tøybleier?

Ikke no alternativ her heller. seff om det blir sår stump og sånn, men før det er det ikke aktuelt. mamma og pappa hadde det litt til meg tror jeg og de syns det var et sabla styr..

altså, no offence jenter, men om dere leser trådstarten ser dere at jeg spør etter hvem som deler interressen, ikke hvem som syns det er et sabla mas og styr og sånn.. dette er liksom en framsnakkingstråd, ikke en stønn og syt og ork-tråd ;)

altså, no offence jenter, men om dere leser trådstarten ser dere at jeg spør etter hvem som deler interressen, ikke hvem som syns det er et sabla mas og styr og sånn.. dette er liksom en framsnakkingstråd, ikke en stønn og syt og ork-tråd ;)

Dette er jo et diskusjonsforum er det ikke? En tråd vil aldri holde seg til en side av saken, sånn er det bare.

Jeg venter min første og har egentlig ikke tenkt noe særlig over om jeg skal bruke tøybleier eller engangsbleier men etter å ha lest denne tråden og litt rundt på nettet må jeg si at jeg ser det helt klart som et ganske aktuelt alternativ! Men har ikke så god peiling på det her, så derfor håper jeg noen av dere "tøybleiebrukere" kan hjelpe meg med et par spørsmål?!
- Hvordan fungerer det egentlig? Er det tøyet i bleien som absorberer tiss og hvordan gjør dere det med bæsj? 
- Hva slags type synes dere er best? Synes det var så mange forskjellige å velge i..
- Hva gjør dere med de brukte bleiene? Har skjønt at man vasker de i vaskemaskinen, men tenker på før de skal vaskes. 
- Skifter dere bleier like ofte som med engangsbleier? 

Huff, føler meg litt dum nå altså, men er som sagt førstegangs og har lite peiling på dette! 

tøybleieopplegget kan virke som litt av en jungel i begynnelsen om man ikke får en forklaring på det så jeg skjønner godt at du føler deg litt forvirret ^^

man kan dele det opp i to hovedgrupper:  med og uten fastsydd sperrelag.

Uten fastsydd sperrelag er oftes brukt helt i starten samt som nattbleier. Av dem har man de gode gammeldagse brettebleiene som er av gas eller flanell eller lignende materiale med høy oppsugningsevne. Bambus er også mye brukt som materiale i tøybleier. 
Og man har formsydde bleier (trenger ikke brettes, ferdig sydd inn til formen av en bleie).
Disse må man ha et sperrelag utenpå noe som oftest er en ullbukse behandlet med lanolin eller "plastsnipp"/sperrelag i PU (litt som å ta i de myke regntøybuksene ^^)

så har man alle de andre som blir kalt så mye forskjellig, lommebleier, AIO (All In One/alt i ett) bleier, Snap-in osv.
Da er det et fastsydd sperrelag i bleien, disse bleiene er ofte mye nettere og har bedre passform for barn som skal kunne bevege seg bedre og er brukt fra barna ikke lenger bare ligger i ro.

Inni bleiene har man et rispapir eller fleecepapir (pass på at man kjøper en sort som er bio-nedbrytbar så man ikke tetter doen ^^ )
Dette ligger innerst mot huden til barnet, om barnet bare har tisset kan man ha disse papirene i vaskemaskinen for gjenbruk om man bruker vaskenett på dem. Ved avføring hos barnet, snur man bleien oppned over toalettet så avføring + innleggspapir går rett i toalettet.

Mine personlige favorittmerker er: Muksut og P'tit Dessous som formsydde (veldig god oppsugningsevne, genialt som nattbleie selv for små som sover igjennom hele natten)

Itti Bitti og Happy Heinys som dagbleier. 
Mange AIO-bleier har fastsydd oppsugningsinnlegg, det er ikke så fryktelig gunstig da det tar laaaang tid å tørke, Itti Bitti sine er bare sydd fast i ene enden så der drar man ut innlegget så det tørker raskere.
De har også en løsning som heter Snap in, der knapper man på plass innleggene så de ligger stødig men da ligger ikke innleggene inni bleien på samme måten som en AIO. Jeg var veldig fornøyd med dem til min jente men venninnene mine som hadde gutter foretrakk AIO-løsnignen.

