Tøybleier? Hva tenker du?

Snuppeguri

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Marsboerne 2023
Jeg har alltid tenkt at tøybleier, tøybind osv er grusomt ekkelt og noe jeg aldri kommer til å ta i bruk.

Men så har jeg jo skjønt at det er jo nesten bare fordeler med å bruke tøybleier.
- Man sparer mange tusen! Bleiene kan kjøpe brukt på Finn.no og kan også selges igjen! (Høres kanskje ekkelt ut, men de er helt rene og fine)
- noen kommuner gir økonomisk støtte til familier som bruker tøybleier da det er så veldig miljøvennlig. Man kaster i gjennomsnitt 1 tonn(!!!!) bleier i hele bleieperioden til ett barn. feks Oslo kommune gir 1000kr. Og det får man kjøpe ganske mange tøybleier for, så det er en veldig god start!
- Er bedre for babyhuden, mindre bleieutslett og sår.
Og sikkert mange flere punkter, men dette er hvertfall hovedgrunnene til at jeg vurderer det.

men vil høre litt hva folk tenker og eventuelt erfaringer!
Så del alt du tenker, både gode og negative ting!
 
Vi bruker tøybleier, vi kjøpte brukt av en venninne. Hvis man leser om det kan man bli litt overveldet av de ulike typene, så var egentlig greit å bare kjøpe to bæreposer med brukte bleier å bruke det. Her er det mannen som holder på med det (vi begynte ikke å bruke det før han var i perm), og han synes det er helt kurant. Han vasker og stapper og ordner. Ikke noe problem for barnehagen heller. Vi bruker engangs på natta og innimellom ellers.

Vi får se om vi blir å bruke det med nyfødt, da er det jo så mange bleier som går hver dag, men da kan man jo spare ganske mange penger også.. Jeg tror at årsaken til at vi gav litt opp i starten var at vi prøvde brettebleier, men vi fikk det ikke til. Så fikk vi tak i sånne mer moderne som bare er å kneppe på og ha ilegg i. Det finnes to store favebookgrupper for tøybleier, én for kjøp og salg, og en for tøybleiesnakk. Anbefales, der kan man lære masse.
 
Jeg har ingen erfaring, og har heller ikke tenkt tanken på å prøve. Det virker som så vanvittig mye jobb, basert på det lille jeg har lest. Å spare en del kroner (og miljøet) er rett og slett ikke motivasjon nok, dessverre.

Det er ikke sikkert det er så ille som jeg ser for meg da, mulig jeg hadde blitt veldig positivt overrasket. Imponert over de som gjør det :)
 
Jeg tenkte vi skulle bruke tøybleier forrige gang, først og fremst pga miljø. Så tenkte å starte med det når ting hadde landet litt etter fødsel. Ble med tanken gitt, i et ellers miljøbevisst sinn dukket en enorm bruk- og kastmentalitet opp på bleiefronten. :p
 
Jeg har ingen erfaring, og har heller ikke tenkt tanken på å prøve. Det virker som så vanvittig mye jobb, basert på det lille jeg har lest. Å spare en del kroner (og miljøet) er rett og slett ikke motivasjon nok, dessverre.

Det er ikke sikkert det er så ille som jeg ser for meg da, mulig jeg hadde blitt veldig positivt overrasket. Imponert over de som gjør det :)
Er egentlig ikke så veldig mye jobb. Er også deilig å slippe å drasse hjem masse bleiepakker, og passe på at man har nok. Men jeg skjønner hva du mener, særlig når man er førstegangs så er det liksom tusen ting å lære seg, og da er kanskje ikke det med tøybleier øverst på lista. Tok jo noen måneder før vi begynte å bruke det. Men jeg tenker at når mannen min klarte å finne ut av det uten noe annet enn en kort innføring fra hun vi kjøpte av, så er det ikke så vanskelig.
 
