• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Syntes du abort er drap?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Dette skjedde i USA i en stat det er lov med abort opp til uke 20. Det stod søplebøtte, det var det moren kalte det. Det problematiske var vel at moren så det, de blir visst ikke fortalt hvordan det egentlig foregår.

Vet i Norge blir de lagt i bekken på skyllerommet. De ligger å dør av seg selv ja, for det er ikke lov med aktiv dødshjelp. Det var en artikkel der sykepleiere synes det var vanskelig at på skyllerommet ligger barn å kjemper for livet alene i lang tid før de dør, mens i naborom gjøres alt for å redde babyer kun et par uker eldre. I norske sykehus ja. Dette er snakk om senabort altså, som blir innvilget av abortnemda.
Helt kvalmt :-(

Jeg tenker ofte at de som ikke tror at å ta abort er å ta liv gjerne ikke vet hvordan en abort faktisk foregår. Eller at de fortrenger det eller noe..

Jeg tenker det er en forsvarsmekanisme slik at man ikke skal gå rundt og tenke at man har tatt et liv. For å få mindre dårlig samvittighet. Jeg kan jo skjønne det for såvidt... Men stopper man et hjertet å slå så stopper en jo et liv. Jeg ser ikke helt hvordan en kan benekte det.

Personlig mener jeg det er et barn fra første øyeblikk.

Jeg tenker ofte at de som ikke tror at å ta abort er å ta liv gjerne ikke vet hvordan en abort faktisk foregår. Eller at de fortrenger det eller noe..

Enig med deg. Et hjerte som slo ble stoppet av et annet menneske, dette endrer seg ikke om man er 8 uker på vei eller 20. Den grensen for selvbestemt abort endrer ikke at man tar et liv.

Man tar et liv, ja! Hjertet begynner å banke i uke 5..

Jeg tenker det er en forsvarsmekanisme slik at man ikke skal gå rundt og tenke at man har tatt et liv. For å få mindre dårlig samvittighet. Jeg kan jo skjønne det for såvidt... Men stopper man et hjertet å slå så stopper en jo et liv. Jeg ser ikke helt hvordan en kan benekte det.

Personlig mener jeg det er et barn fra første øyeblikk.
Altså jeg har drept flere edderkopper - de har bankende hjerter;) Får faktisk litt dårlig samvittighet - men gjør det allikevel igjen og igjen:p. Tror folk har litt ulikt syn på et embryo...at det ikke nødvendigvis har noe med at hjertet slår eller ikke, men at det fortsatt ikke har blitt til noe kanskje? Mens andre tenker på det som baby helt fra første øyeblikk selv om det bare er en celleklump i begynnelsen.

Altså jeg har drept flere edderkopper - de har bankende hjerter;) Får faktisk litt dårlig samvittighet - men gjør det allikevel igjen og igjen:p. Tror folk har litt ulikt syn på et embryo...at det ikke nødvendigvis har noe med at hjertet slår eller ikke, men at det fortsatt ikke har blitt til noe kanskje? Mens andre tenker på det som baby helt fra første øyeblikk selv om det bare er en celleklump i begynnelsen.

Forskjellen er "bare" at det er edderkopper...Ikke mennesker.... I say no more.

Og abort skjer på en litt annerledes måte enn å bli trødd på som en edderkopp. Du kan kort sagt velge mellom metodene sulte barnet ihjel ved å stoppe næringstilførselen (medisinsk abort) eller å støvsuge det ut med marg og ben (kirurgisk abort). Sistnevnte bør foretas før barnets skjelett har vokst seg for stort til at støvsugeren klarer enkelt å gjøre jobben sin.

Forskjellen er "bare" at det er edderkopper...Ikke mennesker.... I say no more.

Og abort skjer på en litt annerledes måte enn å bli trødd på som en edderkopp. Du kan kort sagt velge mellom metodene sulte barnet ihjel ved å stoppe næringstilførselen (medisinsk abort) eller å støvsuge det ut med marg og ben (kirurgisk abort). Sistnevnte bør foretas før barnets skjelett har vokst seg for stort til at støvsugeren klarer enkelt å gjøre jobben sin.
Jeg vet det er forskjell på edderkopp og menneske :p Prøver bare å si at noen ser ikke på et embryo som et menneske enda, da det ikke er det i begynnelsen (altså tidlig stadie) uten bevissthet og fysisk følelse osv. Det er kanskje ikke det bankende hjertet som er avgjørende.

Abort er ikke drap. Selvbestemt abort frem til uke 12 er en viktig rett kvinner har, og har kjempet for å få. Jeg er enig i at det er trist, og jeg kjenner jeg ikke er fortrolig med det, når nære venninner har valgt den veien. Men - alle bør ikke få barn, på alle tidspunkt i livet. Det er ofte et tungt og veloverveid valg. Og jeg velger å tro at det er til alles beste i de tilfellene det skjer. Barn fortjener foreldre som klarer - og vil - ta seg av dem!

I forhold til senabort er det tungtveiende medisinske årsaker (ev. feks overgrep) som ligger til grunn. Det er absolutt ikke et enkelt valg. Vi fikk tilbudet med vår sønn, som hadde alvorlige misdannelser. Vi valgte å beholde han. Men helt ærlig, hadde jeg visst alt han skulle måtte gå igjennom i sitt første leveår vet jeg ikke hva jeg hadde valgt. Liv for livs skyld er ikke det beste. Heldigvis går det veldig, veldig bra med sønnen min i dag. Og jeg jobber med å spre informasjon om hans misdannelser, slik at andre mødre skal vite at det ikke er en dødsdom. Men senabort er ikke et enkelt valg!

Så lenge det er før fosteret blir et fosternog får hjertelyd så nei. Men med en gang det har et bankende hjerte ja..

Ikke innenfor uke 12. Senaborter er jeg mer usikker på hva jeg mener. Det kommer nok veldig an på sykdommer, misdannelser og livskvalitet tror jeg.

Dette skjedde i USA i en stat det er lov med abort opp til uke 20. Det stod søplebøtte, det var det moren kalte det. Det problematiske var vel at moren så det, de blir visst ikke fortalt hvordan det egentlig foregår.

Vet i Norge blir de lagt i bekken på skyllerommet. De ligger å dør av seg selv ja, for det er ikke lov med aktiv dødshjelp. Det var en artikkel der sykepleiere synes det var vanskelig at på skyllerommet ligger barn å kjemper for livet alene i lang tid før de dør, mens i naborom gjøres alt for å redde babyer kun et par uker eldre. I norske sykehus ja. Dette er snakk om senabort altså, som blir innvilget av abortnemda.
Uff får helt vondt av å lese dette!!:(

Nei, synes ikke det.

Back
Topp