Tøybleier erfaringer?

Lilleknøtt

Forelsket i forumet
Febbisbebbis'18
Hvis alt går fint i svangerskapet og vi er innenfor kriteriene for hjemmefødsel, så er det planen denne gangen.

Mannen i huset syns dette er litt alternativt, men er ikke negativ til tanken.

Ved frokost i dag slang han ut denne kommentaren: vi skal ikke bruke tøybleier også da, når vi først skal være så alternative.

Jeg hadde ikke kommet så langt i tankegangen enda, men syns det er noe vi må forske videre på. Han kommer jo til å bli helt ør, hvis jeg kommer å presenterer tøybleier som konklusjon.

Har googlet litt og har skjønt at det er mange typer, varianter osv.
Noen som har erfaringer med tøybleier?
 
Hadde det i en barnehage jeg jobbet i. Syntes det var sterk lukt av urinen, og at det vae fælt å måtte skylde ut bæsjen før de kunne vaskes i maskin. Hadde vært positive om de ønsket å bruke d i bhg, men kommer ikke til å velge det selv. Har lest at om du bruker tøybleier og kokvasker går det ca. Opp i opp med svanemerkede bleier likevel. I oslo får du jo støtte for å bruke tøy, så det blir jo gjerne en litt annen vurdering
 
Vi brukte tøybleier til første og blir å bruke det igjen på nummer 2. Jeg synes det er mange fordeler med tøy foran papir. Ikke mist finnes det så mange fine tøybleier.

Er uenig i påstanden over om lukten, syntes tøybleiene luktet mye mindre en f.eks pampers-bleier. De begynner å lukte hvis det går for lang tid fra bruk til vask. Hvis bleien blir liggende for lenge vil de begynne å lukte ammoniakk, det kan lett unngås ved å vaske de 2-3 ganger i uka. Min erfaring er også at naturmaterialer luktet mindre enn syntetiske materialer som mikrofiber. Angående bæsjen så bruker mange rispapir i bleien som gjør det letter å kaste bæsjen i do. Morsmelk-bæsjen kan kastet rett i maskinen.

Har nesten bare positive erfaringer. Syntes de var enkle å vaske, de vaskes på 60 grader. Ingen bæsj eksplosjoner som vi hadde flere av med papir. Tøybleie-barn slutter ofte tidligere med bleier, vår var bleiefri før hun var 2 år.

Vi brukte to typer bleier: 2i1 bleier det man bytter innlegg og bruker trekket flere ganger og lommebleier med borrelås i barnehagen.

Babyverden har forresten en fin artikkel om tøybleier HER

Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre.
 
Sniker her, bruker tøybleier på min 7 uker gamle baby. Har gjort det siden fødselen, men med mitt første barn brukte jeg engangsbleier. Helt klart mest fornøyd med tøy! Bare spør om du lurer på noe :)
 
Tøy er gøy! :D

Og veldig lett å bli forelsket i bleiene :hilarious::shy:
 
Har brukt tøy på mini fra han var ca 3 mnd.
Prematur, så tok litt tid å "vokse inn" i prøve bleiene jeg hadde kjøpt.
Her har vi prøvd forskjellige typer, men soleklar favoritt er lommebleier.
Formsydd på natt med ull bukse (sperrelag) og som helt fersk brukte vi brettebleier (tøystykke som brettes og trenger sperrelag utenpå). På FB kan du melde deg inn i tøybleiesnakk feks, mange tips og råd å få det!
Tøy er mye lettere en det høres ut som, og lukter mye mindre enn papirbleier, utrolig nok. Også så mange fine farger og print!

Anbefales på det sterkeste!
 
