Tøybleier

kariness

Elsker forumet
Noen som har tenkt til å bruke TØYBLEIER?
Jeg ser de veldig mye på ebay som vanlig.. se her: LINK TIL BLEIE
Jeg ser at det skal være vennligere for babyrumper og sånn, og mindre søppel og bra for miljøet og sånn..
Men hvordan søren skal du vaske de alltid? Du kan jo ikke vaske de i vaskemaskinen... og bæsj og ting.. og ekkelt?
Noen som har brukt sånne-aktive før og har noen tips og komme med?
Mamma sa at når babyene får så mye utslett at de har åpne sår så har du ikke lyst til å gjøre noe annet enn å tulle de inn i myke tøybleier.. og jeg ser jo den..

Anyone som har noe å komme med?

Vi skal gi det et godt forsøk... Har jo ingen erfaring med det fra før, men vet om flere som er godt fornøyd med tøybleier. Finnes veldig mange forskjellige løsninger - alt fra gammeldagse typer med litt mer arbeid, til alt-i-ett-bleier med PUL- trekk, som funker omtrent som papirplastbleier (minus vaskinga). De fleste tøybleier skal vaskes på 60 grader i maskin. Hvis du kjøper mange nok bleier, blir det ikke så mange vaskerunder per uke. Vi kommer til å handle inn og prøve litt forskjellig, men jeg ønsker å prøve å holde meg til den løsninga som er mest miljøvennlig og hudvennlig: brettebleier / formsydde bleier i bomull eller bambus med innlegg, og så sperrelag i ull på utsiden. Og så får vi 8 lommebleier av kommunen i støtte, disse har PUL-trekk. Brettebleier i starten når det er hyppige skift og baby ligger rolig, de er lette å få til å sitte godt, og mange opplever færre lekkasjer ift engangsbleier. Så formsydd etterhvert som baby blir mer bevegelig under stell. Lommebleier / alt-i-ett som barnehagebleie. Fordelene med tøybleier er jo mange, og avhengig av type løsning så er det heller ikke så veldig mye mer arbeid enn med engangsbleier - heller en annen type arbeid. Du slipper å måtte ut å handle, ut i søpla... Det er mye bedre for huden til barna, og særlig for guttebarn er det veldig positivt fordi temperaturen i pungen ikke blir så høy som den blir i tette, fuktige engangsbleier. Det er mer miljøvennlig, de går i arv / kan selges og kjøpes på bruktmarked. Man vil kunne spare litt på første barnet, og VELDIG mange tusen kr på neste barn igjen. Er flere forum hvor du finner masse info om dette, bare google tøybleier - lett å få oversikt over de ulike løsningene som finnes, og mange erfaringer. Vi tenker hvertfall å ha som mål å bruke det størstedelen av tida hjemme, og så få vi se åssen det blir på tur / reise - om det blir å ty til engangs da.

Fantastisk ! Jeg vurderer dette nå ettersom dette er første barnet så sparer jeg mye penger når neste kommer.

Men en ting jeg ikke skjønner, er det med innleggene i bleiene. Er de for å bytte bare de når han har Tissa eller skal man bytte hele bleia hver gang? Og hvorfor skal man da ha flere innlegg enn man har bleier?

Vurderer veldig å kjøpe dette på ebay, da prisene i Norge var helt horrible! Men må nesten lese meg litt opp på norske bleier først tror jeg ^^

Ift innlegg kommer det an på en del ting. Alt-i-ett bleier har innlegg isydd, og man skifter hele bleia når man skifter. Fordelen er at det er enkelt, ulempen er at det tørker sakte (kanskje ikke alle typer som tåler tørketrommel like godt heller). I lommebleier bruker man løse innlegg i for å få mer absorberende masse. Fordelen er at man da kan "skreddersy" mengden innlegg ettersom hvor mye barnet tisser / når på døgnet, og det tørker mye raskere. Ulempen er at bleiene må "stappes" på ett eller annet tidspunkt. Noen ganger vil det fungere fint å bare bytte innlegg (kommer an på type bleie, og hva som har havna oppi), og i tillegg kan man ha bruk for flere innlegg i hver bleie - derfor gjerne flere innlegg enn bleier. Sjekk om kommunen du bor i (Oslo?) har støtteordning - mange får sponset en startpakke! Og så er det mye å spare i innkjøp både fra utlandet og brukt, ja. For hvert barn som bruker engangsbleier, produseres ca ett tonn (!) ikke-resirkulerbart avfall, og flere av stoffene i engangsbleiene bruker opptil 100år på å brytes ned i naturen. Det er ganske mye plast og super-absorbenter i dagens engangsbleier - for at de skal kunne suge så mye, og være så tynne. Mange skifter da også bleie sjeldnere enn det som egentlig er bra... Jeg er ikke i tvil om at tøybleier er den mest fornuftige løsningen, men har full forståelse for at det for mange ikke er verdt det ift arbeidet med vasking, i en travel hverdag. Tror du må være skikkelig gira, godt forberedt og rimelig sta for å få det til å fungere 100%. De fleste som hører at jeg har tenkt til å prøve det ut, er negative - og da blir jeg bare enda mer gira på å få det til.

