Tåkete syn ved bruk av linser..

P.I.J

Elsker forumet
Junibarna 2015
Har hatt på meg linser for første gang i dag og trodde at det skulle være behagelig etter noen tmer med tilpassing. Nå er det der i at sånn at jeg har hatt de på[&:] meg siden klokken 12.00 og jeg er svimmel, ser tåkete og uklart og det er ubehagelig å ha de på begge øynene.. Noen som har opplevd det samme og har tips om hva som kan være feil og hva man kan gjør med saken?[:)] Har døgnlinser, så prøver å sove med de i natt og gå litt me de i morgen før jeg eventuelt tar de ut.. redd for å ødelegge de..

Du KAN ha lite tårevæske slik at linsene blir tørre - mulig du trenger øyedråper, døgnlinser, halvfaste linser el.l.

Ellers kanskje du har noen milde allergier eller noe som gjør at du får grums i øynene når du har på linsene?
Optikeren min fant ut at jeg var allergisk mot en type linsevæske jeg brukte en kort periode. [&:]

Jeg har støv- og middallergi, og fikk dermed mye tåke på linsene da jeg prøvde ut døgnlinser pga dette.
Derfor kan jeg kun bruke dagslinser, som jeg hiver når jeg tar de av om kvelden. [:)]

Hvor mange dager har du "tilpasset" deg de?

Jeg bruker døgnlinser, sånne som man kan bruke i 1 mnd.
Så snart jeg kjenner ubehag, så tar jeg de ut og renser de.
Hvis det ikke blir bdre, så bruker jeg briller.
Det sies jo at hvis det er skikkelig ubehagelig, så skal du ikke bruke de. At linsetypen kanskje ikke passer for deg.

Jeg bruker dagslinser da, men det der skjer med meg hver kveld. Pleier å bli bedre med noen øyedråper. [:)]

Hvis det er første dag du går med linser så skal du ikke sove med de i natt. Kan love deg at du kommer til å våkne med megatørre øyne i morgen som du knapt får opp. Første uken bør du egentlig ta de ut hver kveld og vask de, ikke bare legg de i koppen og hell på væske.

Er det skjeve hornhinne linser? Disse har i såfall et lodd nederst og hvis linsene ikke ligger helt nøyaktig som de skal på øye så vil du se tåkete.

En annen mulighet er at de ikke ligger rolig på øyet, men "sklir" litt frem og tilbake. Du bør oppsøke din optiker og få han til å se hvordan linsene sitter på øynene dine og se om de evt skal bytte type eller størrelse. Det finnes en hel drøss av forskjellige merker, også i døgnlinser så det er greit å teste forskjellig.

Hvis man er langsynt er også de linsene tykkere enn nærsynt linser og de kan merkes litt bedre på øyet.

En ting er ihvertfall sikkert : når linser fungerer helt optimalt så er de helt herlige å ha på, merker ingenting. Men kan være lurt å ha kunstige øyetårer som man drypper på i de sene kvelder etc.

I starten bør du ikke bruke de i mer enn noen timer for så å øke. Også skal du ta de ut så fort du føler ubehag, da er det på tide med en pause.

Å være svimmel trur i e normalt.. i har blitt d dem gangan i har forandra på styrken feks.. el når i gikk over t brilla i ei uke..
Får og tåkete syn om linsan e tørr.. i har ikkje øyedråpa, men tar dem ut å rense dem og sett dem inn igjen... og kan hende du ikkje tåle dem... i tåle ikkje dagslinsa og døgnlinsa... hvertfall ikkje tålt dem merkan i har prøvd.. av døgnlinsan fikk i sår på øyan.. [&:]derfor i gikk me brilla ei uke[8D]

og d tar vel nokken daga før du bli vandt me dem...

få deg en henvisning til en øyelege for å sjekke tåreproduksjonen din.
jeg hadde akkurat samme symptom som deg. såg ikke en dritt med linser pga at alt var tåkette. jeg fikk påvist med øyelege at jeg ikke produserer nokk tårer, så kan ikke gå med linser. jeg måtte bruke øyedråper, skal egentlig bruke hele tiden. men er ikke så ille nå lenger, så har droppa øyedråpene i 1 år nå. tørre øyne kan også gjøre sånn at måle instrumentene til optikerne måler feil. det ene måleinstrumentet målte faktisk +1 for mye, på det ene øyet mitt. så jeg måtte dryppe øynene mine mye før jeg skulle til optiker.
er mye som kan spille inn...det kan være medfødt, allergi eller pga hormoner. var ihvertfall det min øyelege sa.

Back
Topp