Før vask tar man ifra hverandre bleiene så godt det lar seg gjøre (altså alt som ikke er sydd fast, løsnes, lommebleier hvor innlegget er stappet inni, drar man ut innlegget på) og har i en stor pose. Man kan bruke vanlige plastposer men det greieste er å bruke noen kroner på en stor våtpose i samme stoff som lommebleiene, ikke ha den liggende på varmekabler, da forringes vanntettheten samt at det kan lukte :S Kjøp da en stor en som tar minimum 10 bleier, helst fler. (disse posene fins i mindre størrelser også til 2-3 bleier, veldig grei å ha med ut av huset i stellebagen)
Når posen er full bare vrenger du den inn i maskinen og hiver posen med. (OBS, ullsperrelag skal ikke vaskes på denne måten, pga lanolinen er de "selvrensende" i lang tid før de må lanolinbehandles igjen, så disse bare henges til tørk/lufting) 
vask med ekstra skylling, halv mengde vaskemiddel (flytende er best, pulver kan sette igjen rester, vaskemiddelrester i bleiene er hverken bra for barnet eller bleien, de mister evnen til å være vanntett...) på 60grader.

bleiene skiftes like ofte som engangs ja, du kan sammenligne det litt som å sitte i en dam med regntøybukse på. Det er tett en stund men så begynner det å sige igjennom til slutt. Uansett vil barnet ha best av at når det har gjort noe i bleien så byttes den. Urin mot huden er ikke bra, samt at det kan oppstå bakterievekst og føre til urinveisinfeksjon (dette er likt for både papir og tøy, så at det reklameres på tv for bleier som kan holde i time inn og time ut pga god oppsugningsevne er jo helt meningsløst. Dette var en av tingene helsesøster tok opp når A var liten, samme hva reklamene sier; skift bleie når barnet har tisset...det sparer deg for problemer.)

du skal overhodet ikke føle deg dum for at du lurer på ting! graviditeten kommer ikke med instruksjonsbok og det gjør ikke barnet heller ^^

Jeg holder til i Bergen så alle som bor i nærheten og ønsker en demo av tøybleier i praksis er hjertelig velkommen. (det blir demo uten barn oppi, tror jenten min på 4,5 år som har vært bleiefri siden 1,5 hadde lurt fælt om jeg stappet bleie på hennne xD aldri i verden om de hadde passet heller... ) men jeg kan vise de forskjellige sammensetningene, hvordan det fungerer i praksis. Hvordan en formsydd ser ut i forhold til en lommebleie osv.
Jeg er et rotehode av natur, men nøyaktiv hvilken kasse tøybleiene er i, vet jeg på en prikk så de er framme på et blunk ^^

Tuusen takk for så flott og utfyllende svar! Det hjalp masse :)
Er vel ikke i tvil lenger, her blir det tøybleier! Jeg bor også i Bergen så når vi er litt nærmere termin tar jeg meg gjerne en tur for demonstrasjon! Synes dette var kjempe spennende! 

*Cake-Pop* skrev:
Ikke no alternativ her heller. seff om det blir sår stump og sånn, men før det er det ikke aktuelt. mamma og pappa hadde det litt til meg tror jeg og de syns det var et sabla styr..

syns tøybleyer er et veldig fint alternativ og anbefaler den. Brukte det til førstemann og syntes ikke det var noe vanskelig sånn sett. Men da jeg fikk nr to og skulle ha to med bleye ga jeg opp av en eller annen grunn. Syntes sykkert at det ble for tungvint med to.
Tror ikke jeg bruker de denne gangen da jeg kommer sikkert til med å ha to med bleye igjen. Men denne tråden la jo inn litt tanke .... skal vurdere det, kunne jo fortsette med engangs på han på 2-3år selv om jeg brukte tøy på den nye. :D

ja to med tøy kan gjerne bli litt mye, og det er jo heller ikke til å stikke under en stol at det tar litt mer plass enn en pakke engangs ^^ 

Back
Topp