Hadde det i en barnehage jeg jobbet i. Syntes det var sterk lukt av urinen, og at det vae fælt å måtte skylde ut bæsjen før de kunne vaskes i maskin. Hadde vært positive om de ønsket å bruke d i bhg, men kommer ikke til å velge det selv. Har lest at om du bruker tøybleier og kokvasker går det ca. Opp i opp med svanemerkede bleier likevel. I oslo får du jo støtte for å bruke tøy, så det blir jo gjerne en litt annen vurdering

At urinen lukter vil heller gå på om barnet får i seg veske. Konsentrert urin lukter uansett. Det med bæsj er rett og slett en vanesak. Utrolig hvor lite man tenker over det etter en stund. Ved bæsj tar jeg bleiene og snur den over do, så forsvinner den. Ved løs mage kan man ha i "papir" som og kan skylles i do. Kommer løs avføring på bleiene er det bare å skylle av og så kaste til vask.
Selv svanemerket bleier produserer søppel! MYE søppel! Fikk en a-ha opplevelse da mini slutta med papir og begynte med tøy for fullt. Var plutselig plass til overs i søppeldunken på tømmedagen.:eek:
Men ja, litt ekstra krever det.
Papir er jo bare å kaste.
 
Skjønner at jeg må lese meg mer opp på tøybleier og tror det virkelig vil bli tatt til vurdering. Vi må bestille ny restavfalls dunke hvis vi skal ha engangs. Det koster jo penger, pluss at det blir dyrere renovasjons avgift. Bare der har vi spart inn endel penger hvis vi går for tøy.

Høres ut som lommebleier og ai2 er et bra sted å begynne. Kanskje jeg bestiller et par av hver når det nærmer seg litt. Forrige vår var veldig liten når ho ble født, så litt spent på passform osv. Kan vel hende det blir litt prøv og feil i starten. o_O
 
Vi brukte tøybleier til første og blir å bruke det igjen på nummer 2. Jeg synes det er mange fordeler med tøy foran papir. Ikke mist finnes det så mange fine tøybleier.

Er uenig i påstanden over om lukten, syntes tøybleiene luktet mye mindre en f.eks pampers-bleier. De begynner å lukte hvis det går for lang tid fra bruk til vask. Hvis bleien blir liggende for lenge vil de begynne å lukte ammoniakk, det kan lett unngås ved å vaske de 2-3 ganger i uka. Min erfaring er også at naturmaterialer luktet mindre enn syntetiske materialer som mikrofiber. Angående bæsjen så bruker mange rispapir i bleien som gjør det letter å kaste bæsjen i do. Morsmelk-bæsjen kan kastet rett i maskinen.

Har nesten bare positive erfaringer. Syntes de var enkle å vaske, de vaskes på 60 grader. Ingen bæsj eksplosjoner som vi hadde flere av med papir. Tøybleie-barn slutter ofte tidligere med bleier, vår var bleiefri før hun var 2 år.

Vi brukte to typer bleier: 2i1 bleier det man bytter innlegg og bruker trekket flere ganger og lommebleier med borrelås i barnehagen.

Babyverden har forresten en fin artikkel om tøybleier HER

Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre.

Sniker her, bruker tøybleier på min 7 uker gamle baby. Har gjort det siden fødselen, men med mitt første barn brukte jeg engangsbleier. Helt klart mest fornøyd med tøy! Bare spør om du lurer på noe :)


Jeg spør litt jeg, siden vi sterkt vurderer tøybleier. :)

Hvor mange bleier trenger man, varierer kanskje litt etter alder?

Kjøpte dere litt forskjellig til første tida, som testbleier, før dere bestemte dere for en type?

Hvor ofte vasker dere bleier ila en uke, og hvordan oppbevarer dere bleiene før vask?

Hva gjør dere på farten/ hvis dere reiser bort på besøk over flere dager? :)
 
Jeg spør litt jeg, siden vi sterkt vurderer tøybleier. :)

Hvor mange bleier trenger man, varierer kanskje litt etter alder?

Kjøpte dere litt forskjellig til første tida, som testbleier, før dere bestemte dere for en type?

Hvor ofte vasker dere bleier ila en uke, og hvordan oppbevarer dere bleiene før vask?

