Tøybleier....spm og meiningar!

Mammapostei!

Elsker forumet
Så, eg har alltid syntes tøybleier var noko fjas,  (og syntes vel delvis det enda då) men de er jo så himla kule å sjå på!!!

Har lufta tanken for sambo (sidan han står for 90 % av klesvasken var vel det rimelig), og han er ikkje heilt fjern for tanken, med tanke på mengden restavfall ( me har ikkje SÅ mykje, men med to bleieungar fyller me jo nesten dunken, og sorterer alt me kan ellers) og at eg har lyst....men han seier enten kjøre me på å kjøpe, men då skal det brukast, ellers gjer me f...

Men då lurer eg på...

Kan ein bruke lommebleier heile døgnet?

Brukar ein fleire tøybleier i døgnet enn med papirbleier?

Kor ofte vasker de?

Kan dei tromlast?

Og heilt ærlig nå, er ungen like tørr på huden som med papirbleier, dvs. er det like god oppsugingsevne?

Og koss er bevegelsen til ungen? (Eg brukar Pampers fordi eg syntes Libero er så stive og ekle liksom...)

Og ellers meiningar for og imot??

Kan ein bruke lommebleier heile døgnet? ja, de fleste kan det, gjerne med ekstra inlegg, jeg velger å bruke formsydde med ull for å gi huden litt ekstra luft en lang natt.

Brukar ein fleire tøybleier i døgnet enn med papirbleier? kan jeg ikke tenke meg.

Kor ofte vasker de? 3.hver dag, kunne ha vasket sjeldnere, men da er vanligvis favorittbleiene savnet[;)]

Kan dei tromlast? ja, men lommebleier tørker fort så jeg har ikke behov for det, tar en tromling en gang iblandt når jeg har rensing av alle bleiene

Og heilt ærlig nå, er ungen like tørr på huden som med papirbleier, dvs. er det like god oppsugingsevne? nei, engangsbleier har kjemikalier i seg som fjerner babyens naturlige fuktighet og beskyttelseslag, tøybleier har ikke slike kjemikalier og huden er derfor slik den skal være. tøybarn blir derfor ofte sjeldnere eller aldri sår.

Og koss er bevegelsen til ungen? (Eg brukar Pampers fordi eg syntes Libero er så stive og ekle liksom...) bevegelsen er helt fint, du skal overstøffe en tøybleie mye før det skal hindre ungen.

Og ellers meiningar for og imot?? en av de beste kjøpene jeg har gjort, er kjempefonøyd med tøy.

Vi har vel en 17 bleier der flesteparten er lommebleier, og da vasker jeg hver 3-4. dag. Bruker ofte papir på natt enda.
De fleste er one size, og det funker veldig bra. Da Bum Genius sine.

Tøybleier er knallgøy. Digger fargene og motivene[:D] Dessuten er det like enkelt som vanlige bleier, og lukter ikke. Eneste som lukter er i de 2 sekundene du vrenger våtposen inn i vaskemaskina[:)]

Vi har brukt lommebleier hele døgnet, men har brukt engangsbleier på natten i det siste!! hun begynte plutselig å tisse noe voldsomt på nettene, men går nok over igjen til lommebleier igjen!! skifter ca 5 bleier i døgnet..det er vel omtrent det samme som med engangs.

Vi har veldig mange bleier akkurat nå.. ca 30stk..!! då kunne jeg ha vasket hver 5 dag, men vasker hver 3 for å unngå at lukten setter seg i bleiene.. då trommler jeg de, har ikke så stor plass til å henge de opp.. absorbasjons evnen øker jo og når de trommles.!

synes ikke hun er noe særlig fuktig på stumpen, er hun fuktig så må jo bleien skiftes.då er den "full" det som er så greit er at du kan putte bleiene med så mye innlegg du bare vil, og dermed er de tørre lengre..

tenkte litt på dette med bevegelse en stund, men har konkludert med at det ikke er så stor forskjell.. (klart det er litt forskjell, det er jo mye mer stoff mellom beina, men det har ingenting å si iforhold til utvikling og komfort)

vil absolutt anbefale Bum genious sine One size lommebleier.. de er de absolutt beste

ORIGINAL: Mammapostei!

Så, eg har alltid syntes tøybleier var noko fjas,  (og syntes vel delvis det enda då) men de er jo så himla kule å sjå på!!!

Har lufta tanken for sambo (sidan han står for 90 % av klesvasken var vel det rimelig), og han er ikkje heilt fjern for tanken, med tanke på mengden restavfall ( me har ikkje SÅ mykje, men med to bleieungar fyller me jo nesten dunken, og sorterer alt me kan ellers) og at eg har lyst....men han seier enten kjøre me på å kjøpe, men då skal det brukast, ellers gjer me f...

Men då lurer eg på...

Kan ein bruke lommebleier heile døgnet? Ja, du velger selv hvilke beleier du bruker, men du trenger som oftest en bleie med plass til MYE innlegg om natta (vår erfaring, kan hende det bare er vår gutt som tisser enormt iløpet av natta)

Brukar ein fleire tøybleier i døgnet enn med papirbleier? Det kommer an på hvor mye innlegg du bruker i bleia, men min erfaring er allikevel; ja, 1-2 ekstra...

