Tøybleier? Noen som har erfaring?

Jeg bar og MASSE, har allerede kjøpt inn sjal til mini brukte tøybind noen perioder før jeg ble gravid. Brukt kopp og, men er bare noen av dagene jeg synes det er behagelig. Er en gruppe som heter tøybind og menskopp eller noe slik på Facebook hvor man kan høste mer erfaringer :) veldig godt fornøyd med oppsuging på tøybind, men og at man slipper den ekle lukten som kommer fra engangs, det være seg bleier eller bind! Og at det føles mye bedre og mindre klamt mot huden.

Jeg er veldig for at det som er mot huden er mest mulig behagelig. Jeg får gjerne utslett i huden ved bruk av engangsbind og når det blir fuktig hovner jeg litt opp. Spurte gyn som sa at det er mye dritt i de engangsbindene, ikke rart hvis du faktisk reagerer allergisk på noen av de kjemiske stoffene i bindet.

Haha.. finnes det en gruppe som heter det også? Det er virkelig en gruppe for alt!

Rispapir kan forresten ikke I do, kun tiss bæsj og dopapir kan i do. Mange hiver det i en bleiebøtte /søppel slik andre gjør med engangsbleier, om man ikke har "vippebæsj" som går i do :) blir jo uansett veldig mye mindre søppel med pose + rispapir enn med masse engangsbleier, er jo ikke bæsj så ofte (stort sett)
Det er sant!

Jeg er veldig for at det som er mot huden er mest mulig behagelig. Jeg får gjerne utslett i huden ved bruk av engangsbind og når det blir fuktig hovner jeg litt opp. Spurte gyn som sa at det er mye dritt i de engangsbindene, ikke rart hvis du faktisk reagerer allergisk på noen av de kjemiske stoffene i bindet.
Det er virkelig en gruppe for alt! Det er en norsk ec gruppe og, men husker ikke navnet
Haha.. finnes det en gruppe som heter det også? Det er virkelig en gruppe for alt!

Det er virkelig en gruppe for alt! Det er en norsk ec gruppe og, men husker ikke navnet
Den heter eliminasjonskommunikasjon ;)

Nytt spørsmål til alle som har erfaring med tøybleie. Brukte dere det fra dag 1? I så fall hva er erfaringen med det?
Vi gjorde det. Stas med den første nusselige bleien som kom på, jordmødrene var helt i hundre og hentet flere andre jordmødre som ville se, og jeg måtte fortelle masse om både bleiene og tøybindene, de ville ha slikt liggende på føden så foreldre kunne se alternativer :hilarious:

Ingen problem å bruke fra dag én, og babybeket gikk bort på vanlig vaskemåte. Var kanskje en yderst liten skyggeflekk der, men den fikk jeg bort med solbleking når de uansett hang til tørk.

Så du spurte om tøybind også, det er helt gull!
Jeg reagerte veldig på engangsbind, og kunne ikke bruke tampong er heller, og mest sannsynlig ikke menskopp. Tøybind ble redningen, så før fødselen kjøpte jeg en del store nattbind til renselsen. Brukte det også rett etter fødselen, snakk om forskjell som natt og dag i fra min første fødsel. De holder bedre, så trengte ikke de der digre bind i nettingtrusene :hilarious: Ingen lukt, ingen lekkasje, ingen smertefulle sår fra reaksjonen på engsngsbindene. Og så kastet jeg de bare i våtposen sammen med bleiene og rett i vaskemaskinen :D Til denne fødselen skal jeg til og med prøve å sy noen selv :hilarious:

• Liker
Reactions: MM.
Vi skal også bruke tøybleier. Jeg har brukt tøybind (i kombinasjon med menskopp, men jeg foretrekker bind) i ti år og det er helt uaktuelt for meg å gå tilbake til plastbind. Det er virkelig helt utenkelig å pakke underlivet mitt inn i plast, slik at fukt og sopp får kose seg. Og det er helt sant det der med at det ikke lukter. Jeg trodde det var mensblod i seg selv som luktet, men tøybind lukter virkelig ingenting. Med litt gallesåpe blir de helt rene også. Og de varer lenge. Jeg har supplert underveis, men de tøybindene jeg kjøpte for ti år siden bruker jeg ennå.

Vi gjorde det. Stas med den første nusselige bleien som kom på, jordmødrene var helt i hundre og hentet flere andre jordmødre som ville se, og jeg måtte fortelle masse om både bleiene og tøybindene, de ville ha slikt liggende på føden så foreldre kunne se alternativer :hilarious:

Ingen problem å bruke fra dag én, og babybeket gikk bort på vanlig vaskemåte. Var kanskje en yderst liten skyggeflekk der, men den fikk jeg bort med solbleking når de uansett hang til tørk.

