Tøfler til små barn

Vela❤️

Forumet er livet
Marsipanene 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Har ei på 1,5år (helt nøyaktig er hun 19 måneder) som går i barnehagen. Hun begynte ikke å gå helt alene før rett før hun ble 1,5år. Hadde holdt oss i en finger i lang tid så da hun endelig slapp så kunne hun både gå fort og løpe uten å falle.

Kom til å tenke på at hun kanskje skulle hatt tøfler i barnehagen og spurte hun på avdelingen om dette som svarte ja, det kunne være veldig fint å ha. Så googler jeg litt i jakt på de perfekte tøflene for små føtter og finner flere artikler om at tøfler må de små ha i barnehagen, men også at så små absolutt ikke burde ha tøfler pga foten er i vekst og tøfler vil hemme dens naturlige struktur. Hmmm. Så da sitter jeg her da og lurer på om dette er enda en ting jeg blir overbevist om er «skadelig», men som egentlig er helt greit. Noen som har fått bekreftet eller avkreftet at tøfler for så små ikke er anbefalt? Føler «alle» små som går bruker tøfler eller innesko.

Hvis deres brukte tøfler rundt denne alderen, hva slags type anbefaler dere?

Håper noen har noen svar☺️
 
Kan skjønne at man går for en annen type tøffel om de feks ikke har lært å gå og krabber mye. Her har min brukt tøfler inne fra han var 8 mnd pga iskaldt gulv. Jeg kan ikke se at han har fått noen varige mén av dette :)
Som baby hadde han skinntøfler, sånn som bare er på selve foten. Etter han hadde lært å gå, gikk for en tøffeltype som er mer som en sko, ulltøfler fra superfit. Brukes mest i bhg, fra han startet der ved 19 mnd. De bruker ikke tøfler i barnehagen i månedene med varmere vær.

Om man først leser på nett, vil det alltid være en eller annen ekspert som synes ett eller annet er farlig eller feil for barn, så sjekk troverdigheten til kildene og ikke minst om den spesialisten som uttaler seg kan ha tjent på å si noe i ene eller andre retningen. Det er jo rimelig vanlig å bruke tøfler i barnehage og de fleste barn går i barnehage, derfor ser jeg for meg at noen instanser som har med barn å gjøre, feks helsestasjonen, ville vært på banen med generelle råd dersom det faktisk var skadelig for barn å bruke tøfler :)
En frarådes jo å bruke sko før barna kan gå, men en myk skinntøffel som sitter godt på foten, kan jeg ikke se hvordan vil hindre barnet i å krabbe eller lære å gå riktig. Og jeg tror en tøffel som er mer i retning av en sko er helt fint når de har lært å gå :)
 
Vi har vært fornøyd med skinntøflene fra Enfant som mini har brukt som tøfler i barnehagen helt siden ho begynte å gå. Tøflene heter velcro og går over hele foten. Veldig god antiskli under skoen og sitter godt på. Jeg kan ikke se på foten hennes at ho har tatt skade av det.
 
Last edited:
Vi har brukt sandaler eller joggesko i Bhg, de måtte ha sko inne der pga brannvern og at alle skal kunne gå ut med innesko, slik jeg forsto det. Mine hadde ikke sko ca 1-2 mnd etter at de begynte å gå fordi jeg hadde lest at foten var under utvikling og helst ikke skulle ha sko da. De gikk med sokker med gummibunn den perioden, men begge begynte å gå på våren og lenge før barnehagestart, så det løste seg litt av seg selv.
 
Vi brukte skinntøfler fra Bisgaard de første årene. Før vi bytta til sandaler etter eget ønske.
Tøflene har knapt såle, så kjempemyke og gode for små føtter synes vi.
 
Har ei på 1,5år (helt nøyaktig er hun 19 måneder) som går i barnehagen. Hun begynte ikke å gå helt alene før rett før hun ble 1,5år. Hadde holdt oss i en finger i lang tid så da hun endelig slapp så kunne hun både gå fort og løpe uten å falle.