Jeg hadde veldig lyst med forrige!
Leste en del om det, men ble veldig overveldet av all informasjonen og klarte ikke helt å forstå alt jeg leste. Var så mye forskjellige bleier, innlegg, ord og uttrykk.
Fikk tilslutt en lånepakke med diverse bleier. Men omtrent ingen av de i den pakken syns vi satt godt på, og vi hadde en del lekkasjer..
Syns det var kjipt, for jeg hadde veldig lyst å få det til.

Etter den litt dårlige opplevelsen forrige gang, vet jeg ikke om vi blir å prøve igjen.. :arghh:
 
Jeg liker tøybleier veldig godt og har brukt det på delvis to av tre barn. Jeg liker at det er bra for barnet og miljøet, gir mindre søppel og mange ser utrolig flotte ut! Ulempen er i huset er en mann som overhode ikke er interessert i det, om det ikke hadde vært for det, så hadde vi nok brukt det på fulltid. Hehe, tøybleier for oss startet med at jeg kommenterte noe om tøybleier og han sa; "det skal iallefall ikke vi bruke". Og vips, så var det gjort:D
Men all informasjonen og hvilke type man skal bruke kan virke litt overveldende i starten. Mange steder i Norge finnes det tøybleiefaddere som gjerne hjelper/viser om noen trenger hjelp. Veldig fint å ha noen å spørre:) Det arrangeres også tøybleietreff rundt omkring, kanskje det finnes en lokal tøybleiegruppe på face på ditt hjemsted. Man kan følge tøysnappen for å få tips, råd og for å se hva andre gjør. Og flere facebookgrupper, blant annet "tøybleiesnakk" og "tøybleietorg". Anbefaler å bli medlem på tøybleiesnakk om du er litt nysgjerrig.
 
Her blir det muligens tøybleier igjen om eg får mannen med! Brukte det til andremann i store deler av bleieperioden og var veldig fornøyd! Veldig kjekt å bytte bleie fordi bleiene er så fine og det er lite bæsjelekkasjer med babybæsj. Det er enkelt med enten knepping eller borrelås på framsiden og alt kastes bare i en våtpose som lukkes godt igjen. Denne posen vrenges inn i vaskemaskinen så man ikke trenger å ta på bleiene når de skal vaskes. Veldig enkelt og greit! Masse info på tøybleiesider på Facebook så om noen ønsker å starte får man mye info der! Usikker om vi skal starte fra nyfødtperioden siden det da går veldig mange bleier pluss at de bleiene ofte er litt mindre. Vi brukte mye one size som holdt lenge siden de kunne kneppes foran slik at de passet. Helt genialt! :happy:
 
Sniker. Det er farlig å begynne med tøybleier. Plutselig blir du hekta og må bygge på huset for å få plass til alle bleiene. Hilsen en som senest idag mottok 2 pakker med bleier, og forrige uke kom det også en pakke med bleier.... Det tyter ut bleier av alle skuffer og skap her :hilarious:
 
Sniker fra januar. Finner ikke igjen tråden vår om tøybleier :p

Vi har bestemt oss for å prøve tøybleier. Tenkte først at vi venter litt og hopper over nyfødt perioden, men ble frista til å kjøpe en brukt tøybleiepakke med formsydde bleier og cover til nyfødt. Skal også kjøpe brettebleier på sparkjøp også må jeg vel kjøpe noen flere cover til nyfødt kanskje. Har bestilt lommebleier fra Alvababy, spent på å få de i posten. Er jo artig med noe nytt også :angelic: Det er vel one size hvis jeg ikke husker feil. Har en annen tøybleiepakke jeg kjøpte brukt i tillegg, men de virket veldig store.