Takk for at du er så tålmodig å svarer! Er litt vanskelig å skulle oversette de norske sidene til å stemme med de jeg finner på ebay. Men de fleste på ebay selger nok lommebleier, så går nok for det. Kjøper nok noen litt dyrere bambus innlegg for natt og sånn også! Gleder meg faktisk litt. Er ikke 100% sikker enda, men gubben har ikke noe i mot det!

Må nok kjøpe sånn oppbevaringsbøtte i Norge da jeg ikke har funnet det på ebay.. Enda!

Oslo har ikke noe slik ordning... Så da går ikke det heller^^ men mye å spare på utenlandskjøp da!

Men med bæsj.. Da tar man bare p skraper det av og skyller ned i do før man tar en ny bleie? :)

Takk for at du er så tålmodig å svarer! Er litt vanskelig å skulle oversette de norske sidene til å stemme med de jeg finner på ebay. Men de fleste på ebay selger nok lommebleier, så går nok for det. Kjøper nok noen litt dyrere bambus innlegg for natt og sånn også! Gleder meg faktisk litt. Er ikke 100% sikker enda, men gubben har ikke noe i mot det!

Må nok kjøpe sånn oppbevaringsbøtte i Norge da jeg ikke har funnet det på ebay.. Enda!

Oslo har ikke noe slik ordning... Så da går ikke det heller^^ men mye å spare på utenlandskjøp da!

Men med bæsj.. Da tar man bare p skraper det av og skyller ned i do før man tar en ny bleie? :)

Heldig med gubbe som er med på det! Her er'n veldig skeptisk, og sikkert med rette - da jeg har for vane å legge lista endel høyere enn jeg mestrer... Men han har blitt mer positiv i det siste, heldigvis.

Ift det jeg har kommet over av erfaringer, så gjør man ikke noe spesielt med bæsj når det bare er morsmelkbæsj. Den er ganske rennende. Utslagsvask og å skylle av, så legge i en vanlig vaskebøtte uten lokk / bøtte med vaskenett som kan lukkes, og ikke står på varmekabler. Når det er nok til en vask hives det i maskina, kjør kald skylling først, så vanlig 60graders vask, så gjerne en skylling igjen. Når babyen får fast føde og bæsjen blir mer sammenhengende er det mange som har et lag rispapir (kjøpes på rull) i bleia, og så vipper de bare av ned i do.

Vi er ganske heldige ift det praktiske, da vi har stort bad og eget separat vaskerom. kommer da bare til å ha ei vanlig bøtte på vaskerommet (er ikke varmekabler der), hvor vi samler de brukte bleiene, etter å skylle i utslagsvask der hvis det trengs.

Bambus er visst supert materiale, og mye mer miljøvennlig enn bomull også. Her har jeg kjøpt 15 brettebleier (dvs vanlige gaskluter 80x80cm i bomull) og noen ullbukser, og strikka noen sjøl. Så skal jeg bestille 12 formsydde bleier i bambus med innlegg ved siden av, fra Sandy's "Mother'sEase" og Myllymuksut (finsk merke). I tillegg kommer 7 lommebleier (BumGenius) som kommunen sponser.

Heldig med gubbe som er med på det! Her er'n veldig skeptisk, og sikkert med rette - da jeg har for vane å legge lista endel høyere enn jeg mestrer... Men han har blitt mer positiv i det siste, heldigvis.

Ift det jeg har kommet over av erfaringer, så gjør man ikke noe spesielt med bæsj når det bare er morsmelkbæsj. Den er ganske rennende. Utslagsvask og å skylle av, så legge i en vanlig vaskebøtte uten lokk / bøtte med vaskenett som kan lukkes, og ikke står på varmekabler. Når det er nok til en vask hives det i maskina, kjør kald skylling først, så vanlig 60graders vask, så gjerne en skylling igjen. Når babyen får fast føde og bæsjen blir mer sammenhengende er det mange som har et lag rispapir (kjøpes på rull) i bleia, og så vipper de bare av ned i do.

Vi er ganske heldige ift det praktiske, da vi har stort bad og eget separat vaskerom. kommer da bare til å ha ei vanlig bøtte på vaskerommet (er ikke varmekabler der), hvor vi samler de brukte bleiene, etter å skylle i utslagsvask der hvis det trengs.

Bambus er visst supert materiale, og mye mer miljøvennlig enn bomull også. Her har jeg kjøpt 15 brettebleier (dvs vanlige gaskluter 80x80cm i bomull) og noen ullbukser, og strikka noen sjøl. Så skal jeg bestille 12 formsydde bleier i bambus med innlegg ved siden av, fra Sandy's "Mother'sEase" og Myllymuksut (finsk merke). I tillegg kommer 7 lommebleier (BumGenius) som kommunen sponser.

Hmm... Utslagsvask har ikke vi.. da blir det liksom bare i vanlige vasken på badet. Men det kan jo gå. Også har vi selvfølgelig varmekabler på badet ^^ haha.

Og det med rispapir det ser jeg ingenting av på ebay.. Så det er tydeligvis ikke noe de driver med der. Jeg må lese på flere av de engelske nettbutikken tror jeg! Så får jeg se hva de gjør.

Jeg har funnet wet/dry bags som jeg kan henge! FANTASTISK! <3
Da er det bare å få opp knagger på veggen så henger jeg de bare på veggen over stellebordet eller noe ;)

Back
Topp