Kor ofte vasker de? Hver dag/annenhver dag/hver tredje dag alt etter hvor mye det lukter og om jeg har mye håndduker el.l som kan vaskes sammen.

Kan dei tromlast? Kan de sikkert, men da mister du det energibesparende /miljøvennlige aspektet

Og heilt ærlig nå, er ungen like tørr på huden som med papirbleier, dvs. er det like god oppsugingsevne? Nei...

Og koss er bevegelsen til ungen? (Eg brukar Pampers fordi eg syntes Libero er så stive og ekle liksom...) Det kommer an på bleia... Det er iallefall bedre for hoftestillingen med tøybleier at er litt brede mellom bena.

Og ellers meiningar for og imot?? FOR: Miljøvennlig, gir ikke så høy temperatur i pungen hos gutter (som kan gi dårlig sædkvalitet).
Billig! (det kommer selvsagt an på om man kjøper brukt og hvilke merker man velger)
MOT: Bleiebøtta kan lukte sterkt av ammoniakk om man venter noen dager med å vaske.
Jeg synes nattbleia har vært gedigen, luktet stramt og gitt noe sårhet. Det gikk over da vi brukte tøybleier bare om dagen.

glede meg te du komme te meg på tøybleietreff. juhuuuu, visste eg kom te å klara å omvenda deg te slutt[:D][:D][:D]

Man kan i teorien bruke lommebleier hele døgnet. Jeg skal kjøpe egne nattbleier, med plass til masse innlegg, og som puster bra.

Tror ikke vi bruker flere tøybleier, enn vi gjorde papirbleier.

Vi vasker hver tredje dag. Har vel 24 bleier. Vi MÅ ikke vaske så ofte, men det er liksom rutinen. Fyller da opp meskinen med kluter, håndklær osv

Jeg vet ikke om de kan tromles. Jeg vasker på kvelden, og henge opp før jeg legger meg, og da er de tørre til morgenen igjen

Huden er ikke like tørr. Men det er jo bare naturlig tiss (som er en kroppsvæske). Grunnen til at huden er knusktørr med papirbleier er jo alle kjemikaliene som er oppi. Og tror huden tar mer skade av det.

Bevegelsen er bra.

Vi er veldig fornøyde med tøybleiene.
Har brukt papirbleier på førstemann, og tøybleier denne gangen, så føler jeg har bra sammenligningsgrunnlag.
Det er enkelt, kult, miljøvennlig, og billig
Og utrolig greit å alltid ha bleier i hus. Slipper den evinnelige setningen "trenger vi bleier??"

ORIGINAL: lykkeligmamman

glede meg te du komme te meg på tøybleietreff. juhuuuu, visste eg kom te å klara å omvenda deg te slutt[:D][:D][:D]

Vært å tøybleie misjonert? så bra..[:)] får ta med noen av de lekreste bleiene til Melissa da, for da er en bare nødt til å bli solgt. Melissa har nettopp fått 2 aldeles herlige Bluberry bamboo bleier. Deilig myke og flotte print på de.[;)][:D]

Vi bruker tøybleier hele døgnet.

Jeg tror ikke vi hadde skiftet bleier noe sjeldnere om vi ikke hadde brukt tøy. Skifter normalt 3-4 bleier i døgnet, med mindre hun bæsjer oftere.

Vasker bleier kanskje hver 4. dag.
Jeg har de bestandig i trommelen, fordi jeg ikke gidder å henge de opp og fordi jeg ikke har plass til det.

Jeg syns de suger bra opp, men kan jo ikke sammenlikne fordi vi har KUN brukt engangsbleier i de 5 dagene vi var på sykehuset etter fødselen.

Jeg har aldri opplevd at jeg har tenkt at bleiene hemmer bevegelsesevnene hennes. De er jo myke og gode.

Jeg er superfornøyd med tøy. Det virker litt overveldende når man skal sette seg inn i hva man trenger og skal kjøpe, men man kommer veldig raskt inn i det. Vi har aldri vært misfornøyd, sambo er også helfrelst på tøybleier.

På www.bleieboden.no kan du lese om fordeler med tøybleier, både økonomiske, økologiske, og helsemessige.

ORIGINAL: Mammapostei!

Takk for svar... vente spent på fleire;)  Kor mange bleier har du og brukar du one size?

jeg har så mange bleier at det er flaut,[&o] hadde holdt med 15, men 25 er optimalt

jeg bruker bum genious one-size, er en kjempebra begynnerbleie og den passer de fleste, men nå når baarnet mitt har passert 10 kg snart og er lang, så begynner de å minke i str.ser for meg de passer til sommeren.
ellers har jeg Happy Heinys one-size, de er altfor store til nyfødt, men kommer til å passe fint en stund til her.
også har jeg Thirsties Duo Diaper, det er en "one-size" bleie men de har delt den i to en for småttis og en fra 9 kg(tror jeg) og oppover, mye mer realistisk og kjempegode bleier, (thirsties AIO har vært favoritt her)
ellers har du fuzzi bunz one size, men jeg har kjøpt fuzzi i Medium og Petite som gikk fra 7 kg til 16 kg, du har de med andre ord leeenge

Back
Topp