Tøybleier

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Flere som bruker det her?
Vi er litt i oppstartsfasen, men begynner å fylle opp lageret litt =)
Genialt for Lille som blir ekstremt fort sår på stumpen sin :-/

Nei, jeg bruker vanlige bleier, men er jo kjempebra og bruke tøybleier:-) Og ikke minst sund for miljøet!

Jeg husker jeg vurderte det med T også, men mannen var ikke helt med og da orket jeg ikke styret.
Men Lillebror har vært så sår og da var det verdt forsøket syntes jeg - og det er jo ikke så mye styr som jeg trodde! =)

nei, tøybleier er ikke noe for meg! Ikke at det er tungvindt, for det synes jeg absolutt ikke. Bleie + rispapir er jo like enkelt som papisbleier. En annen ting er diskusjonen man kan ta om hva som er best for miljøet: søppel eller all vaskinga...det har vel vist seg at miljømessig er de to likestilte.
Men det jeg ikke liker med tøybleier er at bleien blir så himla svær at det hindrer barnet i fysisk utfoldelse. Vi hadde en liten gutt på halvannet år som brukte tøybleier i barnehagen der jeg jobber, og han fikk så "andegange" av bleien at han ble hemmet i leken sammen med de andre barna. Til slutt måtte vi be foreldrene om å la han gå med papirbleier ute, slik at han fikk mulighet til å klarte, ake osv uten at de andre barna løp fra han... så det fungerer sikkert bra mens de er babyer, mens på småbarn er jeg mer skeptisk!

Miljøaspektet kommer nok litt anpå. Grønn hverdag sier jo at det ikke lønner seg om man vasker alt på 90 grader og bruker tørketrommel og halvfulle vasker. Men om man kjører fulle vasker, på 60 grader og ikkr bruker trommel så skal det lønne seg. Materialene i engangsbleier bruker utrolig lang tid på å bryte ned og ingenting i de bleiene er resirkulerbart.
Det med store bleier tror jeg varierer i hva slags bleier man bruker.
Jeg har kikket mye rundt nå, og det er et HAV av bleier å velge mellom. Mange av de ser store ut, men veldig mye av bleiene er utrolig nette og fine, og jeg kan virkelig ikke se at det skal hindre bevegeligheten til et barn som kan gå.
Men nå har jeg ikke erfaring med det da, så jeg skal ikke påstå noe =)
Men det jeg har prøvd hittil hvertfall gjør meg abolutt ikke skeptisk til å bruke det i lang tid fremover.

Jeg vurderte det da jeg var gravid med Alexander, men mannen min nektet. Har en venninne som begynte med tøybleier på sin første, men etter hvert nektet mannen å bytte tøybleiene - så hvis hun ville ha hjelp fra han måtte hun bare gå over til "vanlige" bleier.
Jeg synes det er kjempeflott at folk bruker tøybleier, men det er ikke for alle tydeligvis.

Nei det er nok ikke for alle - og jeg er ikke helt sikker selv enda. Mannen er skeptisk, men foreløpig brukes brettebleier og det er jo litt mer styrete. Blir enklere med bleier hvor alt er som på engangsbleiene, men det orket jeg ikke å bruke penger på før jeg vet om vi blir å bruke det på heltid =)

Jeg måtte bruke det en periode da eldste tisset igjennom ALT samme hva om natten og var veldig sår av Libero. Det er et godt alternativ selv om man ikke tenker på miljø osv også. Er ikke alle barn som tåler de tette papir/plastbleiene. Fint med alternativer :)

VI har brukt Libero på natten, men stort sett tøy på dagtid nå. I dag ble det Libero da det meste var på vask - og det ble skikkelig sår stump. Ikke bare der det var bæsj liksom, men hele rumpa der bleien hadde vært inntil huden...Uff, stakar liten

Back
Topp