Hva gjør dere på farten/ hvis dere reiser bort på besøk over flere dager? :)
Når jeg gikk gravid og visste at vi skulle bruke tøybleier for første gang, så kjøpte jeg en del brukt på tøybleietorget. Det ble for det meste forskjellige lommebleier, men når terminen nærmet seg så kjøpte jeg en pakke med brukte nyfødtbleier, slike som er alt i ett. Hadde da ca 20. Jeg innså at jeg ønsket å ha flere tilgjengelig for å kunne vaske litt sjeldnere, fordi aio bleier bruker litt tid på å tørke. Nå som vi bruker one size har vi ca 25 aio, 10 lommebleier og 10 formsydde som vi bruker på natta. Da har vi så mange at jeg slipper å stresse med å vaske så hyppig at det rekker bli tørt før det er helt fritt liksom.

Nå vasker jeg bleier ca hver tredje dag, da har jeg nok til å fylle maskinen, men har enda mange igjen som er rene og tørre :)

Når jeg bytter bleie legger jeg den skitne bleien i en stor våtpose som er åpen, pail liner, frem til vask. Har mindre våtposer med glidelås med på tur, så jeg kan ha det i stellevesken uten lukt eller gris.

Når vi har vært på helgeturer har jeg tatt med nok bleier til hele oppholdet, og vasket når jeg kommer hjem. De eneste turene vi har hatt som varte lengre enn det var til feriehuset vårt, så da vasket jeg bare bleiene som normalt når det begynte å bli fritt. Jenta vår er vel og merke bare 7 uker, så er ikke veldig erfaren på dette enda :)

Ang forskjellige typer har jeg prøvd og er veldig fornøyd med Lillegull økonomi aio, Totsbots aio og Bumgenious aio, de anbefaler jeg. Ellers er jeg litt blank, og prøver meg fortsatt frem selv :)
 
Jeg spør litt jeg, siden vi sterkt vurderer tøybleier. :)

Hvor mange bleier trenger man, varierer kanskje litt etter alder?

Kjøpte dere litt forskjellig til første tida, som testbleier, før dere bestemte dere for en type?

Hvor ofte vasker dere bleier ila en uke, og hvordan oppbevarer dere bleiene før vask?

Hva gjør dere på farten/ hvis dere reiser bort på besøk over flere dager? :)


De fleste vil anbefale mellom 12 og 24 bleier. Vi hadde over 30, men det var fordi jeg hadde lyst å prøve ut litt forskjellig. Gjorde mye lesing på forum, både norske og engelske. Savner tøybleieforumet tøybleier.no. De hadde en tøybleiepakke som gikk på rundgang for de som ønsket å prøve forskjellige typer.

Hvis du vil prøve litt forskjellig kan det være lurt å se om du finner de brukt. Sjekk ut tøybleie-gruppene på facebook i tillegg til finn.no

Vi vasket bleier ca 3 ganger i uken sammen med annet tøy som vaskekluter, gulpekluter og håndduker. Tøybleiene ble oppbevart i en stor våtposen hengene på veggen med stelleplassen. Når det var vasketid vrengte vi bare posen inn i vaskemaskinen

På reise brukt vi av og til papirbleier, men det var avhengig hvor vi skulle. Vi hadde kun tøy med hvis vi besøkte familie. Når vi skulle bo på hotell droppet vi tøybleiene. Det er ingen skam å bruke papir en gang i blant.

Mine tøybleie favoritter er Softbums og Peachygreen sprout up, begge er ai2 og one-size. Hadde også noen lommebleier kjøpt billig på ebay til barnehage bruk. Merket var Rainbow BB med borrelås og bambus innside. I dag hadde jeg nok valgt lillegull sine økonomibleier i stedet for ebay.
 
Elsker tøybleier! Og syns faktisk det lukter mindre av dem enn av plastbleier. Lukter dem ammoniakk er det mest sannsynlig tid for å strippe bleiene, eller så har dem blitt vasket feil. (Såperester og for lite skylling. )
 
Back
Topp