Tårene triller!

mamma_mia_93

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Sitter å ser på fødeavdeling, og alt jeg klarer å tenke på er fødselen jeg hadde med skatten min. Følelsene, smertene, og hvordan jeg grep etter han med en gang han kom ut. Jeg var tankeløs og gjorde det instinktet mitt sa jeg måtte gjøre. Jeg strakk meg så fort han var kommet ut for å løfte han til brystet mitt. Legene og jordmødrene fikk ikke tid til å tørke av han engang, det måtte de gjøre når han lå oppå meg. Jeg husker hvordan jeg var i totalt lykkerus. Så måtte han bades, men jeg sovnet bort. Jeg våknet på det utdelte rommet vårt og var kjempe lei meg for at jeg ikke fikk være med på det første badet eller veiingen. Han hadde heldigvis tatt puppen fint før han måtte bades, og derfor fått mat. Jeg er enda like forelsket i barnet mitt som den dagen hvor det intense båndet og kjærligheten grep fatt i meg.

Jeg hadde en veldig vond og hard fødsel. En blanding av kalium-mangel, jern-mangel og søvnmangel er ikke en god kombinasjon når skatten at på til satt fast, han måtte ut med sugekopp og tang, jeg ble klippet i uten forvarsel. Jeg ser på fødeavdelingen, plutselig går det hele opp for meg at jeg skal gjennom dette en gang til, en overveldende redsel griper tak i meg, jeg får angst. Jeg vil ikke oppleve smertene i den graden jeg måtte første gang og jeg vil ikke gå glipp av den første tiden etterpå slik som jeg gjorde.

Jeg var aldri redd eller bekymret for den første fødselen min, men kanskje jeg burde ha vært det? Det var som å få ett skikkelig hardt slag i trynet, og nå må jeg betale for det i ettertid. Jeg begynner å kjenne på "ubrukelig"-følelsen. Man vil jo ikke være redd for å føde barnet sitt?

Aldri verden om jeg vil ta keisersnitt, er det noe jeg er mer redd for en skalpeller så er det slanger (i den grad at jeg må forte meg vekk fra en meitemark for å unngå at det svartner)... Nei, jeg vil føde normalt. Jeg vil ikke ha smertelindring og det ville jeg ikke første gang heller, men jeg måtte. Jeg måtte få epidural for å hvile meg. Jeg og kroppen min trengte søvn. Jeg hadde planer om å ikke ta noen smertelindringer, men å puste meg gjennom riene og å samarbeide med kroppen. Jeg mistet meg selv på ett tidspunkt, og kroppen min. Jeg er redd for å miste meg selv igjen, jeg er redd for å ikke klare å puste igjen. Jeg er redd for å motarbeide kroppen igjen. Jeg er redd for å trenge smertelindringen som stanser og forlenger hele prosessen og gjør slik at jeg ikke klarer å samarbeide med kroppen. Jeg er redd for å bli klippet igjen. Jeg er redd for å sovne etter fødselen.

Jeg prøver å finne tips til en bedre fødsel. Jeg prøver å finne pusteteknikker jeg kan begynne å øve på allerede. Jeg vil være så forberedt som over hodet mulig, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta til meg alle millionene av tips og videor der ute. Jeg føler at det går over hodet mitt, jeg blir engstelig. Jeg trenger hjelp.

Å du beskriver så utrolig bra mye av følelsene jeg hadde etter min første fødsel! tiden, skuffelsen, angsten, panikken, mangel på kontroll, komplikasjonene og babyen som ble tatt fra meg og fraktet til NFI etterpå fordi de oppdaget at jeg hadde fått feber av utmattelsen.
Jeg vet jo bare hva som fungerte for meg da jeg hadde drømmefødsel med neste. Det holdt på å gå dukken, det også, siden han satt så lenge i sete. Så for meg all verdens skrekkscenarioer med akutt ks, hodet til babyen som ble igjen på innsiden, osv. Heldigvis fikk de snudd han, og all min frykt forsvant. Alle forberedelsene jeg hadde gjort kom til nytte.

Et veldig konkret tips jeg kan gi deg, er åse nærmere på siden til En God Fødsel. Rakk aldri å prøve det selv, men vet at mange av de prinsippene de bruker var med meg inn i min fødsel. Ellers må jeg bare nevne den boka igjen -The good birth companion. Veldig godt og enkelt skrevet.

Og dette klarer du :) det vet jeg!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Å du beskriver så utrolig bra mye av følelsene jeg hadde etter min første fødsel! tiden, skuffelsen, angsten, panikken, mangel på kontroll, komplikasjonene og babyen som ble tatt fra meg og fraktet til NFI etterpå fordi de oppdaget at jeg hadde fått feber av utmattelsen.
Jeg vet jo bare hva som fungerte for meg da jeg hadde drømmefødsel med neste. Det holdt på å gå dukken, det også, siden han satt så lenge i sete. Så for meg all verdens skrekkscenarioer med akutt ks, hodet til babyen som ble igjen på innsiden, osv. Heldigvis fikk de snudd han, og all min frykt forsvant. Alle forberedelsene jeg hadde gjort kom til nytte.

Et veldig konkret tips jeg kan gi deg, er åse nærmere på siden til En God Fødsel. Rakk aldri å prøve det selv, men vet at mange av de prinsippene de bruker var med meg inn i min fødsel. Ellers må jeg bare nevne den boka igjen -The good birth companion. Veldig godt og enkelt skrevet.

Og dette klarer du :) det vet jeg!

Veldig lyst til å trykke "informativ", "nyttig", "optimistisk" og "hjertelig" på denne, men det går bare an å trykke på en.

Jeg skal definitivt sjekke ut siden, men denne boken? Er den å finne på norsk tro? Jeg har veldig lett for å dette ut når det er engelsk lang tekst. :(

Du er herlig!! <3

Kanskje du får snakke med en jordmor? Skrive et fødselbrev?

Med første var det en veldig hard , kjapp og intens fødsel. Jeg rakk ikke smertelindring, han satt fast og det begynte å haste med å få han ut. Det kom 7-8 stk inn på rommet. barnepleier la seg rett og slett på magen min; og klemte han ut, mens jm dro han ut. Jeg slapp sugekopp. Men vet ikke hva som hadde vært verst? Jeg revnet MYE. En lege sydde. Bedøvelse kom ikke til :/ så jeg var nær ved å besvime. Hun brukte nesten 2t på å sy. Jeg fikk aldri vite hvor mange sting.

Nå ved fødsel nr 2 var jeg nervøs. Det gikk like fort. Var på sykehuset en time. Men jeg rakk å fortelle om skrekken min. Jm var en drøm å snakke med. Hun beroliget meg mye og gjorde ALT for at det skulle gå lettere nå. Det gjorde det også! Slapp ikke unna sying. Men hun sydde på en slik måte at jeg bare såvidt kjente det i ettertid.

Anbefaler deg å ta en prat med jm :) de har nok gode råd å komme med:)

Jm ja! Bruk henne for alt hun er verdt! Hun kan henvise til fødselsforberedende samtaler med jm på sykehuset. Det hadde jeg sist, og det var helt nydelig. Skrev fødselsbrev med henne, noe som var mye lettere etter å ha vært gjennom en fødsel. Hun var også den som pushet på for at de gjorde vendingsforsøk på setebabyen min. Hadde nesten glemt det :)

Den boken er dessverre bare på engelsk, men materialet til En God Fødsel er på norsk. De har kanskje bøker og filmer og anbefale også :)

Og takk for koselige ord <3 du virker som en flott dame :) har all verdens tro på deg!

Back
Topp