Så du spurte om tøybind også, det er helt gull!
Jeg reagerte veldig på engangsbind, og kunne ikke bruke tampong er heller, og mest sannsynlig ikke menskopp. Tøybind ble redningen, så før fødselen kjøpte jeg en del store nattbind til renselsen. Brukte det også rett etter fødselen, snakk om forskjell som natt og dag i fra min første fødsel. De holder bedre, så trengte ikke de der digre bind i nettingtrusene :hilarious: Ingen lukt, ingen lekkasje, ingen smertefulle sår fra reaksjonen på engsngsbindene. Og så kastet jeg de bare i våtposen sammen med bleiene og rett i vaskemaskinen :D Til denne fødselen skal jeg til og med prøve å sy noen selv :hilarious:
Hva slags bleie brukte du da babyen bar nyfødt? Brettebleie? Med sikkerhetsnåler? Eller formsydd med sprerrelag?

Jeg skal absolutte investere i tøybind også!!

Vi skal også bruke tøybleier. Jeg har brukt tøybind (i kombinasjon med menskopp, men jeg foretrekker bind) i ti år og det er helt uaktuelt for meg å gå tilbake til plastbind. Det er virkelig helt utenkelig å pakke underlivet mitt inn i plast, slik at fukt og sopp får kose seg. Og det er helt sant det der med at det ikke lukter. Jeg trodde det var mensblod i seg selv som luktet, men tøybind lukter virkelig ingenting. Med litt gallesåpe blir de helt rene også. Og de varer lenge. Jeg har supplert underveis, men de tøybindene jeg kjøpte for ti år siden bruker jeg ennå.
Så bra! Jeg kommer absolutt til å investere i tøybind denne gangen!

Tusen takk for langt og fyldig svar. Jeg suger til meg infoen! Spesielt det du skrev om magen til babyen!

Har et spørsmål. Kan rispapir hives rett i do? Hvis ikke, hva gjør du med bæsj som ikke vil løsne fra papiret? Hvis man hiver det i søpla stinker det jo, og da bruke plastposer for å hive det i er vel litt av poenget med tøybleie borte?

Og skal du bruke tøybleie fra dag 1? I så fall hva slags?

Nei dessverre, rispapir må kaster i søpla i Norge. I utlandet kaster de noen rett i do.
Vi hadde de små bleieposene/hundebæsj poser tilgjengelig som vi kastet rispapiret i. Hvis det bare var litt på lot vi posen henge gjennom dagen/til det kom en stinker, men ellers kastet vi det. Når ungen hadde så fast bæsj kom det heller ikke så ofte lenger, så følte ikke det ble så ille. Prøvde sånne nedbrytbare poser en stund, men endte opp med å tenke at miljøgevinsten med tøy var så stor, at noen poser kunne jeg avse. Jeg hadde brukt endel slik til engangs og. :)

Jeg har ikke kjøpt nyfødtbleier (enda?). Jeg har ikke tenkt å stresse med å begynne med tøy. Tenker vi skal komme oss hjem fra sykehuset først, bli godt kjent og føle at jeg mestrer nye hverdagen før jeg begynner med tøy prosjektet :) synes det kan bli litt voldsomme på de minste babyene også. Helt i starten vil jeg prøve meg på brettebleier og cover.

Hva slags bleie brukte du da babyen bar nyfødt? Brettebleie? Med sikkerhetsnåler? Eller formsydd med sprerrelag?

Jeg skal absolutte investere i tøybind også!!
Nei jeg satte meg aldri inn i det med bretting, vurderer å gjøre det denne gangen da. Vi kjøpte aio i nyfødtstørrelse, herlighet så søte de var da :hilarious: skal kjøpe noen flere denne gangen så jeg slipper å vaske i ett sett, hadde akkurat for få sist.

Vi kjøpte aio i nyfødtstørrelse, herlighet så søte de var da :hilarious: skal kjøpe noen flere denne gangen så jeg slipper å vaske i ett sett, hadde akkurat for få sist.
Har du et merke å anbefale? Og hvor mange vil du si er en passe mengde?

Har du et merke å anbefale? Og hvor mange vil du si er en passe mengde?
Jeg elsket imagine sin, og var ganske fornøyd med totsbots sine, kommer denne gangen også til å prøve både elf og bambooty, sistnevnte hadde jeg mange av i større størrelser og var fornøyd. Blir å gå for 20-25 stykker. Prisen man betaler får man delvis igjen da alt har stor verdi på bruktmarkedet. Man finner forsåvidt mye fint brukt også for å spare penger, prøv tøybleietorget på fb.

Back
Topp