TØRNER!

FrøkenGravida

Blir kjent med forumet
Hvor mange ganger våkner barnet deres fra det har lagt seg til det er oppe om morningen igjen?

Tror at denne gangen så var mi våken 8-10 ganger og dette er ikke uvanlig,.
tror det er en stor grunn til at hun våkner er fordi hun enda får MME på flaske og våkner hver gang hun mister denne.. er det noen som har noen tips om hva jeg skal gjøre for å avenne henne med dette?

Jeg har prøvd å gi henne mer mat på dagen slik at hun fylles opp og blir mett.. men har ikke lykkes. Enten så vil hun ikke ha så mye eller så spytter hun det bare ut igjen.. og dette gjelder alle måltidene. Hun vil ikke ha vann, juice eller noe annet.. er kun melken som gjelder. Dette begynner å slite veldig på dagsenergien når jeg ikke får verken nok eller sammenhengende søvn om natten.

Råd og tips mottas med stor takk! :)
 
Vi gjorde det litt omvendt av hva dere gjør, vi starta med å kutte ut den ene nattflaska (den siste) og da begynte hun å spise mer på dagen av seg selv og da trengte hun ikke den første flaska heller. Det var litt sure miner et par netter, men det gikk overaskende greit.
 
Har desverre ikke noen tips, har noe liggnende vi også- fra lillegutt legger seg til morgenen starter ca05.30 er han våken ca 3-4ganger. Noen ganger er han våken 2-3ganger etter han er lagt og før vi legger oss itillegg til de 3-4 gangene om natten.. Så kjenner det sliter på humøret når jeg ikke får nok søvn:/ Noen få ganger våkner han og er våken i 1-2 timer +/- før han sovner igjen:/
 
Lillebror her har også holdt på sånn, styra masse om natta, våkna mange ganger, fått pupp, sovet med meg osv. Til slutt ble jeg så lei og trøtt og sliten at vi bare sa stopp. Vi har bare to soverom, og storesøster (3 år) sover på det andre, og lillebror sammen med oss. Jeg flytta på feltseng på stua ei uke, mens pappa sov sammen med storesøster. Lillebror fikk soverommet for seg selv, og kutta helt ut all amming på natt. Pappa tok han hvis han våknet. Etter ei uke sov han hele natta gjennom, og nå etter tre uker sover han på samme rom som storesøster, og sover fortsatt hele natta!! Jeg er helt sjokkert over at gikk så greit, vi måtte bare være skikkelig bestemt og ikke gi etter. Her var det kun uvaner, og at han er veldig glad i puppen. Så lenge jeg holdt meg unna gikk det fint. Merker det godt enkelte kvelder også, han hyler og hyler og vil ikke sover så lenge det er jeg som legger han ned. Men med en gang pappa går inn og legger han ned gir han på en måte opp, og skjønner at her blir det ikke noe pupp og roer seg.

Så altså, gikk fra amming og våken opp til 6 ganger på natta, til at alle sover i senga si hele natta, på bare tre uker! det er fantastisk, og anbefales :)
 
Hva mener du med at hun våkner hver gang hun mister flaska? Et måltid gis vel ofte ferdig også sove videre?
Jeg kan tipse om å gi mindre og mindre mme til hvert nattmåltid sånn gradvis nedover, og heller vann når melkeskvetten er tømt...og heller stå til :). Og etterhvert gå over til kun vann. Mine har aldri begynt å spise mer på dagtid før jeg har kuttet ned på nattmaten, rett og slett. De har elsket flaska si og aldri villet gi den opp frivillig. Men jeg har gitt flaska og ikke latt dem ha den i senga.
 
Vi har også holdt på sånn til nå. Ettersom jeg har jobbet i 3 mnd og ville amme et år, har jeg fortsatt å amme på natta. Hun har sovet med meg og våknet ca 10 ganger hver natt og ofte har jeg gitt henne puppen for at hun skulle sovne fort. Hun vil fortsatt ikke ha mm eller mme på flaske og grøt er kjipt.. kun 5 skjeer som regel. Jeg har ikke vært klar for å høre henne gråte på kvelden, men plutselig en dag så kjentes det helt greit. Skjønte at hun bare var sint fordi det var pappa som kom og ikke meg. I går la mannen henne og han roet henne på natta mens jeg sov i kjelleren. Hun våknet bare 3 ganger i natt og roet seg fort. Sov totalt i 13,5 t og jeg sov sammenhengende.. Utrolig godt. Håper hun nå spiser mer på dagtid fremover så skal nok dette gå veldig bra. Jeg ville vente til ferien med å ta kampen ettersom jeg trodde det ble flere søvnløse netter, men det ser lovende ut hittil. Håper dere også får roligere netter snart!
 
Vi har også en jente som mange ganger våkner flere ganger per natt og ofte er vanskelig å roe igjen....

Vi har tatt avvenningen, og har tilogmed bygget vegg i hallen nede og fått soverom til oss der. Selv med eget rom, og pappaen som kommer og roer, og ikke matservering før tidlig morgen, sover hun fortsatt ikke igjennom hver natt etter 1 mnd.

Hun kan sove igjennom 1 natt, for så å våkne og være våken i opptil 2 timer neste natt. Blir ikke tatt ut av rommet, men roet på fanget der inne. Hun bruker rett og slett litt tid på å sovne igjen om hun har våknet.....

Viser at ingen barn er like. For selv om vi har gjort det ganske likt med våre to, er de helt forskjellige. Første sov natta igjennom (19- 07) etter tre netter med avvenning, og har gjort det siden. Kan også sove opptil 14 timer om natta uten å gi lyd fra seg :)
 
Lillen våkner også mange ganger om natta, men det er ikke før på morgentimene det er fordi han vil ha litt pupp.

Resten av natta er det antagelig (jeg kan jo bare gjette) bare fordi at han våkner til (akkurat som vi voksne gjør). Han roer seg oftest bare han får smokken i mun igjen. Men han rekker å reise seg opp på knærne og "hoppe" litt, iblandt klapper han i hendene og kryper litt opptil meg eller pappaen sin.

Jepp, han sover hos oss, fordi den kampen har jeg for øyeblikket gitt opp. Vi ble bare sååå frustrerte alle sammen (lillegutt har mer vilje enn noen andre!) og det var ikke noe gøy i det hele tatt. Han er vanskelig nok å få i seng - tar alt mellom 10 min- 1,5 hvis han får sove i vår seng. tar ganske mye lenger hvis han skal sovne i egen seng... Også synes vi det er koselig å sove sammen. Men når jeg begynner å jobbe i januar er det jeg som flytter inn på eget rom for noen dager eller uker eller hva det måtte ta før han klarer å sove alene :)
 
Er vel neppe noe fasitsvar, men kan jo gi vårt tips for avvenning av mme på natta. Jeg kuttet ut måltid for måltid, tilslutt hadde hun bare ett måltid igjen. Når jeg følte det var greit å kutte det ut, hadde jeg gradvis mindre pulver på flaska. Tror jeg kuttet en skje annenhver dag. Til slutt fikk hun bare lunkent vann. Og etter hver fikk hun romtemperert vann. Hun protesterte selvfølgelig, men tror man må være litt bestemt. De er såpass stor nå at de trenger ikke mat på natten:) Nå er det ingen nattservering så fremt hun ikke er syk. Da får hun evt vann.
Her er vi forøvrig inne i periode hvor vi skal avvenne uvaner etter sykdom. Kan også våkne inntil 10 ganger fra 7 til 7. Tærer på kreftene ja. . .
Lykke til !!
 
Back
Topp