Tåteflasker?

Juice

Glad i forumet
Januarhula 2014
Hvor mange tåteflasker er det lurt å kjøpe inn sånn i starten? Tenker mest på å amme barnet den første tida, men hva om jeg ikke får det helt til i starten og barnet trenger morsmelkerstatning (eller andre grunner til at barnet må få litt flaske)? Lurer på hvor mange tåteflasker det er lurt å kjøpe inn til til første perioden?
Har bestemt meg for å kjøpe dr.brown sine tåteflasker, selv om de dessverre er litt dyre.

Det holder sikkert med 2 - 3 stk.. Men ender du med å måtte bruke de, så må de jo vaskes ofte :-p
Jeg kommer nok til å kjøpe inn 6 stk. Bare for å ha i hus. Og det blir nok Avent sine, bare fordi jeg har Avent mikrosterilisator :-p

Du trenger ikke sååå mange til å begynne med 2-3stk. Du klarer deg med det selvom du skulle få problemer i påsken også ellers er jo alle butikker åpne. Vi har en del (usikker på hvor mange) liggende på loftet. Vi fikk nye av avent pga. BPA greiene og vi var liksom ferdig med flasker da så vi bare sparte på de ;-)

Med forrigemann delammet jeg fra han var 14 dager, og vi trengte bare 2 flasker i starten selv om han fikk flaske i tillegg til pupp flere ganger i døgnet.

Når han ble større kjøpte vi inn litt flere flasker og når han gikk over til kun flaske ved 4 mnd hadde vi 6 flasker totalt. Trengte ikke flere. Vi kjøpte en microsterilsator og micorovn og det var gull verdt :) Det er noe herk å steriliserer flasker på gamle måten.

De første dagene koppmatet vi han for å være sikker på at sugeteknikken ikke skulle forstyrres. Det er ganske stor forskjell(fikk vi beskjed om fra sykehuset) å suge fra flaske og pupp, så vi introduserte ikke flasken før det var gått ca 14 dager. Når han fikk ekstramåltider fordi jeg hadde lite melk, fikk han det i små medisinbegre som vi brukte som kopp.

Jeg har sett at man kan kjøpe egne kopper fra Medela, men det funker like greit med små medisinbeger og de er heller ikke så dyre.

:)

Dette lurte jeg også på, greit å vite. Tror jeg gjør som dere sier og kjøper inn ett par stk for å ha til å begynne med.

Men, hva er fordelen med dr.brown vs avent eller andre merker?? noen som har en mening?

Grunnen til at jeg skal kjøpe dr.brown er fordi jeg har fått anbefalt den av mange jeg kjenner. De er vist nokså greie for å redusere risikoen for kolikk og mellomørebetennelse.

Medela calma tror jeg også er en litt grei flaske. De skal vistnok være en "bryst-flaske", som gjør det lettere å veksle mellom flaske og bryst.

Holder med 2-3 vertfall:) eg har sikkert 6-7 stk fra førstemann men han ble bare ammet i 6 uker så her kjøper eg nye 1 tutter bare :) har avent flaskene her, liker de best :)

Dr Brown sine flasker har en "trakt/ventil" innebygget som hindrer barnet i å svelge så mye luft, det har ikke Avent.

Jeg kommer ikke til å kjøpe en eneste tåteflaske før fødselen. Om du har tenkt å amme kan det være lurt å vente med det. Er lurt å komme godt i gang med ammingen først i allefall for å unngå at lille blir sugeforvirret. Kommer heller til å mate med kopp i første omgang, før ammingen er kommet godt i gang:)

Flaske eller ikke flaske, kjøp ihvertfall noen sånne småkartonger med NAN eller tilsvarende og ha i hus :)

Flaske er kjekt å ha selv om man fullammer :) Jeg ble såå sår med førstemann at jeg måtte ha en pause.. Da pumpet jeg ut melka mi og ga han i flaske.. Blir jo fullamming uansett når de bare får morsmelk :)

Jeg har kjøpt 6 stk, men det holder sikkert med 2-3 som andre sier :)

så lenge du har tenkt å amme, så holder med 2-3 i hus,  jeg har kjøpt 6 små avent flasker og 6 store avent flasker.. Hadde det til førstemann å, her blir det nok MME fra første stund denne gangen..   Går ca 6 flakser i døgnet.

Vi har 3 i hus nå, og det holder til å begynne med. Regner med å amme, som sist.
Kjøpte en manuell brystpumpe, hvor det fulgte med en flaske, samt at jeg har kjøpt én på 125 ml og én på 250 ml. Kjekt å ha, for jeg fikk spreng etter 4 dager forrige gang..

Christine1989 skrev:

Jeg kommer ikke til å kjøpe en eneste tåteflaske før fødselen. Om du har tenkt å amme kan det være lurt å vente med det. Er lurt å komme godt i gang med ammingen først i allefall for å unngå at lille blir sugeforvirret. Kommer heller til å mate med kopp i første omgang, før ammingen er kommet godt i gang:)

Her er jeg litt uenig. Et barn som har riktig sugeteknikk vil fint ta både flaske og bryst - og for mange er det lurt å bytte på allerede mens barnet er nyfødt. Jeg tror det er verre å venne barn til å ta flaske hvis det kun har blitt ammet en stund.
Og de aller fleste får enormt melkespreng og trenger en pumpe. Ergo også tåteflasker til å ha melken som blir tilovers på ;-)

Imogene skrev:

Christine1989 skrev:

Her er jeg litt uenig. Et barn som har riktig sugeteknikk vil fint ta både flaske og bryst - og for mange er det lurt å bytte på allerede mens barnet er nyfødt. Jeg tror det er verre å venne barn til å ta flaske hvis det kun har blitt ammet en stund.
Og de aller fleste får enormt melkespreng og trenger en pumpe. Ergo også tåteflasker til å ha melken som blir tilovers på ;-)

Ser poenget ditt:) Man vet jo ikke hvilke barn som enkelt veksler mellom bryst og flaske, og hvem som ikke gjør det.
Personlig har jeg ihvertfall planer om å unngå flaske inntil ammingen er godt i gang, og heller forsøke med flaske etterhvert:). Har heller lyst til å kave litt ekstra med å få til flaskemating etterhvert, enn å risikere sugeforvirring i begynnelsen.

Og får man melkespreng og må pumpe må man ikke nødvendigvis gi det på flaske. Kopp er jo også et alternativ og evt. fryse ned og blande i grøt senere.

Christine1989 skrev:

Imogene skrev:

Christine1989 skrev:

Ser poenget ditt:) Man vet jo ikke hvilke barn som enkelt veksler mellom bryst og flaske, og hvem som ikke gjør det.
Personlig har jeg ihvertfall planer om å unngå flaske inntil ammingen er godt i gang, og heller forsøke med flaske etterhvert:). Har heller lyst til å kave litt ekstra med å få til flaskemating etterhvert, enn å risikere sugeforvirring i begynnelsen.

Og får man melkespreng og må pumpe må man ikke nødvendigvis gi det på flaske. Kopp er jo også et alternativ og evt. fryse ned og blande i grøt senere.

For all del, hvert sitt valg.
Jeg gav gutten min pumpet mm på flaske innen han var en uke gammel - fordi jeg ville at pappaen skulle få ta ett måltid iblant også, og fordi vi ville at gutten skulle ta både bryst og flaske. Nå hadde han riktig teknikk fra han kom ut da, så vi var heldige.
Vil prøve det samme på neste.
Jeg synes kopp høres mer tungvindt ut enn å prøve flaske, og litt rart. Men det er bare min personlige mening, folk må jo gjøre som det passer dem!

Back
Topp