Beklager hvis jeg virka snurt, var virkelig ikke meningen. Liker å diskutere jeg! :)

Siden jeg ikke har noen barn fra før må jeg ta utgangspunkt i de regnestykkene og studiene jeg finner på nett. Det er veldig bra om det kommer fram at regnestykkene er overdrevet eller feil. Jeg må jo bare tro på det jeg leser!

Syntes det er litt for få gode studier på temaet så blir veldig mye synsing fra alle parter. Huff, skal ikke være lett å være førstegangs og prøve å finne fram i den store svagerskap/spedbarn jungelen!! ;)

Hehe nei det er helt sikkert at det er MYE for en førstegangs i babymarkedet. Men selv om dette er tredjemann her i huset er jeg laangt ifra blitt klok selv, jeg prøver og feiler på masse artikler. Men litt erfaring får man med seg etterhvert om hva som er et absolutt must, og hva som overhode ikke er nødvendig :)

Ett godt tips er å ikke kjøpe alt av utstyr før fødsel (selv hvor mye det frister) ;) det gjorde jeg første gang... :oops:

Lykke til! Håper du finner det bleie alternativet som passer deg og babyen best :D

Back
Topp