Kom til å tenke på at hun kanskje skulle hatt tøfler i barnehagen og spurte hun på avdelingen om dette som svarte ja, det kunne være veldig fint å ha. Så googler jeg litt i jakt på de perfekte tøflene for små føtter og finner flere artikler om at tøfler må de små ha i barnehagen, men også at så små absolutt ikke burde ha tøfler pga foten er i vekst og tøfler vil hemme dens naturlige struktur. Hmmm. Så da sitter jeg her da og lurer på om dette er enda en ting jeg blir overbevist om er «skadelig», men som egentlig er helt greit. Noen som har fått bekreftet eller avkreftet at tøfler for så små ikke er anbefalt? Føler «alle» små som går bruker tøfler eller innesko.

Hvis deres brukte tøfler rundt denne alderen, hva slags type anbefaler dere?

Håper noen har noen svar☺️
Vi hadde skinntøfler, tror av merket Milton. Ville ikke valgt harde sko med form og fast såle, nettopp fordi foten er i utvikling. De har myke bein. Tenker at noe som sitter på foten men ikke er så mye mer enn en sokk sånn sett er det som duger best til de minste, særlig hvis de skal bruke det mye. Nå skal det ig så sies at for begge mine er det mest spennende med tøfler i den alderen å ta de av. :) så de har ikke brukt mye tøfler.
 
Vi har både brukt slike mokasin sokker fra HM og Melton tøfler fra barnas hus:) vært veeeldig fornøyd med de begge:)
 
Kan skjønne at man går for en annen type tøffel om de feks ikke har lært å gå og krabber mye. Her har min brukt tøfler inne fra han var 8 mnd pga iskaldt gulv. Jeg kan ikke se at han har fått noen varige mén av dette :)
Som baby hadde han skinntøfler, sånn som bare er på selve foten. Etter han hadde lært å gå, gikk for en tøffeltype som er mer som en sko, ulltøfler fra superfit. Brukes mest i bhg, fra han startet der ved 19 mnd. De bruker ikke tøfler i barnehagen i månedene med varmere vær.

Om man først leser på nett, vil det alltid være en eller annen ekspert som synes ett eller annet er farlig eller feil for barn, så sjekk troverdigheten til kildene og ikke minst om den spesialisten som uttaler seg kan ha tjent på å si noe i ene eller andre retningen. Det er jo rimelig vanlig å bruke tøfler i barnehage og de fleste barn går i barnehage, derfor ser jeg for meg at noen instanser som har med barn å gjøre, feks helsestasjonen, ville vært på banen med generelle råd dersom det faktisk var skadelig for barn å bruke tøfler :)
En frarådes jo å bruke sko før barna kan gå, men en myk skinntøffel som sitter godt på foten, kan jeg ikke se hvordan vil hindre barnet i å krabbe eller lære å gå riktig. Og jeg tror en tøffel som er mer i retning av en sko er helt fint når de har lært å gå :)
Det er nettopp det jeg har lært etterhvert, at alt kan vris til å være skadelig. Tar ting mer med en klype salt nå enn da jeg var helt fersk, men kjenner fortsatt at jeg kvier meg for alt som en eller annet ekspert fraråder. Blir å kjøpe tøfler for jeg ser i infoskrivet med utstyrsliste fra barnehagen at de anbefaler tøfler inne. Så hadde det vært så skadelig hadde vel ikke alle barnehager anbefalt det... jaja...
 
Skinntøfler anbefaler jeg, det var også anbefalt i 2006 da min var liten. I bhg jeg har jobbet i, anbefaler vi ogsp det
 
Skinntøfler anbefaler jeg, det var også anbefalt i 2006 da min var liten. I bhg jeg har jobbet i, anbefaler vi ogsp det
Jeg har bestilt et par En fant Skinntøfler i dag☺️ tydeligvis veldig mange andre som bestiller det i disse tider for var utsolgt nesten overalt på nett og helt umulig få å tak i i fysisk butikk i området.
 
Last edited:
Back
Topp