Sniker fra januar her, vi går også for tøybleier. Hadde ca 15 bleier i størrelse nyfødt sist, (De som er one size ble for stor i starten til vår) og det var akkurat litt for få til den perioden da det bæsjes i ett. Men vi økte til 25 og da følte vi at det var en perfekt mengde. Jeg følte heller ikke at bleiene måtte byttes oftere enn engangsbleier, men det varierer jo litt hvor mye babyen tisser da. Jeg hev alle skitne bleier i en våtpose som hang på badet, og når det hadde gått 2-4 dager var det nok til en full vaskemaskin, så da tømte jeg hele våtpose inn i maskinen og vasket, lett som en plett.
Tips: viktig å sette seg inn i vaskerutinene gjennom tøybleiegruppene på fb, jeg har altså blitt så mye flinkere til klesvask generelt og ikke minst flekkfjerning etter jeg ble tøybleiemamma
Tips nr2: om bleiene lekker er det nok brukerfeil, enda en ting man kan lære fra andre tøybleiemammaer er hvordan bleien taes på korrekt
Når alle jeg møtte kritiserte vårt valg av tøybleier med "uff at dere orker, så mye jobb, jeg vasker nok fra før av, osv osv"
Jeg følte ikke at det var noe mer jobb enn å gå ut med de ekstra søppelposene engangsbleier ville skapt. Jeg likte at de ikke stinker slik som engangs, og var mye bedre for huden og miljøet. Vi praktiserte i tillegg ec fra starten av, og det funket flott i kombinasjon med tøy, og det ble en kort bleieperiode
Totalt vasket jeg kanskje to maskiner flere i uka, ikke merkbart engang. Vi brukte kun alt i ett bleier. I starten brukte jeg noen formsydde med sperrelag over på natten, men gikk over til aio der også.
Lykke til med tøy
Og på, vår absolutte favoritt var faktisk en billigbleie, lillegull økonomi aio