Tøybind

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Noen som har erfaring med tøybind? Jeg tror jammen ikke jeg orker plastbind særlig lenger.

Tenker på alt fra hvor mange, skylling og vask. Oppbevares kanskje i en sånn våtpose før vask?
(har for øvrig brukt menskopp før og det var greit nok, men har spiral nå og fått beskjed om ikke å bruke det da)

Ja, der har jeg brukt.

Men. Jeg kjøpte dem inn mens vi prøvde på eldstemann. Og, vel. Så kom ikke den mensen. Det kom en baby 9 mnd senere. Da brukte jeg dem. Og han brukte tøybleier. Så jeg puttet dem i bleie posen hans. Null stress. Skulle i kaldt vann og legge i posen. Han brukte fortsatt bleier da jeg ble gravid igjen, søstra er 2,5 år yngre enn ham. Så da fortsatte de å å gå i bleie posen.

Da hun sluttet med bleier ble det litt sånn "skylle dem og slenge dem i badekaret" og det er litt mer.... Hygiene-utfordrende. Så anbefaler en pose ja.

Kjøpte en menskopp og likte der vel så bra. Da ble bindene lite brukt.

Så fikk vi nr tre. Bind til renselsen og så tar der alltid tid før jeg får igjen mens etter fødsel. Så, drøyt året, nesten halvannet, etter hun kom fikk jeg satt inn en hormonspiral. Mensen hadde jeg ikke fått igjen etter flødsel, og det er snart 3 år siden nå og mens har ejg fortsatt ikke.

Det hender noen ganger i året at jeg får bittelitt blodspor på papiret en dag eller to. Men ikke noe mer

Så alle de fine bindene mine ligger der på vent...

Jeg har en del. Store. Siden jeg har brukt dem etter fødselen også.

Men kjekt å ha så mange som du byttet pr dag ganger antall dager mellom vask pluss en dag ekstra, fordelt litt mellom størrelser.

Ja, der har jeg brukt.

Men. Jeg kjøpte dem inn mens vi prøvde på eldstemann. Og, vel. Så kom ikke den mensen. Det kom en baby 9 mnd senere. Da brukte jeg dem. Og han brukte tøybleier. Så jeg puttet dem i bleie posen hans. Null stress. Skulle i kaldt vann og legge i posen. Han brukte fortsatt bleier da jeg ble gravid igjen, søstra er 2,5 år yngre enn ham. Så da fortsatte de å å gå i bleie posen.

Da hun sluttet med bleier ble det litt sånn "skylle dem og slenge dem i badekaret" og det er litt mer.... Hygiene-utfordrende. Så anbefaler en pose ja.

Kjøpte en menskopp og likte der vel så bra. Da ble bindene lite brukt.

Så fikk vi nr tre. Bind til renselsen og så tar der alltid tid før jeg får igjen mens etter fødsel. Så, drøyt året, nesten halvannet, etter hun kom fikk jeg satt inn en hormonspiral. Mensen hadde jeg ikke fått igjen etter flødsel, og det er snart 3 år siden nå og mens har ejg fortsatt ikke.

Det hender noen ganger i året at jeg får bittelitt blodspor på papiret en dag eller to. Men ikke noe mer

Så alle de fine bindene mine ligger der på vent...

Jeg har en del. Store. Siden jeg har brukt dem etter fødselen også.

Men kjekt å ha så mange som du byttet pr dag ganger antall dager mellom vask pluss en dag ekstra, fordelt litt mellom størrelser.

Takk for svar og erfaringer :)
Har du tips til noen sider som selger?
Antar jeg kommer til å kjøpe noen til neste periode og teste, for så å kjøpe fler av de jeg likte best. Men å ha litt ulike størrelser høres lurt ut!

Takk for svar og erfaringer :)
Har du tips til noen sider som selger?
Antar jeg kommer til å kjøpe noen til neste periode og teste, for så å kjøpe fler av de jeg likte best. Men å ha litt ulike størrelser høres lurt ut!
Vel. Du skjønner, jeg kjøpte som sagt mine før vi fikk eldste. Jeg kjøpte flere steder.
Men ikke så mange av de finnes lenger. Det er over 12 år siden
. Tøybleiebutikker har ofte. Både innenlands og utenlands. Og etsy og ebay og sånn antar jeg

Jeg kjøper på ebay. Har mange, i forskjellige størrelser - fra truseinnlegg til post partum. Har en liten wetbag hengende på toalettet, og slenger de nedi der når jeg skifter. Vasker sammen med håndklær (uten skyllemiddel, det er viktig). Bruker menskopp under mens, så det er mest truseinnleggstørrelsen som brukes nå.

