Syntes du eggdonasjon bør bli lovlig i Norge?

Ja.

Ja. Kjenner så mange som har behov som jeg vet blir fantastiske foreldre :-)

Ja, så lenge sæddonasjon er lov så bør eggdonasjon også bli det. Syns også surrogati bør bli lovlig, både for å hjelpe kvinner som ikke kan gå gravide, men også for å likestille homofile par,

Nå er det jo ikke noen menneskerett å bli foreldre da. Men jeg syntes det skal være lov, under strenge krav. hvorfor ikke adoptere isteden?

Ja det syns jeg. Så lenge sæddonasjon er det, så bør eggdonasjon også være det.

Jeg hadde personlig aldri kunne gitt bort egg, unntatt kanskje til mine søstre. Men jeg synes også at folk skal få kunne gjøre som dem vil med kroppen sin.

Det er uansett ingen menneskerett å få barn, og å legge så enorm store ressurser i reprodusering når det finnes så mange barn i verden som trenger et hjem synes jeg er i grenseland for hva som er etisk forsvarlig.

Nå er det jo ikke noen menneskerett å bli foreldre da. Men jeg syntes det skal være lov, under strenge krav. hvorfor ikke adoptere isteden?
Nei, det er ingen menneskerett..Men når assistert befruktning nå har eksistert i såpass mange år så synes jeg igrunn det blir et nokså tynt argument. Og hadde noen sagt det til meg hvis jeg hadde er sterkt ønske om å bli mor men ikke fikk det til, hadde jeg blitt fryktelig lei meg og sint...Adopsjon blir jo noe helt annet, selv om jeg synes det er flott at mange ønsker å adoptere også.
Men man får jo ikke bært frem barnet selv og født det. Og jeg skjønner at det for mange er et stort ønske, og en stor del av det å bli foreldre.

Jeg hadde personlig aldri kunne gitt bort egg, unntatt kanskje til mine søstre. Men jeg synes også at folk skal få kunne gjøre som dem vil med kroppen sin.

Det er uansett ingen menneskerett å få barn, og å legge så enorm store ressurser i reprodusering når det finnes så mange barn i verden som trenger et hjem synes jeg er i grenseland for hva som er etisk forsvarlig.

Ser ikke hvorfor dette er mer etisk uforsvarlig enn sæddonasjon og assistert befruktning?

Ikke jeg heller, begge deler er jo høyst nødvendig for å skape et barn. Hvorfor er det så mye mer verre med egg enn med sædceller?
Sannsynligvis fordi det er litt av et prosjekt å få ut egg, mens å ta ut sæd er en fornøyelse.
Når det er sagt så kunne jeg gitt egg, men da kun til folk jeg kjente slik at jeg visste at de ville fortelle barnet hvem det var som ga egget. Så slipper man å bekymre seg for å ha ukjente barn der ute.

Back
Topp