Når dere kjøper brukte bleier, vasker dere de på 60 eller 90 grader da? Vet ikke om jeg overdriver hvis jeg kjører de på 90 :angelic:
 
Sniker fra januar. Finner ikke igjen tråden vår om tøybleier :p

Vi har bestemt oss for å prøve tøybleier. Tenkte først at vi venter litt og hopper over nyfødt perioden, men ble frista til å kjøpe en brukt tøybleiepakke med formsydde bleier og cover til nyfødt. Skal også kjøpe brettebleier på sparkjøp også må jeg vel kjøpe noen flere cover til nyfødt kanskje. Har bestilt lommebleier fra Alvababy, spent på å få de i posten. Er jo artig med noe nytt også :angelic: Det er vel one size hvis jeg ikke husker feil. Har en annen tøybleiepakke jeg kjøpte brukt i tillegg, men de virket veldig store.

Når dere kjøper brukte bleier, vasker dere de på 60 eller 90 grader da? Vet ikke om jeg overdriver hvis jeg kjører de på 90 :angelic:
Den første pakka med brukte bleier som jeg fikk, vaska jeg på 90. En gang iblant kan man nok ta de på 90. Men det sliter jo på bleiene. Og så burde du ikke vaske halvtomme maskiner med bleier, det sliter vist også på de, og jeg fikk hull i et par av mine etter en vask på halvfull maskin. Så om du vasker på 90, så fyll opp maskina med håndklær eller annet som også tåler 90.

Etterhvert har jeg blitt mindre skeptisk til brukte bleier :joyful: Nå bare vasker jeg de på 60 sammen med de andre bleiene og gjør ikke noe ekstra med de. Med mindre de lukter, så er det ikke nødvendig med ekstra vasking og «stripping». Er de flekkete henger jeg de i sola etter vask.

PS. Ikke legg bleiene i klor! Mora mi mente jeg burde klore de for å få de «rene», men bleier trenger ikke være sterile, og klor ødelegger de.
 
Jeg vurderte det med førstemann, men slo det fra meg etter at en tøybleie-frelst person ironisk nok ga meg skrekken for hele greien :p

Hun sa at de kunne jo ikke bruke skikkelige bukser, for bleien var jo så stor og klumpete.. Så påsto hun det overhodet ikke luktet, og åpnet døren til vaskerommet for å demonstrere - og for å si det sånn, hun må være temmelig ødelagt i luksesansen sin, for JO, det luktet.. I tillegg til at det ble jo veldig mye klesvask..

Vi er veldig fornøyd med å bruke "vanlige" bleier, og kommer til å bruke det på nestemann nå også. Det var MER enn nok klesvask med eldsten, som var ekstremgulper, trengte virkelig ikke styre med tøybleier på toppen av det hele.
 
Jeg vurderte det med førstemann, men slo det fra meg etter at en tøybleie-frelst person ironisk nok ga meg skrekken for hele greien :p

Hun sa at de kunne jo ikke bruke skikkelige bukser, for bleien var jo så stor og klumpete.. Så påsto hun det overhodet ikke luktet, og åpnet døren til vaskerommet for å demonstrere - og for å si det sånn, hun må være temmelig ødelagt i luksesansen sin, for JO, det luktet.. I tillegg til at det ble jo veldig mye klesvask..

Vi er veldig fornøyd med å bruke "vanlige" bleier, og kommer til å bruke det på nestemann nå også. Det var MER enn nok klesvask med eldsten, som var ekstremgulper, trengte virkelig ikke styre med tøybleier på toppen av det hele.
Ja jeg syns også det lukta en del tiss i starten på vaskerommet, men ikke nå mer. Så vet ikke om jeg har blitt vant til det eller om vi har fått bedre rutiner... Men har utrolig god luktesans, så satser på det siste. Når det gjelder klær har vi alltid brukt helt vanlige klær, aldri hatt problemer med at de ikke passet. Kan kanskje tenke meg at på nyfødt så kan det bli behov for litt ekstra plass til bleierompa. Vi brukte engangs i starten.
 