Jeg skal sy tøybleier til lille som kommer i mai, og kommer da til å bruke rester til å sy tøybind til tiden etter fødsel.
Hvis du syr selv, og vil begi deg ut på det selv, så finner du stoff og mønster f.eks på roggbif.no.
Ellers får du kjøpt tøybind flere steder, f.eks på lillegullbleier.no. Evt kommer det opp noen nettbutikker om du googler "tøybind". :happy:

Hannahpad er fine tøybind. Bare google så finner du butikk som selger.

Kald skylling i maskina også vask.
Jeg skyller ikke etter hvert bruk, så noen som har vært fulle og ligger i våtpose hele mensenuka har noen svake flekker, men det gjør meg ingenting. Viser liksom ikke frem innsiden av bindet til noen

Hannahpad er fine tøybind. Bare google så finner du butikk som selger.

Kald skylling i maskina også vask.
Jeg skyller ikke etter hvert bruk, så noen som har vært fulle og ligger i våtpose hele mensenuka har noen svake flekker, men det gjør meg ingenting. Viser liksom ikke frem innsiden av bindet til noen

Hmm, tja, jo, jeg har en meget hjelpsom svigermor som gjerne henger opp klesvasken. Eller bretter den. Uoppfordret. Nysgjerrig på guttungen tøybleier var hun også, men hva brukes denne til? Ehh, den er min....

Jeg bruker tøytruseinnlegg (og menskopp). Jeg bruker dem kun når jeg spotter, og de var gull i forrige graviditet, da det var helt ville mengder utflod..

Jeg har aldri brukt wetbag, da det enten bare er utflod eller bittelitt spotteblod i dem. Hiver dem bare i en vanlig vaskepose, som vaskes sammen med resten av 60-vasken. Og ikke tromles - da krymper de.. det er derfor jeg har dem i vaskepose, så det er lett å bare fiske den utav når resten skal i trommelen.

Jeg har fra Imsevimse og Mam, og et merke til jeg ikke helt husker. Jeg har kjøpt en del på vidunderbarn.no, og eddabedda - som ser ut til å være borte?

Jeg merker MYE mindre lukt når jeg bruker tøytruseinnlegg. Med palstinnlegg måtte jeg skifte selv om det ikke var kommet noe i dem, bare fordi de luktet så jævlig etter noen timer.

Mens med tøytruseinnleggene merker jeg mye fortere når de er våte. De lukker ikke inn fuktigheten på samme måte som plastinnleggene gjør.

Hvor mange du trenger, avhenger litt av hvor ofte du ønsker kjøre en vaskemaskin. Det er kjipt å måtte sette på en havlfull maskin bare fordi du er tom for bind. Jeg har vel nærmere 30 truseinnlegg nettopp av den grunn.

Jeg ville tatt utgangspunkt i hvor mange du bruker nå, og gjerne beregnet minst et skift ekstra, siden det er ekkelt å gå rundt med et vått bind i trusa :s

Jeg ville begynt med noen få, og så kjøpt inn mer etterhvert som du så behovet. Så kan du heller bruke plast i tillegg, og kjøpe flere om du ser at du må over på plasten hver uke.

Noen som har erfaring med tøybind? Jeg tror jammen ikke jeg orker plastbind særlig lenger.

Tenker på alt fra hvor mange, skylling og vask. Oppbevares kanskje i en sånn våtpose før vask?
(har for øvrig brukt menskopp før og det var greit nok, men har spiral nå og fått beskjed om ikke å bruke det da)

Hvem har sagt du ikke kan bruke kopp og spiral? For det går helt fint det altså ;) er flere merker som «går god» for det nå :)

Hmm, tja, jo, jeg har en meget hjelpsom svigermor som gjerne henger opp klesvasken. Eller bretter den. Uoppfordret. Nysgjerrig på guttungen tøybleier var hun også, men hva brukes denne til? Ehh, den er min....

Hehe det har jeg og faktisk :hilarious: men etter den kleine barrieren over at hun hang opp tøybind og har brettet alle trusene og bindene mine så var jeg litt over den. :hilarious:

Hvem har sagt du ikke kan bruke kopp og spiral? For det går helt fint det altså ;) er flere merker som «går god» for det nå :)

Fikk beskjed av lege, at vakuumet kun dra ut spiralen. Det er kobberspiral, vet ikke om det har noe å si, eller om det finnes ulike varianter av menskopp som er bedre egnet.
Det gjør uansett ikke så mye, for jeg var ikke helt fornøyd med det den perioden jeg brukte det, så tøybind er det jeg vil ha :)

Fikk beskjed av lege, at vakuumet kun dra ut spiralen. Det er kobberspiral, vet ikke om det har noe å si, eller om det finnes ulike varianter av menskopp som er bedre egnet.
Det gjør uansett ikke så mye, for jeg var ikke helt fornøyd med det den perioden jeg brukte det, så tøybind er det jeg vil ha :)

Det høres rart ut. Man skal jo ta den ut ved å først trykke langs kanten så man slipper ut vakuumet, før man i det hele tatt drar i den. Så det der vil jo kun være mulig ved brukerfeil.

