Syntocinon

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg var hos min nye fastlege med lillegutt og spurte samtidig etter syntocinon da jeg skal pumpe når jeg starter i jobb om en uke. Utdrivningen kommer ikke ordentlig igang ved pumping, da jeg ammet og pumpet sist så skrev min daværende fastlege ut resept uten problem.

Men min nye sa nei, og nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre. Hun sa at jeg bare måtte være tålmodig med pumpingen, så gikk det fint. Jeg fikk oppfatning av at hun mente at alle kan pumpe, hvis man bare er tålmodig nok :shifty:

Sist gikk det veldig fint å pumpe når jeg hadde den sprayen,fikk på det meste ut 300ml, uten fikk jeg kanskje ut 20-30ml.
Hva kan jeg gjøre nå? Jeg gikk 4-5t uten å amme, og endte med rette melkeganger og klarte ikke å få ut noe med pumping. Så å gå 8t uten å pumpe kommer til å gå helt galt :(

Jeg hadde kontaktet fastlegen igjen og sagt at det må du ha,og at det jo heller ikke er en type preparat som kan misbrukes så og si. Hvis du ikke får da,så hadde jeg byttet fastlege på flekken. Alle som har pumpet uten at det kommer en dråpe vet at nesesprayen er helt nødvendig for enkelte i perioder.

Jeg hadde kontaktet fastlegen igjen og sagt at det må du ha,og at det jo heller ikke er en type preparat som kan misbrukes så og si. Hvis du ikke får da,så hadde jeg byttet fastlege på flekken. Alle som har pumpet uten at det kommer en dråpe vet at nesesprayen er helt nødvendig for enkelte i perioder.
Har allerede byttet fastlege dette året (fikk henne fra 1.juni, dvs det er en vikar for den legen jeg egentlig skal ha) :sorry:
Trodde heller ikke det kunne misbrukes sånn egentlig, så ble litt overrasket over at jeg ikke fikk:eek: i verste fall, kan man kontakte en annen lege for resept eller går ikke det?
Jeg føler at jeg MÅ ha den til jeg skal jobbe, livredd for å ikke få ut noe særlig med pumpa og dermed ende med brystbetennelse :shifty:

(Sniker...) hvorfor sa den nye legen nei?

Har brukt sprayen i 1 mnd nå pga han får tenner og klarer ikke sikkelig sugetak og velsig tett i nesen (Han er 9 mnd).

Har brukt en hel spray på 2 dager tidligere , da jeg Hadde en tett melkegang

Hadde brukt uten å bekymre meg ..

(Sniker...) hvorfor sa den nye legen nei?

Har brukt sprayen i 1 mnd nå pga han får tenner og klarer ikke sikkelig sugetak og velsig tett i nesen (Han er 9 mnd).

Har brukt en hel spray på 2 dager tidligere , da jeg Hadde en tett melkegang

Hadde brukt uten å bekymre meg ..
Hun sa kun at det ikke var nødvendig, at man kunne få til å pumpe hvis man bare var tålmodig nok :inpain: og kan ikke skjønne hva man misbruke en slik spray til:facepalm: jeg hadde god effekt av den sist gang:)
Min søster fikk aldri til å pumpe, men hun fullammet så var ikke melkemengden det stod på:)

Så tåpelig.. Ville kontaktet henne igjen! Evt. Finnes det en ammepoliklinikk på nærmeste sykehus? De kan iblant skrive ut ammerelatert medisin, jeg fikk trøskemedisin derfra.

Ellers fikk jeg ut mest med pumpa om jeg håndmelket/gjorde brystkompresjoner mens jeg pumpet. Søk opp hands on pumping på YouTube, finnes et par videoer som forklarer. Men sprayen hjelper jo i tillegg, så håper du får den!

Så tåpelig.. Ville kontaktet henne igjen! Evt. Finnes det en ammepoliklinikk på nærmeste sykehus? De kan iblant skrive ut ammerelatert medisin, jeg fikk trøskemedisin derfra.

Ellers fikk jeg ut mest med pumpa om jeg håndmelket/gjorde brystkompresjoner mens jeg pumpet. Søk opp hands on pumping på YouTube, finnes et par videoer som forklarer. Men sprayen hjelper jo i tillegg, så håper du får den!
Må evnt kjøre en time inn til sykehuset da (skal på utredning med lillegutt pga magevondt i fem mnd nå, men kan jo ta sin tid å få time):sorry:
Takk for tips, skal sjekke ut de videoene! :happy: men håper jeg kan få den nesesprayen:sorry:

Bestill time hos legen på helsestasjonen. Ring hs å forklar problemet ditt

Hun sa kun at det ikke var nødvendig, at man kunne få til å pumpe hvis man bare var tålmodig nok :inpain: og kan ikke skjønne hva man misbruke en slik spray til:facepalm: jeg hadde god effekt av den sist gang:)
Min søster fikk aldri til å pumpe, men hun fullammet så var ikke melkemengden det stod på:)

Nei, si det... Det er vel ikke så mye den KAN brukes til? :-p Du kan vel bestille deg en Øtime og så komme til med en anne lege...? Jeg er på nesespray nr 4, og legen lager resepter på 2 og 2.

Vanskeligere å få utriving med å pumpe, noen får jo det ikke til i det hele tatt. Så .. alle er forskjellige

Fjasete av en lege!

Nei, si det... Det er vel ikke så mye den KAN brukes til? :p Du kan vel bestille deg en Øtime og så komme til med en anne lege...? Jeg er på nesespray nr 4, og legen lager resepter på 2 og 2.

Vanskeligere å få utriving med å pumpe, noen får jo det ikke til i det hele tatt. Så .. alle er forskjellige

Fjasete av en lege!
Jeg fikk til å pumpe da lillegutt var yngre, men så ble det en laaaang pause og nå får jeg kanskje ut 20-30ml på 20-30min :sorry: tror jeg skal ta en tlf til helsestasjon og høre når legen er der og heller ta det opp med henne, slik det blir foreslått over:)

Ville gitt beskjed til legen om at har prøvd uten og at du ikke får ut noe særlig og fikk tette melkeganger etter bare 5 timer så med 8 timer MÅ du ha. Hvis ikke så har de lege på hs også.

Andre tips: ha med bilde/video med lyd av baby å se på. Ta med klær som det lukter av babyen din og lukt på. Det kan hjelpe.

Husk at du har rett på å bruke den tiden du trenger, et rom du kan være i fred og låse, som ikke er et toalett.

Ville gitt beskjed til legen om at har prøvd uten og at du ikke får ut noe særlig og fikk tette melkeganger etter bare 5 timer så med 8 timer MÅ du ha. Hvis ikke så har de lege på hs også.

Andre tips: ha med bilde/video med lyd av baby å se på. Ta med klær som det lukter av babyen din og lukt på. Det kan hjelpe.

Husk at du har rett på å bruke den tiden du trenger, et rom du kan være i fred og låse, som ikke er et toalett.
Jeg sa det til legen da jeg var det, men det syntes hun bare hørtes merkelig ut :eek: fikk litt det inntrykket at hun tenkte at det bare var å koble på pumpa og la det strømme, litt usikker om hun har barn selv :facepalm::p
Takk for andre gode tips! Skal ringe hs imorgen:happy:

Hmf, snakket med legen med helsestasjonen og hun skrev ikke ut resepter der :sorry:
Men likevel er jeg reddet, da det var ei som sa hun hadde en uåpnet som jeg kunne få :Heartred fysj, som jeg angret på at jeg byttet fastlege før dette var i boks :shifty:

Back
Topp