Jeg vurderer også sterkt å prøve tøybleier, men er også førstegangsmamma, så vet ikke hva jeg evt. går til :joyful:. Har prøvd å lese meg opp men dette er jo en jungel. Står hele tiden at man må vurdere ut fra «barnets behov», men det vet jeg jo ikke enda :joyful:. Ser ut som om alt-i-to systemet er enklest? Men disse innleggene er jo dyre... men finns det alternativer? Ser noen skriver man bare bretter til brette-bleier til et innlegg (som er billigere?)?
Og trenger man egne natt-bleier?
Og kan man kjøpe one-size eller må man ha egne nyfødt-størrelse? For det blir jo dyrere, og da er det kanskje greiere å ha engangs-bleier til one-size passer? :shy:
 
Jeg vurderer også sterkt å prøve tøybleier, men er også førstegangsmamma, så vet ikke hva jeg evt. går til :joyful:. Har prøvd å lese meg opp men dette er jo en jungel. Står hele tiden at man må vurdere ut fra «barnets behov», men det vet jeg jo ikke enda :joyful:. Ser ut som om alt-i-to systemet er enklest? Men disse innleggene er jo dyre... men finns det alternativer? Ser noen skriver man bare bretter til brette-bleier til et innlegg (som er billigere?)?
Og trenger man egne natt-bleier?
Og kan man kjøpe one-size eller må man ha egne nyfødt-størrelse? For det blir jo dyrere, og da er det kanskje greiere å ha engangs-bleier til one-size passer? :shy:
Hei, jeg anbefaler deg å melde deg inn i Facebookgruppa "Tøybleiesnakk", masse folk der med mye erfaring. Det er også lånepakker der man kan skrive seg på venteliste for. De har to lånepakker for nyfødt. Da får du en pakke i posten med ulike typer Nyfødtbleier du kan teste ut. Etter å ha meldt deg inn i gruppa søker du bare opp "nyfødt lånepakke" så får du opp en post som forklarer hva du skal gjøre.

Vi vurdere tøybleier nå fra nyfødt, men heller mot formsydde med cover. Vi prøvde brettebleier men vi fikk det ikke til (vi hadde nok brettebleier som var alt for store for nyfødt). Men ser jo at andre får det til, og det er jo langt billigere enn formsydde.
 
Jeg vurderer også sterkt å prøve tøybleier, men er også førstegangsmamma, så vet ikke hva jeg evt. går til :joyful:. Har prøvd å lese meg opp men dette er jo en jungel. Står hele tiden at man må vurdere ut fra «barnets behov», men det vet jeg jo ikke enda :joyful:. Ser ut som om alt-i-to systemet er enklest? Men disse innleggene er jo dyre... men finns det alternativer? Ser noen skriver man bare bretter til brette-bleier til et innlegg (som er billigere?)?
Og trenger man egne natt-bleier?
Og kan man kjøpe one-size eller må man ha egne nyfødt-størrelse? For det blir jo dyrere, og da er det kanskje greiere å ha engangs-bleier til one-size passer? :shy:
Prøver meg på å svare her.. :angelic:
Alt-i-to er billigst. Hva som er enkelt er opp til en selv å vurdere, der er smaken som baken. Alt-i-to betyr egentlig bare at du har et innlegg og så har du et sperrelag utenpå. De gammeldagse tøybleiene og ullsperrelag og lignende er også pr definisjon alt-i-to, så det er stort utvalg dersom du ønsker å gå for en slik løsning. Jeg synes ikke det er enklest. Men konseptet er enkelt, og det er måten å gjøre det på om du vil spare en seriøs haug med penger. Innlegg er dyre om du kjøper fancy innlegg. Og vil du ha en nett, liten bleierumpe, så koster gode innlegg litt. Men ja, det finnes billigere løsninger! Man kan bruke gulpekluter og brette de slik at de passer i et bleietrekk. Gulpekluter/gaskluter kan man kjøpe billig brukt eller kanskje til og med få gratis. Du kan også kjøpe håndkle i bambus og sy de om til passende størrelse for å putte i bleia. Mange som gjør det og er fornøyde.
Når det kommer til pengebruk kan det virke som mye penger å skyte inn f.eks. 3000kr på bleier. Men iløpet av en bleieperiode vil du bruke opp mot 10-15000kr på engangsbleier. Så se det i perspektiv.
Du trenger ikke egne nattbleier. Vi bruker engangs på natt. Andre bruker de vanlige dagbleiene og bare fyller de litt ekstra. Men det finnes egne nattbleier, ja. Det som kalles «formsydde bleier» er ofte nattbleier (kan brukes på dagtid også, men dette er ofte litt tykkere bleier). De holder gjerne på mer væske enn engangs også, så har du en som tisser ut engangs, vil kanskje en formsydd bleie være løsningen.
One size passer fra ca 6kg. Om jeg skal sammenligne med klær, så vil kanskje nyfødtstørrelse være som str 48-50-56. Mens one size er mer 56-86 (ganske røft estimat men du skjønner hva jeg mener).
Det er lov å bruke tøy på deltid :happy: Du må ikke ha nyfødtbleier, det går fint å bruke engangs frem til one size passer. Eller du kan bruke tøy og engangs om hverandre. Det gjør ingenting. Og man må ikke ha en haug med helt like bleier! Altså, du må ikke bare ha alt-i-to selv om du kanskje tenker at det er det beste systemet. Det er lov å ha litt av hvert :hilarious: Tror man bare ikke må låse seg fast i alle systemer og innlegg og alt mulig. Finn heller en bleie du synes er søt, og så bruker du den. Det er like så greit. Du finner fort ut hva som fungerer for deg og ikke :joyful: Og så er det veldig mye ord og «systemer» og sånn, men summa summarum så er det en bleie, og det er ikke så himla stor forskjell på de som det først kan virke som.
 