De selger tøybind blant annet på fertil.no og beechoshop.no. Jeg har litt ulike typer noen truseinnlegg og noen bind. Er veldig fornøyd, har derimot ikke vært superflink å legge de kaldt så det er en del flekker, men det er helt normalt tenker jeg. Kan jo bli sånn hvis en skulle blø i trusa også. Har vurdert å skaffe meg våtpose likevel til særlig hvis jeg er ute å reiser, da tenker jeg det er veldig praktisk.

Hehe det har jeg og faktisk :hilarious: men etter den kleine barrieren over at hun hang opp tøybind og har brettet alle trusene og bindene mine så var jeg litt over den. :hilarious:
Jeg er ikke helt over den. Ser til å ha med meg nok undertøy til hele ferien så det ikke må vaskes hos henne (så slipper jeg at det må sorteres om det er mitt, hennes eller min svigerinne sitt. Mann og barn kan vaske der. Det er greit. Mannen er eneste med boksere og ungene eneste med barnestørrelser.

Og når hun er hos oss pleier jeg sørge for å vaske undertøy like før hun kommer...

Det høres rart ut. Man skal jo ta den ut ved å først trykke langs kanten så man slipper ut vakuumet, før man i det hele tatt drar i den. Så det der vil jo kun være mulig ved brukerfeil.

Vet at denne legen har erfaring fra å jobbe her, så vedkommende forholder seg sikkert til disse anbefalingene :)

"Vi anbefaler derimot aldri å bruke menskopp sammen med spiral, da det kan oppstå vakuum som kan trekke spiralen ut."
https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/kobberspiral/

Men det går som sagt bra for min del, da jeg liker bind bedre. Om man får klemt riktig på koppen skal jo igrunnen vakuumet oppløses, men jeg vet ikke noe om dette i seg selv er nok til å påvirke spiralen, eller om rådet er av "før var-prinsippet" da man kan komme til å dra for mye i koppen før vakuumet er oppløst :confused005

jeg hadde kobberspiral og menskopp. Trodde jeg dro ut spiralen en gsng jeg dro litt hardt uten å få løst opp vakuum, men en legetur viste at den satt veldig fint fortsatt. Men det er anbefalt å klippe trådene veldig kort ;)

men da er det greit ;) jeg var veldig fornøyd med kombinasjonen - derfor jeg tenkte det var greit å nevne (hvis det var eneste grunnen til st du stoppet med koppen liksom). Tøybind har jeg null erfaring med så det får de andre ta seg av tipsene om ;)

jeg hadde kobberspiral og menskopp. Trodde jeg dro ut spiralen en gsng jeg dro litt hardt uten å få løst opp vakuum, men en legetur viste at den satt veldig fint fortsatt. Men det er anbefalt å klippe trådene veldig kort ;)

men da er det greit ;) jeg var veldig fornøyd med kombinasjonen - derfor jeg tenkte det var greit å nevne (hvis det var eneste grunnen til st du stoppet med koppen liksom). Tøybind har jeg null erfaring med så det får de andre ta seg av tipsene om ;)

Ja, sånn ja :) godt å vite at det kan funke med korte tråder om jeg vil konvertere til kopp igjen, men tenker jeg prøver tøybind først ja :p

Vet at denne legen har erfaring fra å jobbe her, så vedkommende forholder seg sikkert til disse anbefalingene :)

"Vi anbefaler derimot aldri å bruke menskopp sammen med spiral, da det kan oppstå vakuum som kan trekke spiralen ut."
https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/kobberspiral/

Men det går som sagt bra for min del, da jeg liker bind bedre. Om man får klemt riktig på koppen skal jo igrunnen vakuumet oppløses, men jeg vet ikke noe om dette i seg selv er nok til å påvirke spiralen, eller om rådet er av "før var-prinsippet" da man kan komme til å dra for mye i koppen før vakuumet er oppløst :confused005

Jeg vil tro det er føre var, ja, for det kan jo oppstå vakuum om man ikke gjør som man skal.

Jeg bruker det på deltid hvis jeg kan si det sånn. Har ikke nok til at det varer en hel mensperiode. De er mye mer komfortable enn plastbind og lukter mye mindre. Jeg tar de på kaldskylling og vasker de på vanlig 60 graders vask. Har handlet fra bla Ebay og Beeorganic :)

Back
Topp