Tørrhoste om vinteren...

Ollga

Forelsket i forumet
Jenta mi på 5 år hoster og hoster hele høsten,vinteren og våren. Med en gang det blir kaldt hoster ho. Uavhengig av om ho er forkjøla eller ikke. Dette har pågått siden ho var 2 år. Har vært hos lege mangen ganger, men får beskjed hver gang at det er bare virus, ingenting å gjøre med. Får hostesaft, men hjelper ikke i det hele tatt. Har prøvd di aller fleste varianter nå. I fjor vinter forlangte vi å få ho på utredning og fikk etter hvert innkallelse til øre-nese-hals spes. Men timen var i slutten av april, og da hadde ho jo selvfølgelig sluttet å hoste og di fant ingenting[>:] Fastlegen sier at ho kommer inn i en ond sirkel, når ho er begynt å hoste, så hoster ho så masse at halsen blir irritert av selve hostinga og at det dermed ikke gir seg, men hvorfor slutter det straks det blir varmere i været igjen da?
Denne uka begynte "årets hoste" igjen.[:(]

Er det noen her inne som har samme problemet med sitt barn? Eller eventuelt har en formening om hva det kan være?

tobias var sånn i fjor vinter - legen konstanterte barneastma og satt han på daglige doser med flutide (forebyggende).  Han reagerte kraftig på medisinen, så vi sluttet i januar/februar og fikk ventolin som vi kunne bruke hvis han ble veldig tett.  Lyttet på lungene igjen samtidig, og etter noen uker uten flutide - og da var de normale igjen.  Har foreløpig ikke hørt antydning til dette i år, så satser på at det går bra.

Hvis legen din er vrang, be om en henvising til en spesialist på astma/allergi - det kan rett og slett hende hun reagerer på kaldt/rått vær - det var det Tobias gjorde.

Ja, hørte at det kunne være astma og JEG fårslo da for fastlegen at vi skulle prøve astmamedisin. Ho fikk ventolin som vi skulle bruke i akutte tilfeller, men det funket ikke spesielt godt. har spurd om å få forebyggende, men det får vi ikke siden akutt medisinen ikke fungerte. Har prøvd hos to ulike leger og ingen av di føler jeg at "tror på meg" når jeg forteller hvordan det er...
Får kanskje prøve flere doktorer. Stakkar jenta, blir jo helt utslitt av hostinga...[:(]

ORIGINAL: Ollga

Ja, hørte at det kunne være astma og JEG fårslo da for fastlegen at vi skulle prøve astmamedisin. Ho fikk ventolin som vi skulle bruke i akutte tilfeller, men det funket ikke spesielt godt. har spurd om å få forebyggende, men det får vi ikke siden akutt medisinen ikke fungerte. Har prøvd hos to ulike leger og ingen av di føler jeg at "tror på meg" når jeg forteller hvordan det er...
Får kanskje prøve flere doktorer. Stakkar jenta, blir jo helt utslitt av hostinga...[:(]

det blir igrunn feil å gi ventolin når de ikke får typiske astmaanfall - det er der ventolinen fungerer best.. Tobias brukte ventolinen kun en gang, og den hadde ikke veldig stor effekt.  FLutiden er jo forebyggende på den måten at den forebygger slimdannelse og hevelser i luftveiene og gjør det dermed lettere å puste.
Ventolinen virker akutt ved å utvide luftveiene ved et astmaanfall.  Hoster man regelmessig pga hevelser i luftveiene vil jo ikke ventolinen ha noen effekt - dette burde igrunn legen din kunne før han skriver ut resept på et slikt legemiddel.

ORIGINAL: Dollface™

ORIGINAL: Ollga

det blir igrunn feil å gi ventolin når de ikke får typiske astmaanfall - det er der ventolinen fungerer best.. Tobias brukte ventolinen kun en gang, og den hadde ikke veldig stor effekt.  FLutiden er jo forebyggende på den måten at den forebygger slimdannelse og hevelser i luftveiene og gjør det dermed lettere å puste.
Ventolinen virker akutt ved å utvide luftveiene ved et astmaanfall.  Hoster man regelmessig pga hevelser i luftveiene vil jo ikke ventolinen ha noen effekt - dette burde igrunn legen din kunne før han skriver ut resept på et slikt legemiddel.

Ja, det synes jeg også at han burde kunne... Jeg var på helsesjekk hos bedriftslegen min og nevnte dette for legen der, og ho sa at etter det jeg kunne fortelle om symptonene så burde jenta mi få forebyggende medisin og ikke akuttmedisin. Men siden jeg ikke hadde jenta med og ho ikke hadde sett på ho, so kunne ho jo ikke skrive ut noe..[&:] Så jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre? ta henne med til annen lege? Kan man få time direkte hos øre-nese-hals uten henvisning fra lege? Hjelper liksom ikke mye å få time når sommeren kommer og hosten har gitt seg.
Men er man "tett" når man har astma? Virker liksom ikke som ho er det heller, bare tørrhoste, konstant irritert i halsen....

kan du ikke ringe bedriftslegen din og høre om du kan få en sjekk der?

ORIGINAL: Dollface™

kan du ikke ringe bedriftslegen din og høre om du kan få en sjekk der?

Kan jo prøve det da. legen er bare på jobben vår en dag i uken, ellers så er ho lege i nabokommunen. Men kan jo hende jeg kan få en time til jenta der alikevel da [:D] 

Back
Topp