Veldig usikker! Kunne godt tenke meg å prøve. Har hatt to vanlige bleiebarn, og det blir jo veldig mange bleier! Mannen er ikke med, men tenker uansett at vi sparer mye på å bare ha mindre forbruk av vanlige bleier.. Har lest litt på grupper og vet om noen i området som bruker, så kanskje spørre de etterhvert :)
 
Jeg kjøpte inn mange sist jeg var gravid, (10 år siden) ble aldri brukt. Ligger like fine i en pose på lofte. Tiden rakk ikke til, jeg tok til takke med den enkle løsningen :laughing002
All ære til di som bruker tøybleier!:hello2
 
Her blir det muligens tøybleier igjen om eg får mannen med! Brukte det til andremann i store deler av bleieperioden og var veldig fornøyd! Veldig kjekt å bytte bleie fordi bleiene er så fine og det er lite bæsjelekkasjer med babybæsj. Det er enkelt med enten knepping eller borrelås på framsiden og alt kastes bare i en våtpose som lukkes godt igjen. Denne posen vrenges inn i vaskemaskinen så man ikke trenger å ta på bleiene når de skal vaskes. Veldig enkelt og greit! Masse info på tøybleiesider på Facebook så om noen ønsker å starte får man mye info der! Usikker om vi skal starte fra nyfødtperioden siden det da går veldig mange bleier pluss at de bleiene ofte er litt mindre. Vi brukte mye one size som holdt lenge siden de kunne kneppes foran slik at de passet. Helt genialt! :happy:

Kanskje dumt spørsmål men, kaster dere bæsjen og alt i vaskemaskina?:hilarious: Har alltid tenkt at det må være sinnsykt mye gris med tøybleier, å måtte stå å skylle av dem for hånd før de kan vaskes osv:eek:
 
Kanskje dumt spørsmål men, kaster dere bæsjen og alt i vaskemaskina?:hilarious: Har alltid tenkt at det må være sinnsykt mye gris med tøybleier, å måtte stå å skylle av dem for hånd før de kan vaskes osv:eek:
Ja, du skyller vekk bæsjen før de vaskes i maskina. Etter å ha gjort det noen ganger, synes jeg det høres mer grisete ut å ha bæsj liggende i søppla i en bleie :dead:
 
Back
Topp