Tørr nesten ikke å spørre,men...

IngridK

Flørter med forumet
Hei.
Dette er noe jeg og mannen min virkelig lurer på,vi vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre eller hvem vi skal spørre. Så da er det anonyme forumet her den beste plassen tror jeg.

Så... Jenta vår på 2 år koser veldig ofte med seg selv! Eller,hun sitter oppreist i sofaen og gnur frem og tilbake,så vi antar at det er for nytelsens skyld hun gjør dette. Men vi synes dette er veldig ofte,og vi er usikre på hva vi skal si,om vi skal si at det er greit,men at hun må gjøre det på rommet sitt? Hun prater og forstår mye!
Vi er redd for å tråkke feil og si noe galt.

Ha forståelse for at hun gjør det, men forklar at det er noe man gjør når man er alene, for eksempel i senga si.

Her kjenner jeg at jeg blir litt ambivalent, fordi mange bruker barnets rom som et sted barnet skal for å straffes, og å måtte gå et annet sted kan føles sånn for barnet uansett.
Jeg ville vært mer "bekymret" for om det skjedde i bhg og ute blant andre. Ikke fordi det er et spesielt stort problem at det skjer, for både babyer og småbarn gjør det ofte, men fordi det fort kan mistolkes og bli litt feil.
Jeg tror jeg ville ignorert det, og ikke gitt det noen oppmerksomhet, også forklart at det er forståelig at det føles godt, og at akkurat dette kan vi passe på å bare gjøre hjemme. :)

Dattera til kusina mi gjorde det da hun var i samme alderen. Legen anbefalte å ignorere det, og passe på å ikke reagere for sterkt. Etter hvert skjønte kusinen at det vanligvis skjer når dattera ikke får nok oppmerksomhet fra moren, særlig når noen kommer på besøk. Jenta var ellers veldig possesivt og ville ikke dele moren men noen. I hvert fall tok det kanskje ett år eller lengre før hun sluttet å gjøre det.

Helt normalt. Noen barn oppdager tidlig den form for nytelse. De gjør det både hjemme og i bhg. Gjelder både gutter og jenter.

Man kan prøve å avlede og få barnet med på en aktivitet, lek osv. uten å be barnet stoppe å tilfredsstille seg selv.
Er barnet eldre; 3-4-5 år kan man forklare at dette er noe man gjør når man er alene.

Min på 1.5 år sitter kun på potta for å lese bok og kose med tissen sin. Men det er jo bare når han er naken nedentil da, så mindre sjanse for at han gjør det så mye ute blant folk. Vi har så langt valgt å bare la han holde på.

Takk for alle svar,vanskelig å bli klok på dette. Hun setter seg gjerne i sofaen og gnir seg frem og tilbake både med og uten klær på. Aller helst hvis vi står på farten og skal ut av huset. I tillegg er det kjempevanskelig å avlede henne,hun blir helt opphengt i det. I dag gjorde hun det i stua til mamma og pappa og nekta å gi seg.

Takk for alle svar,vanskelig å bli klok på dette. Hun setter seg gjerne i sofaen og gnir seg frem og tilbake både med og uten klær på. Aller helst hvis vi står på farten og skal ut av huset. I tillegg er det kjempevanskelig å avlede henne,hun blir helt opphengt i det. I dag gjorde hun det i stua til mamma og pappa og nekta å gi seg.
Uff, høres litt ugreit ut ja. Vanskelig å vite hvor man skal ta tak, for man vil jo liksom ikke påføre barna noen skamfølelse over å utforske kroppen sin, samtidig som man gjerne vil begrense antallet folk som blir vitne til denne utforskinga.

Uff, høres litt ugreit ut ja. Vanskelig å vite hvor man skal ta tak, for man vil jo liksom ikke påføre barna noen skamfølelse over å utforske kroppen sin, samtidig som man gjerne vil begrense antallet folk som blir vitne til denne utforskinga.

Ja,det er akkurat det! Tenker jeg må ringe helsesøster på mandag og høre om hun har noen tips til meg. Er helt greit at hun gjør det,men veldig synd at det alltid skjer når vi står på farten og skal ut av huset,eller når det er andre folk tilstede...

Ja,det er akkurat det! Tenker jeg må ringe helsesøster på mandag og høre om hun har noen tips til meg. Er helt greit at hun gjør det,men veldig synd at det alltid skjer når vi står på farten og skal ut av huset,eller når det er andre folk tilstede...
Høres ut som en bra plan. De på helsestasjonen har sikkert vært borti problemet tidligere :)

Er hun 2 år og nysgjerrig på egen kropp er det helt normalt. On hun har forståelsen for det snakk åpent om det om å bli trur på egen kropp og hvor det kan gjøres❤️

Er hun 2 år og nysgjerrig på egen kropp er det helt normalt. On hun har forståelsen for det snakk åpent om det om å bli trur på egen kropp og hvor det kan gjøres❤️

Ja hun er veldig nysgjerrig både på egen og andres kropp for tiden! Hjemme hos oss så dusjer vi med døra åpen eller så kan jeg eller pappaen gå i dusjen mens den andre passer på henne når hun bader. Vi prøvde hardt å ikke knekke sammen av latter da hun spurte om hvorfor pappa hadde hale!

Snakka med helsesøster i går og hun anbefalte meg å la henne holde på,men forklare at det var ok å gjøre det på rommet.

Det er forøvrig ikke noe seksuelt bak handlingen, det er bare fordi det er godt - og kan sammenlignes med andre ting barn gjør for å kose med seg selv. Siden du sier at det oftest skjer når dere er på farten, eller hos andre tenker jeg det er noe hun gjør for å roe seg ned, at det er noe i situasjonen som stresser henne, og så bruker hun dette som selvregulering.

Jeg ville ha avledet i en slik situasjon. Uten å sette fokus på det hen har gjort, men avlede med at man finner frem en bok, hjelpe på kjøkkenet eller et eller annet som får fokus vekk.

Min eldste lekte mye med tiden en periode, tror han var ca 1,5-2 år. Vi ignorerte det stort sett, men sa at når en spiser kan en ikke leke med tissen.

Back
Topp